...: Strona :...
News
Archiwum
Redakcja
Chat ( 0 )
Forum
Księga Gości
Imprezy
Linki
Wymiana
Radio

- Download -
Programy
Gry
Zasoby
Music
Sound
Inne

- RPG Maker -
RPGMZ
RPGMV
RPGVXAce
RPGVX
RPGXP
RPGME
SimRPG95
RPG95
WRPGE

- Projekty -
Virtua Twierdza
Pogromca II

- Krypta -
Kompendium
Scenariusze
Questy
Artykuły

...: Buttony :...
Dragon Ball Nao
M.U.G.E.N Samouczek
Pokemon Valhalla
Pokemon Crystal PBF
Pillars of Eternity POLSKA - największy portal Pillars of Eternity (Project Eternity)
Kroniki Fallathanu - Prawdziwy mmoRPG w przeglądarce



Modules -  the greatest and ultimate place for every tracked-music sympathizer


Informacje || Zgłoś nowe materiały
Krypta >> Kompendium

Tytuł: Baza danych (wstęp)
Opracował: Reptile
Email: reptile@o2.pl

Słowo wstępne od autora
Baza danych miejscem swoim może przypominać książkę, która zawiera działy, a w tych działach różnego rodzaju informacje. Te informacje w czasie gry są wykorzystywane i przetwarzane. Cokolwiek dzieje się w grze, to z pewnością w jakiś sposób musi odwoływać do bazy danych. W super skrócie: Baza danych to spis rzeczy (i ich ustawień), które występują w projekcie.
~Reptile


Baza danych to spis rzeczy oraz ich ustawień które znajdują się w projekcie. Każdy projekt posiada swoją własną, indywidualną bazę danych do której podczas gry cały czas się odwołuje.

Wpisy posiadają swoje wartości, nazwy, identyfikatory. Pierwsza rzecz jaka rzuca się w oczy w bazie danych to wąska lista z jakimiś rzeczami po lewej stronie okna. Owa lista ukazuje ile aktualnie tych rzeczy posiadasz w swoim projekcie. Oczywiście lista zależy od zakładki, w zakładce Bohaterowie, lista zawiera bohaterów, w zakładce przedmioty, lista zawiera przedmioty itd. W momencie zaznaczenia jakiejś rzeczy (wartości), zostanie ona podświetlona, a prawa część okna wyświetli wszelkiego rodzaju ustawienia dla wybranego elementu. W czasie gry, gracz nie ma możliwości zaglądania do bazy danych, ani też, nie ma możliwości modyfikowania jej zawartości (chyba, że ową możliwość dasz graczowi).
    Przykład:
    Bohater nazywa się Slayer, więc tak owy bohater będzie się nazywał przez całą grę. Chyba, że zostanie wprowadzone zdarzenie posiadające polecenie Zmień imię bohatera, wtenczas gracz posiada możliwość wprowadzenia innego imienia dla wyznaczonego bohatera.

    Zatem do bazy danych można się odwoływać przy pomocy zdarzeń, ale miej na uwadze, że modyfikować niektórych rzeczy po prostu się nie da (np. Opis przedmiotów).
Wracając jeszcze na chwilę do wspomnianej listy, czy ona posiada jakiś ustalony zakres wartości? Nie. Na samej dole listy można znaleźć przycisk Powiększenie danych, za pomocą którego można zmodyfikować ilość pozycji na liście. Wartości te są różne i zależą od wersji RPG Makera, ale przeważnie maksymalna liczba wynosi 1000. Zatem można wprowadzić nową wartość, zatwierdzić przyciskiem [OK] i już lista posiada więcej pozycji. O dokładnych różnicach można przeczytać w dziale: Jaki RPG Maker wybrać? Różnice między programami).

Baza danych od wersji RPG Makera 2000 jest jakby podstawą i bazy danych w kolejnych wersjach są bardzo do siebie podobne, oczywiście znaleźć można kilka różnic (albo nowsze opcje). Jednak tutaj zostaną opisane te całkowite podstawowe.


Zawartość Bazy danych (zakładki)

Bohaterowie - Wszelkiego rodzaju ustawienia dotyczące bohaterów, którzy występują w grze i którymi gracz będzie mógł poruszać. Z tych postaci można tworzyć drużynę.

Umiejętności - zakładka odpowiadająca za spis umiejętności, które można przypisać bohaterom jak i przeciwnikom. Umiejętności są używane podczas walki, ale są też takie które można użyć na mapie.

Przedmioty ( i Bronie/Pancerze) - zakładka przedmioty w RPG2000 i RPGME zawierała wszystko: i przedmioty lecznicze, i bronie i pancerze i akcesoria i wiele innych rzeczy. Od RPGXP w górę, przedmioty zostały podzielone i tak:
    - Przedmioty; w nich są przechowywane wszelkiego rodzaju rzeczy, które można jakoś użyć np. Przedmioty lecznicze.
    - Bronie; tutaj są same bronie, przedmioty którymi bohaterowie walczą, przedmioty które można założyć na postać.
    - Pancerz; przedmioty, które można założyć na postać w celu zwiększenia obrony.

Przeciwnicy - spis przeciwników, z którymi można walczyć podczas walki.

Horda - grupa składająca się z przeciwników, z którymi walczy drużyna. Walki w programie RPG Maker zawsze odwołują się do Hordy(!), dlatego to, że masz jakiegoś przeciwnika ustawionego, to jeszcze nie oznacza, że można z nim walczyć. Przeciwnicy ustaleni jako Horda dopiero umożliwiają walkę z nimi.

Stany - spis wszelkiego rodzaju stanów, które można nałożyć na bohatera. Takimi tradycyjnymi stanami są: Śmierć, Zatrucie, albo jakieś wzmocnienie.

Animacje - zakładka animacja składa się z listy zawierającej animacje, które występują podczas walki. Owe animacje można także użyć na mapie.

Chipsety/Tilesety - ustawienia grafiki odpowiadającej za tworzenie map. Określenie które elementy powinny być blokowane, które nie. Jak mają się zachowywać itp.

System - wszelkiego rodzaju ustawienia projektu, takie jak początkowa drużyna, kolor/styl wyświetlanego okna z tekstem, wygląd ekranu tytułowego, wygląd ekranu końca gry, określenie dźwięków, określenie muzyki.

Słownik - określenie skrótów oraz zwrotów, komunikatów jakie zostają wyświetlone podczas gry, np. Jak brzmi zdanie w momencie użycia przedmiotu. Albo jak ma wyglądać przywitanie w sklepie.

Typowe zdarzenia - jeden rodzaj zdarzeń, który można ustalić w bazie danych, a następnie z dowolnego miejsca (podczas walki albo na mapie) można się do owego zdarzenia odnieść. Na typowych zdarzeniach można wykonać wiele fajnych rzeczy, jak np. Dziennik zadań, albo animację wyświetlanej ramki z tekstem.





Kłopotliwe pytania:
1. Czy bazę danych można eksportować do jakiegoś pliku (np. excel), by później modyfikować?
Nie, bazy danych nie da rady eksportować do innego formatu.

2. Czy bazy danych można ze sobą łączyć np. z 2ch projektów?
Nie. Nie ma magicznego przycisku do importowania/eksportowania bazy danych. Jedyna opcja to otworzenie dwóch projektów, i przenoszenie pozycja po pozycji (kopiowanie do schowka, wklejanie ze schowka). Opcja multikopiowania może się tutaj przydać.

3. Czy istnieje możliwość kopiowania wpisów bazy danych między programami? Np. Mam bohatera w RPGME i chce go przenieść do RPGVX/MV
Nie. Nie ma możliwości kopiowania i przenoszenia zawartości bazy danych z jednej wersji makera do drugiej. Jedynym wyjątkiem tutaj są RPG2000 i RPG2003 (RPGME), gdzie te wersje jakoś ze sobą współpracują, jednak przy wykonywaniu tego typu operacji zalecam zachować wielką ostrożność.