...: Strona :...
News
Archiwum
Redakcja
Chat ( 4 )
Forum
Księga Gości
Imprezy
Linki
Wymiana
Radio

- Download -
Programy
Gry
Zasoby
Music
Sound
ICO

- RPG Maker -
RPGMV
RPGVXAce
RPGVX
RPGXP
RPGME
Sim RPG 95
RPG95

- Projekty -
Virtua Twierdza

- Krypta -
Kompendium
Scenariusze
Questy
Artykuły

...: Buttony :...
Anime Gakure
Polska Manga
Dragon Ball Nao
Słodki Flirt - gra o randkach
Radio Aoi - najlepsze radio z muzyką azjatycką
Alchemic
M.U.G.E.N Samouczek
Pokemon Valhalla
Tsukuru Archive
Crasher World
Pillars of Eternity POLSKA — największy portal Pillars of Eternity (Project Eternity)
fallout walkthrough, fallout playground, video game walkthrough, playground, walkthrough, games
Kroniki Fallathanu - Prawdziwy mmoRPG w przeglądarce
Modules -  the greatest and ultimate place for every tracked-music sympathizer


Informacje || Zgłoś nowe materiały
Krypta >> Artykuły

RPG Maker a C++

Często słyszy się, że dana osoba "nie lubi RPG MAKERA, bo w C++'ie można więcej". Jako że tekst tego typu usłyszałem ostatnio po raz kolejny, postanowiłem napisać ten artykuł i zastanowić się, czym jest RPG MAKER, a do czego służą inne języki programowania. Wcale nie jest bowiem powiedziane, że ich cele są takie same.
Jako przykładem posłużę się tu językiem C++, ale dotyczy to również innych języków.

C++
C++ powstał jako język programowania w 1983 r. Miał być alternatywą dla stosowanego wówczas Asemblera, czyli języka, w którym zamiast wydawać instrukcje wykonawcze (typu wyświetl to, dodaj 5 do tej zmiennej), używa się komend procesora. Język ten wygląda więc dość skomplikowanie i raczej nie jest już stosowany, gdyż łatwo się w nim pomylić, a pozwala na właściwie dowolną operację - w skrajnych wypadkach nawet na spalenie dysku.
Co jednak należy zaznaczyć, C++ jest językiem wszechstronnym - jak każdy język programowania. Nie ma za zadanie tworzenia aplikacji określonego typu: powstają w nim systemy operacyjne (patrz Windows), gry komputerowe, programy kalkulacyjno-projektowe i inercyjne systemy nawigacji statków kosmicznych.
Oczywiście, pisane są również dodatki, liczne biblioteki, które ułatwiają projektowanie danego typu rzeczy. Przykłady można wymieniać w nieskończoność: SFML do projektowania gier, FMOD do inżynierii dźwiękowej, WINSOCK do zarządzania siecią, ALGORITHM do algorytmiki, itp.
Krótko mówiąc, C++ ma za zadanie być językiem wszechstronnym, w którym osoba znająca się na programowaniu, może stworzyć swój projekt przy użyciu w miarę prostych instrukcji, sekwencji i operatorów.

RPG MAKER
RPG MAKER powstał dla osób, które chcą stworzyć własną grę komputerową. Przy użyciu niewielkiej wiedzy, można zrealizować swoje plany, nie mając żadnej wiedzy o programowaniu, prócz informacji typu "czym jest zmienna", co zresztą powinniśmy wynieść z lekcji algebry. :)
Dzięki temu narzędziu, każda osoba jest w stanie wydać swoją własną produkcję. Nie musi uczyć się latami programowania w żadnym języku ani skończyć politechniki. Wystarczy wiedza, czym jest klawiatura, myszka i monitor, chęć pracy, niemal nieskończona cierpliwość i jakiś pomysł.

Porównanie
Myślę, że łatwo dostrzec różnice. C++, Asembler, RI, Pascal, Python, LUA, Java, Basic, Delphi i wszystkie te rzeczy są językami programowania. Ich celem jest bycie wykorzystywanymi przez programistów - osoby, które jakimś cudem wytrzymały często wieloletnią naukę i są w stanie coś w nich napisać.
Większość użytkowników programistami nie jest. Mają jednak również swoje pomysły, chcieliby coś stworzyć.
Naprzeciw takim osobom wychodzi firma ENTERBRAIN ze swoimi programami. Ich celem nie jest stworzenie nowej, światowej sławy gry o grafice 200FPS, HD i nie wiadomo, czym jeszcze. Celem serii RPG Maker jest możliwość stworzenia prostej gry w przystępny i nie wymagający ogromnej wiedzy sposób.

Czy RPG MAKER tylko dla "amatorów"?
Nie, również osoby o większej wiedzy programistycznej mogą się tym programem zainteresować. Przykładem może być tu moja osoba. Zajmuję się programowaniem. Nie zmienia to jednak faktu, że tworzyłem i tworzę gry w RPG Makerze.
Od wersji RPGXP mamy do dyspozycji edytor skryptów, do RPG2K i RPGME powstawały dodatki pozwalające na ich programistyczną edycję, więc każdy programista znajdzie tu również coś dla siebie. Dlaczego więc rezygnować z prostego generatora map i przystępnej bazy danych na rzecz długiego pisania algorytmu w C#?
RGSS, o czym trzeba pamiętać, jest pełnoprawnym językiem programowania. Tak, to okrojona wersja Ruby'ego, ale wciąż jakaś wersja z pełnym wsparciem dla zewnętrznych bibliotek i modułów. W RPG Makerze można napisać właściwie dowolną aplikację. To w nim powstał jeden z portali społecznościowych dla osób niewidomych. W nim również pisałem program do obróbki grafiki - DIVICO. Udowodniłem nawet, że można w nim stworzyć wirusa - nie obawiajcie się, nigdy nie poszedł publicznie do sieci. :)
Dlatego też moje stanowisko w tej sprawie jest stałe. RPG MAKER i C++ są dwoma różnymi narzędziami, których nie można ze sobą porównywać. To jak próba porównania komputera i telefonu komórkowego, choć przy obecnych smartfonach te różnice nie są już tak oczywiste. Nie zmienia to faktu, że zarówno w RM, jak i w C++ można wykonać właściwie każdy projekt, który tylko da się uruchomić na procesorze.


Autor: Dawid (Pajper) Pieper
email: dawidpieper@o2.pl