...: Strona :...
News
Archiwum
Redakcja
Chat ( 6 )
Forum
Księga Gości
Imprezy
Linki
Wymiana
Radio

- Download -
Programy
Gry
Zasoby
Music
Sound
Inne

- RPG Maker -
RPGMV
RPGVXAce
RPGVX
RPGXP
RPGME
SimRPG95
RPG95

- Projekty -
Virtua Twierdza
Pogromca II

- Krypta -
Kompendium
Scenariusze
Questy
Artykuły

...: Buttony :...
Dragon Ball Nao
M.U.G.E.N Samouczek
Pokemon Valhalla
Pokemon Crystal PBF
Tsukuru Archive
Pillars of Eternity POLSKA - największy portal Pillars of Eternity (Project Eternity)
Kroniki Fallathanu - Prawdziwy mmoRPG w przeglądarce
Subiektywnie o Tekstowych Grach Fabularnych i nie tylko



Modules -  the greatest and ultimate place for every tracked-music sympathizer


Informacje || Zgłoś nowe materiały
Krypta >> Kompendium

Tytuł: Jaki RPG Maker wybrać? Różnice między programami
Opracował: almostnoruby
Pomysł: Reptile
Pomoc przy tabelce: Dragon Kamillo, Versus
Email: almostnoruby, Reptile, Dragon Kamillo, Versus

Słowo wstępne od autora
Jaki RPG Maker? To pytanie męczy każdego z redaktorów praktycznie cały czas. Ludzie je ciągle zadają - i słusznie. Razem z całą (aktywną na sierpień 2019) redakcją postanowiliśmy na nie odpowiedzieć, przy okazji porównując ze sobą wszystkie wersje.
~almostnoruby


Skąd to pytanie?
Jeżeli weźmie się na warsztat inny silnik, na przykład Game Makera - to jest dość logiczne, że wersja 8.1 jest lepsza od wersji 7 - między wersjami parę rzeczy poprawili oraz co nieco dodali. Nikt nie ma rozkminy, czy wybrać 8.1, 7 czy 5, bo każda następna wersja jest poprawioną wersją poprzednich. To co, można się rozejść, uznając że najnowszy RPG Maker jest najlepszy? No właśnie... nie. Kolejne Makery nie są po prostu kolejną rewizją tego samego programu, z drobnymi dodatkami. Wszystkie dzielą dużo podobnych lub identycznych cech, ale każda ma to coś innego, co wyróżnia ją na tle innych. Nie jest po prostu kolejną poprawką z kolei. Stąd się to pytanie bierze.

To jaki RPG Maker mam wybrać? - możesz zapytać.
W zależności od programu, można osiągnąć i stworzyć różne rzeczy - choć RPG Maker głównie służy do robienia gier jRPG, to można zrobić za jego pomocą gry innych gatunków, na przykład przygodówki. Każdy z serii programów ma swoje wady i zalety, i nie ma wśród nich jednoznacznego faworyta. Gdyby takowy był, to 80% Twierdzy mogłaby wylecieć za okno, bo w sumie komu to potrzebne. Najlepszym rozwiązaniem jest pobranie każdego z nich i sprawdzenie sobie, który z nich najlepiej podpasuje oraz w którym będziesz gotowy zacząć swój pierwszy projekt.
Poniżej są krótkie opisy każdego z nich, które mają ułatwić to zadanie.

RPG Maker 95 (1997)
Pierwsza edycja programu, która wyszła na komputery osobiste typu PC. Z powodu bycia pionierem w serii, wiele rozwiązań tam z perspektywy czasu wydaje się dziwnych i niezrozumiałych - mocno ograniczona ilość grafik postaci czy tilesów, dziwnie zaimplementowane myszka oraz kilka innych rzeczy. Ma również problemy z nowszymi kartami graficznymi - zwłaszcza tymi od nVidii. Na upartego da się grę zrobić, ale dzisiaj został programem dla hipsterów, hardkorowców i masochistów.

RPG Maker 2000 (2000)
Wersja, która stała się de fakto pierwowzorem dla wszystkich następnych Makerów (przynajmniej z wierzchu). W stosunku do poprzednika pracuje w niższej rozdzielczości (320x240), ale nadrabia liczbą kolorów, które można zobaczyć naraz na ekranie. Baza danych została poprawiona, dodano mnóstwo komend dla zdarzeń. W sieci można znaleźć naprawdę bogatą bazę grafik dla rożnych epok/miejsc akcji.

RPG Maker 2003/ME (2002)
U podstaw jest to RPG Maker 2000, z kilkoma mniejszymi dodatkami i różnicami, z których największą jest system walki - tutaj jest on widziany z boku zamiast klasycznie, jak w innych Makerach, z przodu, oraz zostały dodane paski ATB - co jest, zdaniem niektórych osób, wadą. Większości nie przeszkada. Te poprawki oraz już istniejąca duża baza zasobów spowodowała, że ta wersja stała się jedną z popularniejszych na scenie.

RPG Maker XP (2005)
Pierwszy z "rewolucyjnych makerów". Na czym polega rewolucja? Dodano możliwość dopisywania skryptów Ruby, które mogą w diametralny sposób zmienić praktycznie każdy z aspektów rozgrywki. Niestety, sam system nie jest zbyt dobrze zoptymalizowany, przez co gry, przy większej ilości akcji na ekranie potrafią chrupnąć, nawet na mocnym sprzęcie. System map jest uważany za najlepszy w serii. Względem poprzednika poprawiono rozdzielczość (do 640x480), ilość kolorów (głębia 24bit), ale jednocześnie wyrzucono sporo przydatnych rzeczy, jak na przykład facesety.

RPG Maker VX (2007)
Kolejny Maker przyniósł kolejne odświeżenie - stylistyczne oraz techniczne (nowsza, bardziej dopracowana wersja Ruby). O ile sporo dziwnych decyzji z XP cofnięto, to tutaj dodano rzeczy jeszcze dziwniejsze - dziwna rozdzielczość, możliwość korzystania tylko z kilku grafik tilesetów na krzyż oraz brak teł w walkach - dodano jakiś dziwny, rozmazany wir zamiast nich. Wiele osób poleca go ze względu na prostotę - ciężko się w nim zgubić. Niektórym to może przeszkadzać, ale grę da się jak najbardziej zrobić.

RPG Maker VX Ace (2012)
Dopracowana wersja "zwykłego" VX-a, przy którym ten pierwszy wygląda jak rozwinięta wersja trail. Znacznie ulepszone Ruby, brak dziwnych limitów oraz liczne poprawki tu i ówdzie. Posiadał na start bogatą bazę grafik do projektu, co pomogło go rozruszyć. Znajduje się w nim wbudowany kreator grafik postaci, dzięki któremu można utworzyć indywidualnego dla naszej gry bohatera. Dzięki temu wyszedł z tego RPG Maker, który duża część społeczności poleca.

RPG Maker MV (2015)
Maker po drugiej "rewolucji" - możliwości pisania gry na różne platformy - nie trzeba się kurczowo trzymać Windowsa - można zrobić tam grę na komputery Apple Mac i Linuxowe, a także na komórki z Androidem czy iOS. Przyszedł również z nim nowy język, w którym napisana jest gra - JavaScript oraz nowy system pluginów, który pozwala na znalezienie w sieci interesującego skryptu, po czym łatwo móc go skonfigurować po swoje potrzeby. Rozdzielczość (z czym również szczegółowość grafiki) się powiększyła. Pod względem możliwości nie różni się zbytnio od VX Ace. Niestety, czasami potrafi ciąć.


"Cyferkowe" porównanie wszystkich programów z cyklu RPG Maker
W związku z tym, że Makery mają bardzo dużo wspólnych cech, można w nich porównać mnóstwo rzeczy. W tej oto tabelce (dostępnej w formacie PDF) można sprawdzić, w której wersji można zrobić większe mapy, w której dać najwięcej bohaterów, a w której jest najwięcej zmiennych, a także sporo innych rzeczy.

Link do tabelki