...: Strona :...
News
Archiwum
Redakcja
Chat ( 3 )
Forum
Księga Go¶ci
Imprezy
Linki
Wymiana
Radio

- Download -
Programy
Gry
Zasoby
Music
Sound
ICO

- RPG Maker -
RPGMV
RPGVXAce
RPGVX
RPGXP
RPGME
Sim RPG 95
RPG95

- Projekty -
Virtua Twierdza

- Krypta -
Kompendium
Scenariusze
Questy
Artykuły

...: Buttony :...
Anime Gakure
Polska Manga
Dragon Ball Nao
Słodki Flirt - gra o randkach
Radio Aoi - najlepsze radio z muzyk± azjatyck±
Alchemic
M.U.G.E.N Samouczek
Pokemon Valhalla
Tsukuru Archive
Crasher World
Pillars of Eternity POLSKA — największy portal Pillars of Eternity (Project Eternity)
fallout walkthrough, fallout playground, video game walkthrough, playground, walkthrough, games
Kroniki Fallathanu - Prawdziwy mmoRPG w przegl±darce
Modules -  the greatest and ultimate place for every tracked-music sympathizer


Informacje || Zgło¶ nowe materiały
Krypta >> Kompendium

Tytuł: Jak stworzyć AUDIO RPG
Opracował: Pajper
Email: dawidpieper@o2.pl

Słowo wstępne od autora
Jak wiadomo, jestem osob± niewidom±. Nie sprawia to jednak, że uważam, że w gry nie możemy grać. Dlatego też stworzyłem dla osób niewidomych grę Srebrny Labirynt, która przy okazji wyl±dowała na Twierdzy. Teraz pracuję nad bardziej zaawansowanymi technicznie projektami, już z większym zapleczem, zwłaszcza w kwestii dĽwiękowej. Chciałbym się jednak podzielić swoimi do¶wiadczeniami z zakresu tworzenia takiej gry. Z pewno¶ci± jest to trudniejsze - nie ma co się oszukiwać - od zwykłej produkcji i nie wiem, czy ktokolwiek się w to pobawi. Je¶li jednak kto¶ chce, za co byłbym wdzięczny, to mam dla niego kilka wskazówek.
~Pajper


Nastawienie
Gra audio musi być tworzona w taki sposób, by osoba nie posługuj±ca się wzrokiem potrafiła sobie wyobrazić to, co się dzieje. Zaleca się tutaj duż± ilo¶ć dĽwięków, ilustruj±c± różne rzeczy. Trzeba też stworzyć jaki¶ dĽwięk kroków bohatera - to powinno być do¶ć proste na podstawie Common Eventów. Większ± rolę niż zwykle, odgrywa tu także BGS, które może powiadomić o ułożeniu obiektów na mapce. To zast±pi autotile z gier graficznych.

Interfejs
No tak, bez edycji skryptów raczej się nie obejdzie. :( Menu musi być oczywi¶cie udĽwiękowione tak, by osoba niewidoma mogła z niego korzystać. DĽwięki można nagrać samemu lub przy użyciu dostępnych syntezatorów mowy - troszkę ich jest do wyboru. Należy też udĽwiękowić wiadomo¶ci pokazuj±ce się na ekranie, w jaki¶ sposób informować o położeniu przedmiotów… Tu technik jest wiele. W Labiryncie przedmioty były układane losowo, by gracz mógł na nie wpadać przypadkiem. W grze Ognie Reviny to się zmieniło. Każdemu obiektowi odpowiada jaki¶ dĽwięk, np. brzęczenie monet, który słychać odpowiednio w przestrzeni, na przykład z lewej strony… Wybór tu należy do autora gry, byle dało się w to zagrać. :)

Walka
W SL większo¶ć walk była opisowa, aktualnie używam ABS. Nie jestem fanem domy¶lnego systemu walk z RM, nie zmienia to jednak faktu, że dla osoby niewidomej może być on grywalny. Je¶li kto¶ jednak nie zna się na programowaniu, a umie się bawić eventami, opcja ABS lub opisówka s± najlepsze, chociaż ja ABS'a programowałem. :)
Trzeba też pamiętać, że osoby niewidome s± bardziej przyzwyczajone do polegania na dĽwięku, można więc narzucić wysoki poziom trudno¶ci…

Dialogi
W RM nie brakuje możliwo¶ci rozbudowy dialogów. Trzeba to tylko jako¶ udĽwiękowić. Rozmowy bowiem mog± wypełniać dziurę pozostawion± przez brak grafiki, opisywać lokacje i wydarzenia. To słowa zast±pi± tutaj tilesety i charsety. Osoby niewidome odczuwaj± ¶wiat w inny sposób, przy użyciu dĽwięków. Nie zmienia to jednak faktu, że mamy jakie¶ wyobrażenie otoczenia i lubimy móc wiedzieć, w jakich realiach i miejscach toczy się dana scena. Wystarczy tu naprawdę jedynie wzmianka jakiego¶ bohatera albo nawet zwykły BGS/SE.

Podsumowanie
Tworzenie gry dla osób niewidomych jest zdecydowanie trudne, zwłaszcza dla osób, które widz±. Nie zmienia to jednak faktu, iż mam nadzieję, że kiedy¶ tak± grę ujrzę. Samo planowanie audiogry nie różni się od planowania każdej innej produkcji, inny jest tylko sposób wykonania.
Liczę na to, że jeszcze kiedy¶ pojawi± się produkcje dla osób niewidomych w RM.