Recenzja gry

 
 
 
Proper - Charlie Vermin
(ravenone)

data wydania: styczeń 2016
maker: 2003
gatunek: zręcznościowa
język: angielski

 

DOWNLOAD

Cytując scenowego klasyka - Charlie Vermin cierpi na twórczą biegunkę. Niespełna w dwa tygodnie po NYE'14 wydał kolejną grę. Proper został stworzony raptem w jeden dzień i jest krótkim projektem zręcznościowo-logicznym.

Na starcie autor dostał ode mnie dużego plusa za niebanalną konwencję Zapowiedzi. Zarówno pod kątem charakteru pisma, układu graficznego, jak i samej treści. Otóż Proper to gra o porządnym zachowaniu, którego uczymy się od Pawła wędrującego pomiędzy pomieszczeniami. Paweł uczy nas, jakie wzorce zachowania są w danym momencie pożądane. Jeśli nie uda nam się ich skopiować wywołamy skandal. Po nim musimy unikać konsekwenji oraz nagany i po prostu uciec jak najszybciej z całej imprezy.
Bardzo ciekawy pomysł na tematykę gry sprowadza się do lawirowania po kwadracie 3x3 i włączania bądź dezaktywowania danego symbolu. A, że Paweł chodzi szybkim krokiem, ułamki sekund dzielą nas od wywołania skandalu. A zatem z pozoru logiczna zagadka przeradza się w istny wyścig z czasem. Gdy nam się nie powiedzie, trafiamy na drugą planszę, gdzie również dominują elementy zręcznościowe, a trafić do wyjścia jest naprawdę trudno.
Ogólnie mam wrażenie, że gra jest mocno losowa. Niektóre wzory są banalnie proste, inne niemożliwe do wykonania w tak krótkim czasie. Często zabawę kończyłem już po minucie. Dopiero przy dobrym rozdaniu wzorców uzyskałem wynik 610.
Gra zaskakuje nie tylko ciekawym pomysłem, ale również wykonaniem. Charlie przyzwyczaił nas już do swoich nieszablonowych grafik. I tak - konsekwencje przedstawia za pomocą ściany "iksów" (nie mylić z legendarnym scenowiczem;)), a nagany to ruchome trójkąty. Jeszcze kilka produkcji i zacznę ten styl graficzny lubić;).

Proper zaskoczył mnie bardzo pozytywnie. Mechanicznie skojarzył mi się ze Wzorem w wykonaniu Colombosa. Świetny pomysł na wyjaśnienie fabularne i prostota rozgrywki cieszą. Szkoda tylko, że autor nie zafundował nam w tym daniu czegoś więcej, bo apetyt rośnie, ale danie główne szybko się kończy, a przystawek brak.


PLUSY:
- ciekawa zapowiedź
- oryginalna tematyka i wykonanie

MINUSY:
- krótka i mało rozbudowana


GRYWALNOŚĆ: 3/6
GRAFIKA: 3/6
KLIMAT: 3/6
MUZYKA: 3/6
MECHANIKA: 4/6

ŁĄCZNA OCENA: 3+