...: Strona :...
News
Archiwum
Redakcja
Chat ( 15 )
Forum
Księga Gości
Imprezy
Linki
Wymiana
Radio

- Download -
Programy
Gry
Zasoby
Music
Sound
Inne

- RPG Maker -
RPGUNITE
RPGMZ
RPGMV
RPGVXAce
RPGVX
RPGXP
RPGME
SimRPG95
RPG95
WRPGE

- Projekty -
Commander
Eden Universe
Pogromca II
Virtua Twierdza

- Krypta -
Kompendium
Scenariusze
Questy
Artykuły

...: Buttony :...
Goniec RM (Archiwum)
Dragon Ball Nao
M.U.G.E.N Samouczek
Pokemon Crystal PBF
Pillars of Eternity POLSKA - największy portal Pillars of Eternity (Project Eternity)
Kroniki Fallathanu - Prawdziwy mmoRPG w przeglądarce



Modules -  the greatest and ultimate place for every tracked-music sympathizer
Dragon Ball Great


Informacje || Problemy z RPG95 || Zgłoś nowe materiały
RPG Maker :: RPG Maker 95

Wiadomość pisana litera po literze


Cześć.
Pierwsze może podam wszystkie specjalne znaki jakie można wykorzystać w oknie wiadomości w RM95, a dopiero potem przejdziemy do właściwego poradnika.

No więc:
$0 - wyświetla imię pierwszej postaci w drużynie (lidera grupy),
$1~8 - wyświetla imię odpowiedniego bohatera - numer odpowiada numerowi z bazy danych,
$G - wyświetla ilość złota,
$U - wyświetla nazwę waluty,
$R - działa jak enter, tekst pisany po tym jest wyświetlany w następnej linijce,
$W00~99 - określa ile czasu ma upłynąć zanim wiadomość sama się zamknie (00 - czekaj na wciśnięcie klawiszu przez gracza),
$$ - wyświetla znak $.

I może wydawać się to dziwne, ale większości użytkownikom RM95 znane są tylko skróty wyświetlające imiona bohaterów, a reszta zaginęła gdzieś i dopiero dokopanie się do oryginalnej instrukcji pozwoliło je na nowo odkryć.

W poniższym poradniku wykorzystamy skróty umożliwiające nam ustawienie różnego czasu oczekiwania na zamknięcie okna z wiadomością.

Wiadomość pokazywana tak jak w RM2k/3 (czyli litera po literze) jest bardzo prosta do wykonania w RM95, ale może to być bardzo uciążliwe. Dlatego polecam stosować to tylko podczas scenek.

Dobra to by było na tyle ze wstępu, a teraz jak to wykonać:
Gdy chcemy napisać wiadomość która pokazuje się litera po literze piszemy ją tak (przykład - Dzień dobry!)
1.TXT:$W01D
2.TXT:$W01Dz
3.TXT:$W01Dzi
4.TXT:$W01Dzie
5.TXT:$W01Dzień
6.TXT:$W01Dzień
7.TXT:$W01Dzień d
8.TXT:$W01Dzień do
9.TXT:$W01Dzień dob
10.TXT:$W01Dzień dobr
11.TXT:$W01Dzień dobry
12.TXT:$W10Dzień dobry!

Jak widzicie ponumerowałem te wiadomości. We wiadomościach od 1 do 11 mamy $W01 co sprawia że pokazują się one na ułamek sekundy i potem następna co daje nam efekt dodawania do okienka kolejnych liter, a w 12 dałem $W10 co sprawi że cały tekst zostanie na ekranie trochę dłużej po czym sam zniknie. Jeśli chcemy aby wiadomość mógł zamknać gracz kiedy chce można w ostatnie wiadomości dać $W00 albo nie dawać nic i zaznaczyć opcje - Czekaj na gracza.

Chyba nie muszę wspominać że jak chcemy by wiadomość wyświetlała się na dole to wszędzie musimy tak ustawić itp.

Szybkość tekstu możemy ustalać jak chcemy, gdy chcemy wolniej (w co wątpię) możemy dać np $W02, a jak szybciej to po prostu zamiast dodawać po jednej literce przy $W01 możemy dodawać po więcej, co też zmniejszy ilość potrzebnych odrębnych wiadomości w zdarzeniu.

UWAGA - istnieje ograniczenie co do ilości wiadomości na jedno zdarzenie, wynosi ono około 250, można łatwo to ominąć w scenkach w grze rozbijając je na kilka zdarzeń, po za scenkami może być z tym trochę gorzej, ale nadal jest to wykonalne - ale szczerze wątpie by znalazła się osoba która wykorzysta tą metodę pisania wiadomości dla całej gry...

Muszę też sprostować poprzednią wersję tego poradnika, w której kazałem zmieniać prędkość wiadomości w całej grze w Właściwościach gry - proszę tego unikać a tam ustawić jakąś rozsądną wartość, gdyż ogólnie odpowiada to za szybkość znikania komunikatów w walce i w menu (co zawsze można przyśpieszać wyłączając je enterem), ale jak pokazuje przykład powyżej wcale nie musimy się tą wartością przejmować podczas zwykłych wiadomości. Pisząc poprzednią wersję po prostu nie znałem jeszcze tych wszystkich skrótów...

To tyle jak ktoś nie czai o co w tym loto niech ściąga demko i tam obczai. Oczywiście demko równierz zostało poprawione i dostosowane do poprawnej wersji tego poradnika.


Autor: Dragon Kamillo
Email: k.maciejewski@poczta.onet.pl
Pobierz:
  • Wiadomość - literka po literce


  • Twierdza RPG Maker || RPG Maker Polska
    2002-2024