...: Strona :...
News
Archiwum
Redakcja
Chat ( 1 )
Forum
Księga Gości
Imprezy
Linki
Wymiana
Radio

- Download -
Programy
Gry
Zasoby
Music
Sound
ICO

- RPG Maker -
RPGMV
RPGVXAce
RPGVX
RPGXP
RPGME
SimRPG95
RPG95

- Projekty -
Virtua Twierdza
Pogromca II

- Krypta -
Kompendium
Scenariusze
Questy
Artykuły

...: Buttony :...
Dragon Ball Nao
M.U.G.E.N Samouczek
Pokemon Valhalla
Tsukuru Archive
Crasher World
Pillars of Eternity POLSKA - największy portal Pillars of Eternity (Project Eternity)
Kroniki Fallathanu - Prawdziwy mmoRPG w przegl?darce
Modules -  the greatest and ultimate place for every tracked-music sympathizer
ZAYKOWORKS





Informacje || Zgłoś nowe materiały
Krypta >> Kompendium

Tytuł: Możliwość wyboru postaci przez gracza
Opracował: Asayake
Email: asayake@interia.pl

Słowo wstępne od autora
Chyba każdy z nas chciałby mieć możliwość wyboru kim chce grać. Nawet jeśli tylko jedna postać byłaby naprawdę przyzwoita, to i tak będzie to tylko zaletą. Możemy pozwolić graczom wybrać klasę czy wygląd ich postaci, aby gra była przyjemniejsza.
~Asayake


Wszystko co musimy tak naprawdę zrobić, to dodać do naszej bazy trochę postaci, czy to z internetu, czy stworzonych przy pomocy generatora mieszczącego się na pasku w RPG Makerzez tzn. Generator Postaci (Character Generator). Tworzymy nową mapę korzystając z paska z lewej strony ekranu i tworzymy ją jakkolwiek, byle przeprowadzić na niej selekcję. Możemy ustawić postacie w rzędzie, a przed nimi umieścić jakiekolwiek przyciski lub wyróżniające się kafelki.

Dla przykładu załóżmy, że zrobimy same kobiece postacie i nazwiemy je f1, f2, f3 itd. Klikamy na przycisk tworząc zdarzenie (event). Potrzebne nam będą tylko 2-3 linijki na stronie zdarzenia (eventu). Pierwsza z nich (jeśli obecnie gracz jest postacią podstawową np. "Eric"), to będzie zmiana składu drużyny, a do tego służy polecenie zmień drużynę (Change Party Member), które można znaleźć na pierwszej stronie poleceń zdarzenia (Contents > Event Commands), zatem usuwamy pierwszą postać (tutaj Erica) z naszej drużyny.

Druga linijka jest identyczna, jednakże za pomocą tej samej komendy dodajemy postać. Jeśli obecnie robimy zdarzenie (event) przy f1, to zaznaczamy, że f1 ma się znaleźć w tej drużynie. Program automatycznie ustawi tą postać jako grywalną, gdyż jest to jedyna postać w naszej drużynie.

I tu trzecia, nieobowiązkowa linijka. Gracz może mieć możliwość wyboru imienia dla swojej postaci. Później albo wcześniej zrobienie tego będzie ciężkie. Wcześniej, jeśli wybierzemy imię, to nie będzie go miała inna postać, czyli ta wybrana przez gracza.

Jeśli zrobimy to po wyborze postaci, np. W sytuacji, gdy ktoś nas zapyta o imię, będziemy musieli stworzyć tyle stron w zdarzeniu (eventu), ile postaci grywalnych dodaliśmy do gry. Osobiście nie wyobrażam sobie 16 stron zdarzenia, a każda z warunkiem istnienia aktora f1/f2/f3... itd.

Z tego powodu najlepiej wprowadzić trzecią linijkę w wyborze postaci. Wybieramy polecenie Wprowadź imię bohatera (Name Input Processing), znajdujące się zazwyczaj na trzeciej stronie poleceń zdarzenia (*to zależy od wersji RPG Makera, ale opcja jest dostępna od RPG2000 w górę, więc na 1 z 3 stron na pewno te polecenie znajdziecie), dla postaci przy której stoi gracz (f1/f2/f3).

Dodatkowym smaczkiem jest wybór głosu. Cudowne są RPG, kiedy to zasmucona postać wzdycha, albo gdy się cieszy, słyszymy jej uroczy i dźwięczny dźwięk. Nie jest to może to samo, co nagranie całych dialogów (bo te znowu strasznie obciążają projekt), ale i tak mocno dodaje smaku do całości.

Najprościej zaopatrzyć się w dwa głosy: damski i męski. Tutaj możemy użyć 1 przełącznika (Switch). Np. Przełącznik: 0001dźwięk-kobiecy (Switch 0001:femalevoice). Jeżeli wybierzemy płeć damską, to ustawiamy ten przełącznik 0001 na ON, jak męska no to przełącznik 0001 na OFF.

A następnie w każdym zdarzeniu (evencie), gdzie wypowiada się nasza postać, przed tekstem wystarczy dać polecenie Ustaw warunek (Conditional Branch), polecenie znajdziecie na pierwszej stronie polecenia zdarzenia (*ponownie, polecenie jest dostępne od RPG2000 w górę, wystarczy poszukać). W poleceniu Ustaw warunek, zaznaczyć nasz przełącznik 0001 jest ON i zaznaczyć opcję Ustaw inne zdarzenie, jeżeli warunek się nie spełni (*w zależności od tłumaczenia: Create else branch/Set handling when conditions do not apply)

Gdy warunek się spełni (czyli przełącznik 0001 jest ON), no to odegraj dźwięk kobiecy, a w innym wypadku odegraj dźwięk męski. Czyli nasz tekst dla przykładu będzie wyglądał następująco:

Warunek: Przełącznik 0001 jest ON
<> Odegraj dźwięk kobiecy
: Inne zdarzenie
<> Odegraj dźwięk męski
:Koniec
Wiadomość: Oh jaka ciężka porada...

Oczywiście to jest tylko odrobina dodatkowej pracy, którą należy włożyć w projekt, ale zdecydowanie urozmaici to rozgrywkę. Z dialogami też trzeba się będzie nieco namęczyć, gdyż pamiętajmy o języku polskim, czasami zdania będą inaczej brzmiały dla kobiety, inaczej dla mężczyzny. Jednak zasada jest ta sama - warunek 0001 jest ON, jak w powyższym przykładzie i tyle.

Miłej pracy!