Recenzja gry

 
 
 
System - TagTeam
(ravenone)

data wydania: 2008
maker: XP
gatunek: RPG



DOWNLOAD

System to produkcja znana tylko forumowiczom z ultimateam.pl. W tej społeczności gra została wyróżniona osobnym działem, zawierającym m.in. tematy z solucjami. Niestety, na pozostałych frontach rpg makera żaden z twórców Systemu nie zareklamował swojego dzieła.    

Fabuła:

Grę zaczynamy na małej polanie, gdzie trójka bohaterów dyskutuje o … w sumie o niczym. Gdy zmierzają do domu, dobiega ich groźny dźwięk. Postanawiają sprawdzić, co się stało. Dialogi są dość surrealistyczne, jedno zdanie nie pasuje do drugiego, a język jest potoczny (zwroty i pisownia typu: 'helloł', 'de ża wi'). Intro jest pełne humoru i nastraja optymistycznie do dalszego grania. Jednak kiedy zaczyna się epizod pierwszy, jest już znacznie gorzej…

Mechanika:

W grze wykorzystano podstawowy system walk z losowymi potworami na każdej planszy. W praktyce oznacza to, iż ciężko jest przejść przez daną lokację unikając walki. Przeciwnicy są różnorodni – od łatwych do pokonania os, przez trudne gobliny, aż po niemal niezniszczalnego smoka ożywieńca czy … T-Reksia. Z początku częste walki mogą sprawiać problemy, bowiem nie za każdego przeciwnika otrzymujemy mikstury lecznicze. Każda z postaci ma określone zdolności, których umiejętne wykorzystanie pomoże nam w wygrywaniu potyczek. Konstrukcja systemu walki przedstawia się nienajgorzej, choć trzyma dość wysoki poziom trudności.
    Sporym mankamentem gry są zagadki. W większości przypadków musimy „nacisnąć” jakiś obiekt, żeby odblokować następny. Intuicyjnie mało kto wiedziałby, co należy w danej sytuacji zrobić. A chodzenie po planszy w kółko w celu znalezienia odpowiedniego przedmiotu jest strasznie niewygodne, co chwila bowiem natrafiamy na losowe walki. Autorzy przygotowali na swoim forum solucję do gry (równie zawiłą co sama gra). Bez niej ukończenie gry byłoby czymś wręcz niewykonalnym.

Oprawa audiowizualna:

Dobrą stroną oprawy graficznej są battlery bohaterów. Postacie posiadają stylistycznie jednorodne i dobrze oddające charakter gry sprite'y. Wrogowie natomiast to mieszanka zasobów RTP z groźnymi bestiami i śmiesznie wyglądającymi stworami. O ile jednak wygląd battlerów jest miły dla oka, to sposób tworzenia map zakrawa o prymitywizm. Brak jest lotności i wyobraźni przestrzennej. Większość podłoża jest jednolita, brak ścieżek bardzo utrudnia zlokalizowanie teleportu na sąsiednią mapę. Jeśli już uda nam się owe teleporty zlokalizować – nagle z zielonej łąki przeskakujemy do ciemnej jaskini. W dodatku poszczególne fragmenty tilesetów nie są wykorzystywane prawidłowo, a dobre ustawienie ścian względem podłoża jest tutaj rzadkością.
O muzyce za wiele powiedzieć nie można, bo praktycznie jej nie ma. Chodząc po mapach towarzyszy nam tylko cisza. Autorzy nie zadbali o ścieżkę dźwiękową, choć dołożyli do gry kilka ciekawych i zabawnych dźwięków (po zabiciu przeciwnika, czy choćby przy zapisie gry).

Zakończenie:

Jak na grę robioną przez kilkuosobową grupę, wynik jest dość mizerny. Drobnych plusów w stworzonej grze jest sporo, są one jednak przysłonięte wielkimi minusami. Do poprawy pozostają przede wszystkim mapy i intuicyjność rozgrywki. Jeśli autorzy wyeliminują te mankamenty, System 2, nad którym pracują, powinien okazać się nieco lepszy.


PLUSY:
- intrygujące intro
- humor
- grafiki battlerów
- ilość grywalnych postaci

MINUSY:
- nieprzemyślany mapping
- nielogiczne zagadki

GRAFIKA: 2/6
KLIMAT: 2/6
MUZYKA: 2/6
MECHANIKA: 3/6

ŁĄCZNA OCENA: 2+