...: Strona :...
News
Archiwum
Redakcja
Chat ( 13 )
Forum
Księga Gości
Imprezy
Linki
Wymiana
Radio

- Download -
Programy
Gry
Zasoby
Music
Sound
Inne

- RPG Maker -
RPGMZ
RPGMV
RPGVXAce
RPGVX
RPGXP
RPGME
SimRPG95
RPG95
WRPGE

- Projekty -
Virtua Twierdza
Pogromca II

- Krypta -
Kompendium
Scenariusze
Questy
Artykuły

...: Buttony :...
Goniec RM (Archiwum)
Dragon Ball Nao
M.U.G.E.N Samouczek
Pokemon Crystal PBF
Pillars of Eternity POLSKA - największy portal Pillars of Eternity (Project Eternity)
Kroniki Fallathanu - Prawdziwy mmoRPG w przeglądarce



Modules -  the greatest and ultimate place for every tracked-music sympathizer
Jooble.org - pomożemy ci znaleźć godną pracę (domyślne wyszukiwanie: Game Developer)


Informacje || Zgłoś nowe materiały
Krypta >> Artykuły

Silniki do tworzenia gier #3 Szybki przegląd aktualnych ofert silników do tworzenia gier (wirtualne konsole):
Pico-8, LowResNX, Pixel Vision 8


Wprowadzenie

Wirtualne konsole, fantasy konsole czy komputery, pierwsze pytanie - co to takiego jest? Jest to pewnego rodzaju oprogramowanie, które symuluje wirtualny sprzęt o ograniczonej funkcjonalności. Fenomen można najprościej wytłumaczyć przy pomocy emulatorów, gdyż owy termin jest bardzo znany. Emulator jest to program który symuluje wybrane środowisko (np. Playstation, Nes, GameBoy itd.), do okna z emulatorem wczytuje się plik, zwany ROM, który zawiera grę i tym sposobem można zagrać w grę z innego środowiska na wybranej platformie. Wirtualne konsole działają na podobnej zasadzie, emulują pewnego rodzaju system, do którego wrzuca się grę i można zagrać. Różnica taka,te konsole wideo, nigdy nie trafiły do dystrybucji i nie można jako tako ich zakupić. Fizycznie one nie istnieją, dlatego też nazwane są fantasy.

Wirtualne konsole i komputery powstały z myślą o zachęceniu do tworzenia i udostępniania małych gier retro, nauki tworzenia gier od dosłownie podstaw jak i zmaganie się z wszelakimi ograniczeniami sprzętowymi (narzucone przez te konsole fantasy). Są dowodem na to, że proste rzeczy są dobre.

Warto wspomnieć, że konsole fantasy działają w 99% przypadkach w każdym środowisku - Windows, MacOs, Linux, niektóre z nich nawet można uruchomić na innych urządzeniach, telefonach komórkowych z systemem Android czy też SBCs jak Raspberry.

Interesują Cię klimaty retro? Interesuje Cię tworzenie gier? Koniecznie rzuć okiem na poniższe propozycje, być może znajdziesz coś dla siebie.

Pico-8
Strona domowa: https://www.lexaloffle.com/pico-8.php,
Rodzaj: płatny

Pico8 jest to właśnie pierwsza taka konsola fantasy dzięki, której wszystko nabrało rozpędu. Środowisko w którym można szybko i prosto stworzyć własne projekty, gry czy też nawet programy. Program zawiera wszelkiego rodzaju potrzebne narzędzia twórcze do napisania kodu, wytworzenia muzyki, dźwięków, narysowania grafiki (sprite), czy map.

Sobie może pomyślisz teraz, eh, co tam stare gry retro, kto w to będzie grał, to jest przecież nie ciekawe. Wiesz.. Może i masz rację, ale jest taka dość znana gra o wspinaniu się na szczyt - Celeste. Czy wiesz, że Celeste powstało właśnie w Pico8? Oczywiście graficznie nieco się różni od tych wersji na inne platformy, ale swój początek miało dzięki Pico8 i gamejam (konkursy na krótkie gry). (więcej info, zobacz tutaj: https://www.lexaloffle.com/bbs/?pid=11722#p).

Kilka gier, propozycji na które warto zarzucić okiem

Na poważnie niesamowite rzeczy, może osiągnąć stawiając właśnie na minimalizm! A najciekawsza rzecz, to zapisanie swojej pracy (gry) do pliku PNG! Tak! Cały kod gry, dźwięki, muzyka, sprity, mapy są zapisane na samym końcu w graficznym pliku PNG. Zatem generujemy pewnego rodzaju kartridż, który jest obrazem PNG. Obraz ten wrzucamy do konsoli Pico8 i już można grać!

    Systemy operacyjne:
    • Windows
    • macOS
    • Linux
    • Raspberry
    Platformy wyjściowe:
    • Kartridż PNG (dla Pico8)
    • Web
    Skrypty:
    • Lua

LowResNX Strona domowa: https://lowresnx.inutilis.com/,
Rodzaj: darmowy

Inspirowany prawdziwymi systemami 8 i 16 bitowymi. Symuluje układy graficzne, dźwiękowe, obsługuje grafikę (sprity), posiada możliwość przewijania panoram i wszelkiego rodzaju narzędzia potrzebne, aby napisać swoją grę retro.

Wspominając o pisaniu, skrypty LowResNX bazują na drugiej generacji języka Basic, gdzie są dostępne wszystkie klasyczne polecenia, ale z etykietami, pętlami i podprogramami zamiast linii.

Program może zainteresować posiadaczy produktów jabłuszka, wszelkiego rodzaju iOS. LowResNX można znaleźć w sklepie Apple AppStore. Dosłownie można kodować, kompilować jak i grać w gry, gdziekolwiek. Nie wiem czy programowanie (kodowanie) na klawiaturze ekranowej jest wygodne, no ale, dla chcącego nic trudnego. Warto wspomnieć jeszcze o przejrzystej dokumentacji programu, która na pierwszy rzut oka, nie dość że przejrzysta, to jeszcze pięknie wytłumaczone od A-Z, a gdy zajrzysz na stronę domową programu, to na pewno znajdziesz gry, przykłady oraz wszelkiego rodzaju porady.

    Systemy operacyjne:
    • Windows
    • macOS
    • GameShell
    • Linux
    Platformy wyjściowe:
    • LowResNX
    • Web
    Skrypty:
    • Basic


Pixel Vision 8 Strona domowa: https://pixelvision8.github.io/Website/
Rodzaj: darmowy (aktualnie jest w wersji darmowej, do odwołania przez autora)

PV8 jest nie jest kolejna konsola fantasy, umożliwiająca tworzenie gier retro, to jest narzędzie, które przenosi konsole fantasy na zupełnie nowy etap. PV8 został wyposażony w własny 8-bitowy system operacyjny, który jest przejrzysty. Tutaj użytkownik posiada dostęp do narzędzi oraz ustawień swojej konsoli.

Sobie wyobraź sytuację, chcesz stworzyć grę retro w stylu NINTEDO? Wczytujesz profil konsoli i już jest! Czekaj, chcesz tworzyć grę retro w stylu konsol SEGA? Klikasz i masz! A co powiesz, na stworzenie własnej konsoli - w sensie pasuje ci układ graficzny z konsoli NINTENDO, ale dźwięk chcesz mieć z konsoli SEGA? To nie problem, klikasz, zmieniasz, miksujesz i masz! Dokładnie!

System operacyjny PV8 został wyposażony w liczne ustawienia i narzędzia jak np. Ustawienia czcionki, tworzenie dźwięków, muzyki, spritów, mapy i oczywiście skrypty Lua lub C#. A jeżeli system operacyjny PV8, do ciebie nie przemawia, bo... dla przykładu, jest ci nie wygodny - autor programu przygotował możliwość edytowania plików PV8 z twojego oryginalnego systemu! Edytuj pliki przy pomocy Visual Studio Code, Aseprite, Photoshop czy w czym ci się wygodnie pracuje!

Do największych problemów można zaliczyć:
- licencje, która póki co, mówi że program jest darmowy, ale w każdej chwili może to ulec zmianie,
- lista gier, jest tak mała, że z lupą należy szukać czegokolwiek. (mimo iż środowisko posiada aktywnego discorda)
- pisanie skryptów do najłatwiejszych zadań nie należy

    Systemy operacyjne:
    • Windows
    • Linux
    • macOS
    Platformy wyjściowe:
    • Pixel Vision 8
    Skrypty:
    • C#
    • Lua


Podsumowanie
Gry retro raczej z mody nie wyjdą, posiadają swego rodzaju magię. W internecie można znaleźć bardzo dużo środowisk zwanych konsolami fantasy, czy też komputerami fantasy, za pomocą których można doświadczyć tworzenia gier czy programów od 0, tak jak to trzeba było kiedyś pracować. Zdaję sobie sprawę, że są osoby, które można zaliczyć do grupy:
- interesują mnie gry retro, chcę zrobić grę retro
- ale programowanie/nauka jakiegokolwiek programowania to czarna magia
Być może czytelniku, ty się do tej grupy zaliczasz i męczysz się z pytaniem, typu: Jak zrobić prawdziwą grę w stylu retro?

Co możesz zrobić?
- Możesz użyć innego silnika, w którym czujesz się swobodnie. Nikt ci nie zabroni przecież, prawda? Problemem będzie silnik, który nie nakłada brutalnych wymagań i limitów (tak jak to robią konsole fantasy) i w pewnej chwili, możesz stworzyć coś więcej niżeli twoje założenia. Twój projekt może i będzie przypominał grę retro, a może będzie miał jakieś niedociągnięcia, ale na pewno nie doświadczysz zmagania się z ograniczeniami. Hej, nie mnie osądzać, jak ktoś chce, to będzie tworzył grę przypominającą produkcję Atarii przy pomocy Unity.

- Szukaj innego, wygodnego silnika, który ci umożliwi tworzenie gier retro, a nie wymaga programowania. Szukaj coś, co ci wpadnie w oko, próbuj, może będzie ok. Takim programem do tworzenia gier retro - BEZ JĘZYKA PROGRAMOWANIA - może być narzędzie o nazwie:

GameBoy Studio
Strona domowa: https://www.gbstudio.dev/

Program, umożliwia tworzenie gier w stylu pierwszej przenośnej konsoli firmy Nintendo. Program posiada limity nałożone przez konsolę, i ukończony projekt można wyeksportować do pliku ROM, gdzie przy pomocy emulatora będzie można zagrać w swoją grę, można także plik wyeksportować do prawdziwego kartridża i zagrać w swoją grę na prawdziwej konsoli GameBoy, a także istnieje możliwość wyeksportowania gry do formatu WEB, gdzie będzie można zagrać dzięki przeglądarce internetowej.

GBstudio jest proste w użyciu, jest w języku polskim, i można go znaleźć u nas w dziale z programami. Istnieją różne wersje programu, najstabilniejsza i najstarsza wersja to 1.2.1, inne wersje to GBS 2.0.0 (beta 4), zawierające wiele opcji i dodatkowych narzędzi, ale zaleca się zachować ostrożność podczas tworzenia. Ostre prace trwają przy wersji GBS 3.0 (alpha), która będzie posiadała jeszcze więcej opcji i ciekawostek, jednak to jest całkowicie oddzielny temat.

Zakończenie
Jak widać, do gier retro istnieje wiele narzędzi i to dość specyficznych. Bez wątpienia ciekawe jest Pico8, gdzie można pisać proste gierki i eksportować do pliku PNG. Zasadnicze pytanie: czy przy pomocy tych narzędzi, można stworzyć grę RPG? Wydaje się, że mały projekt RPG, da radę stworzyć, ale coś bardziej zaawansowanego - może się okazać problemem. Pamiętaj o limitach, nałożonych przez konsole fantasy jak np. Ilość spritów (obiekty graficzne) dla danego projektu. Tworzenie większej gry może być mocnym wyzwaniem.




Autor: Reptile
email: reptile@o2.pl