...: Strona :...
News
Archiwum
Redakcja
Chat ( 41 )
Forum
Księga Gości
Imprezy
Linki
Wymiana
Radio

- Download -
Programy
Gry
Zasoby
Music
Sound
Inne

- RPG Maker -
RPGUNITE
RPGMZ
RPGMV
RPGVXAce
RPGVX
RPGXP
RPGME
SimRPG95
RPG95
WRPGE

- Projekty -
Commander
Eden Universe
Pogromca II
Virtua Twierdza

- Krypta -
Kompendium
Scenariusze
Questy
Artykuły

...: Buttony :...
Goniec RM (Archiwum)
Dragon Ball Nao
M.U.G.E.N Samouczek
Pokemon Crystal PBF
Pillars of Eternity POLSKA - największy portal Pillars of Eternity (Project Eternity)
Kroniki Fallathanu - Prawdziwy mmoRPG w przeglądarce



Modules -  the greatest and ultimate place for every tracked-music sympathizer
Dragon Ball Great


Informacje || Zgłoś nowe materiały
Krypta >> Kompendium

Tytuł: KOMPENDIUM - o co chodzi? ogólny zarys i wstęp do działu.
Opracował: Reptile
Email: reptile@o2.pl

Słowo wstępne od autora
Chciałbym tutaj przedstawić pewnego rodzaju zarys tego działu, to czym on będzie i do czego będzie służył. Jednak jakie są założenia, a co z niego w przyszłości wyjdzie, tego tak na prawdę nikt nie jest w stanie przewidzieć.
~Reptile


Kompendium – dzieło podręczne zawierające skrócony zarys jakiejś dziedziny. Słownik PWN

Drodzy scenowicze, makerowcy, chłopcy i dziewczęta, z dumą i radością utworzyliśmy nowy dział, jednak nie do końca napisaliśmy co to Kompendium tak do końca jest. Najprościej będzie jak napiszę, iż tutaj znajdą się wszelkiego rodzaju kursy, porady, triki i propozycje rozwiązań kłopotów przy projekcie – ot taki Mega Kurs, wszystko w jednym.

Kurs, dobra, a czym ten obecny mega kurs zwany kompendium, ma się niby różnić od tych już powstałych?
Wszystkim. Poprzednie kursy (i inne kursy grasujące w Internecie) skupiają swoją uwagę na samym programie (RPG Maker), na dodatek na konkretnej wersji. Kompendium z kolei ma za zadanie skupiać się na samym projekcie. Nie chcę być źle zrozumiany, to nie ma być kolejny jakiś tam kurs, który krok po kroku, w punktach, na obrazkach a najlepiej na filmikach ukazuje jak coś wykonać, nic z tych rzeczy, czegoś takiego tutaj nie znajdziecie. Mogę jedynie zapewnić, że znajdziecie tekst, a nawet dużo tekstu, rozważań na temat konkretnego problemu. Tekst, który będziecie musieli na spokojnie przeczytać (ze zrozumieniem), samodzielnie przetworzyć i wprowadzić w życie podczas tworzenia.

Ale na obrazkach (czy filmikach) lepiej i łatwiej jest zrozumieć i się nauczyć. Jesteśmy wzrokowcami...
Hmm, słuszna uwaga... Guzik prawda! (Riia ocenzurowała). Wzrokowcami? To tylko wymówka, aby sobie ułatwić życie. Bądźmy szczerzy, w dzisiejszym świecie nikomu NIC się nie chce robić: za pieniądze, a tym bardziej za darmo. Aktualnie najwygodniejszy sposób to pójście na łatwizne: kopiuj&wklej, generator itp. sprawy. Niestety tworzenie gier jest wymagające – musisz tutaj wykazać swoją twórczość (jakąś cząsteczkę siebie) i możesz się ze mną nie zgodzić drogi czytelniku, ale spokojnie mogę stwierdzić, że ukazanie krok po kroku na obrazkach (a najlepiej na filmikach) zabija naszą twórczość. Dlaczego? Proste. Mając tekst przed oczami, ten tekst trzeba przeczytać, a następnie przetworzyć, przemyśleć, aby jakoś do nas to dotarło (a najważniejsze może, ten tekst starać się jakoś zrozumieć). Czytając tekst pobudzamy nasz mózg do myślenia, do jakiegoś wysiłku. Natomiast, gdy widzimy obrazek, zapamiętujemy jego ustawienie, w którym miejscu co jest zaznaczone (na pokazanym kursie) i tak samo zaznaczamy u siebie w projekcie. Po czym wychodzi całkowicie inny efekt, niż my sobie założyliśmy na początku i w tym wypadku lecimy na forum, czy do kogoś zwracamy się o szybką pomoc w rozwiązaniu tego strasznego problemu, najlepiej pisząc skrypt ruby, aby wkleić, zastosować i po problemie. Czasami wystarczy trochę ruszyć głową i problem sam się rozwiąże.

Ten argument mnie jakoś nie przekonał...
Doprawdy? Trudno, świetnie. Proponuję zatem cofnąć się do przedszkola, gdzie czytanie książki oznaczało bezmyślne przeglądanie obrazków. Chociaż nigdzie to nie jest napisane, ale tego typu programy (a może lepiej - zajęcia) powinien być tylko i wyłącznie dla dorosłych osób mających wiedzę na jakiś konkretny temat, z którego da się stworzyć coś grywalnego.

Wracając może do Kompendium, powiedzieliśmy sobie, że zajmiemy się kursem tworzenia gier. Postaramy się wraz z całą redakcją wyselekcjonować, zgromadzić, przetworzyć (a także i samodzielnie coś stworzyć) właśnie tego typu artykuły(kursy?) specjalnie dla was i zamieścimy je właśnie tutaj w tym dziale.

Co będzie można znaleźć tutaj w Kompendium?
- dział odnośnie samego programu RPG Maker;
gdzie poruszymy (ponownie) problem jak obsługiwać się programem... Żeby nie było wątpliwości – każdym programem, bo wbrew pozorom, każdy RPG Maker jest do siebie podobny, różnica tylko w kilku kwestiach, które nie stworzą tutaj problemu

- dział odnośnie projektów;
poruszenie problemów chociażby takich jak stworzyć w swoim projekcie właściwy klimat. Jak wykonać jakieś istotne rzeczy, aby później nie wpaść w jakiś niepotrzebne kłopoty. Podpowiedzi takie jak urozmaicić swój projekt, a także odpowiedzi na bezsensowne problemy, chociażby jak: Jak nazwać swój projekt? Głównego bohatera?

- dział odnośnie materiałów;
jak poprawnie wykonać własne zasoby, w czym wykonać własne zasoby: graficzne, muzyczne, dźwiękowe, i jakie tam jeszcze inne powstaną.

No i ostatnie najważniejsze chyba pytanie, kto będzie te całe kursy przygotowywać, pisać, zamieszczać? Wiadomo: redakcja. Spokojna głowa, już się postaramy o to, aby pierwszy lepszy tekst z Kaczora Donalda przepisany przez jakiegoś małolata tutaj się nie znalazł. O te teksty już zadbamy, aby były owocem mądrych przemyśleń, a nie pisanych na kolanie. Jasna sprawa, że jak ktoś nie z redakcji napisze dobry, sensowny tekst, to też można go tutaj zamieści – na wstępie ostrzegam, jesteśmy strasznie wybredni.

Z góry już dziękuję za wkład włożony w to dzieło. Życzę, aby Kompendium służyło wam jak najlepiej.


Twierdza RPG Maker || RPG Maker Polska
2002-2024