...: Strona :...
News
Archiwum
Redakcja
Chat ( 44 )
Forum
Księga Gości
Imprezy
Linki
Wymiana
Radio

- Download -
Programy
Gry
Zasoby
Music
Sound
Inne

- RPG Maker -
RPGUNITE
RPGMZ
RPGMV
RPGVXAce
RPGVX
RPGXP
RPGME
SimRPG95
RPG95
WRPGE

- Projekty -
Commander
Eden Universe
Pogromca II
Virtua Twierdza

- Krypta -
Kompendium
Scenariusze
Questy
Artykuły

...: Buttony :...
Goniec RM (Archiwum)
Dragon Ball Nao
M.U.G.E.N Samouczek
Pokemon Crystal PBF
Pillars of Eternity POLSKA - największy portal Pillars of Eternity (Project Eternity)
Kroniki Fallathanu - Prawdziwy mmoRPG w przeglądarce



Modules -  the greatest and ultimate place for every tracked-music sympathizer
Dragon Ball Great


Informacje || Zgłoś nowe materiały
Krypta >> Artykuły

Silniki do tworzenia gier #1 Szybki przegląd aktualnych ofert silników do tworzenia gier: Unity, Unreal Engine, Game Maker Studio


Wprowadzenie

Cześć!
Z tej strony wasz ulubiony koci redaktor. Dzisiaj rozpoczynam nową serię artykułów nt. szybkiego przeglądu silników do tworzenia gier! Głównie skupie się na wypunktowaniu tego co owe silniki potrafią i na jakie platformy są przeznaczone, chociaż czasami będę pisać skrótowo jak np. PlayStation 3+ co wtedy będę miał na myśli wersję 3 i każdą nowszą albo napiszę Windows i z góry będzie wiadomo że nie chodzi o Win95 tylko o współcześnie wspierane czyli np. Win10 (podobnie z resztą).

W tym artykule przedstawię w dość w dużym skrócie popularne silniki: Unity, Unreal Engine oraz Game Maker Studio.

Unity Strona domowa: https://unity.com/,
Rodzaj: darmowy/płatny dla komercji (2D, 3D, VR, AR)

Nie musze chyba wyjaśniać jak bardzo jest to popularny silnik. Powstały w nim takie produkcje jak: Robocraft, 7 Days to Die, The Bridge, Doki Doki Literature Club Plus!, Kerbal Space Program i wiele wiele innych!

Czy jesteś użytkownikiem Windowsa czy MacOS albo Linuxa nie musisz się martwić o to czy Unity uruchomi się u Ciebie! Twórcy silnika dopilnowali tego i możesz uruchamiać owy program na swoim ulubionym sprzęcie.

Unity jest bardzo rozbudowanym silnikiem i posiada kilka wersji w swojej ofercie czyli dwie darmowe oznaczone jako indywidualne Student oraz Personal oraz trzy płatne oznaczone jako drużynowe/grupowe (ang. Team) czyli Plus, Pro oraz Enterprise. Nie będę dokładnie pisać w czym są różnice. Aby ominąć niedopowiedzenia polecam samemu zapoznać się z tymi ofertami:
https://store.unity.com/#plans-individual

Nie przeciągając poniżej wypunktowałem ogólne informacje:

    Systemy operacyjne:
    • Windows
    • macOS
    • Linux
    Platformy wyjściowe:
    • Windows
    • macOS
    • Linux
    • Android
    • Android TV
    • WebGL
    • Xbox
    • Nintendo
    • PlayStation 3+
    • iOS
    • Windows Phone
    • VR
    • Stadia
    • 3DS
    Skrypty:
    • C#
    • Bolt (wizualne programowanie, trzeba zaimportować)


Unreal Engine Strona domowa: https://www.unrealengine.com/en-US/,
Rodzaj: darmowy/płatny dla komercji (głównie 3D)


Najbardziej zaawansowane na świecie narzędzie do tworzenia 3D w czasie rzeczywistym, zapewniające fotorealistyczne wizualizacje i wciągające wrażenia.
Unreal Engine o samym sobie

Nie muszę też wyjaśniać, że ten silnik jest również popularny co Unity, a na ich stronie główniej aż widać kipiące życiem animacje, które można uzyskać właśnie w Unreal. Ten silnik ma zastosowania w tworzeniu gier, ale też w filmach, architekturze, motoryzacji, wydarzeniach na żywo jak i w symulacjach, a to też nie wszystko do czego można go użyć.

Twórcy silnika wychwalają swoje dzieło jako najbardziej zaawansowane narzędzie do tworzenia 3D w czasie rzeczywistym!

W swojej ofercie posiadają dwie darmowe wersje, a do zapoznania się z nimi zapraszam pod https://www.unrealengine.com/en-US/download/publishing

Gry, które powstały na tym silniku to m.in.: Deus Ex, X-COM, Harry Potter, BioShock, Postal 2, SWAT 4, Borderlands, seria Mass Effect, Mortal Kombat X, Outlast, Dragon Ball FighterZ, Samurai Jack: Battle Through Time i wiele wiele wiele innych produkcji.

A teraz czas na wypunktowanie rzeczy, które interesują nas podczas tworzenia gier:

    Systemy operacyjne:
    • Windows
    • macOS
    • Linux
    Platformy wyjściowe:
    • Windows
    • macOs
    • Linux
    • HTML5 (web)
    • Android
    • iOS
    • Playstation 3+
    • Xbox
    • Nintendo
    • Stadia
    • VR
    Skrypty:
    • C++
    • Blueprint Visual Scripting (wizualne programowanie)



Game Maker Studio Strona domowa: https://www.yoyogames.com/en/gamemaker,
Rodzaj: darmowy*/płatny (subskrypcja miesięczna/roczna)
- wersja darmowa uniemożliwia wyeksportowania gry

Prosty i teoretycznie preferowany jako silnik, w którym można zacząć przygody w tworzeniu gier wszelkiej maści. Posiada własny wbudowany wizualny język skryptowy (przeciągnij i upuść) coś podobnego do schematów blokowych z lekcji informatyki.

Program pozwala nam na tworzenie prostych i nie za bardzo skomplikowanych gier w łatwy i przyjemny sposób. Sami twórcy tego silnika tak go właśnie określają "Easily Make Video Games(.)"

Jedna dość popularna gra powstała właśnie na tym silniku, a nazywa się Undertale. TAK! Właśnie ta gra powstała w tym silniku! Co tylko potwierdza mnie w przekonaniu, że najważniejszy jest pomysł na grę, a nie silnik w którym go się robi.

Inne produkcje, które spod tego silnika wyszły to m.in.: Shovel Knight, Hyperlight Drifter, Katana Zero, Hotline Miami oraz Deltarune

Twórcy Game Makera wystawili kilka ofert silnika: Free, Creator, Developer oraz Console: https://www.yoyogames.com/en/get

    Systemy operacyjne:
    • Windows
    • macOS
    Platformy wyjściowe:
    • Windows
    • macOs
    • Ubuntu
    • HTML5 (web)
    • Android
    • iOS
    • PlayStation 4+
    • Nintendo
    • Xbox
    Skrypty:
    • Game Maker visual scripting
    • Game Maker Language


Zakończenie
Ode mnie to tyle na dzisiaj. Oczywiście we wszystkich silnikach da się robić RPG i dajcie znać na forum lub Discordzie czy któryś wam się szczególnie spodobał. Powodzenia i miłego dnia/wieczoru




Autor: EnterVPL
email: entervpl@gmail.com


Twierdza RPG Maker || RPG Maker Polska
2002-2024