...: Strona :...
News
Archiwum
Redakcja
Chat ( 3 )
Forum
Księga Gości
Imprezy
Linki
Wymiana
Radio

- Download -
Programy
Gry
Zasoby
Music
Sound
ICO

- RPG Maker -
RPGMV
RPGVXAce
RPGVX
RPGXP
RPGME
Sim RPG 95
RPG95

- Projekty -
Virtua Twierdza

- Krypta -
Kompendium
Scenariusze
Questy
Artykuły

...: Buttony :...
Anime Gakure
Polska Manga
Dragon Ball Nao
Słodki Flirt - gra o randkach
Radio Aoi - najlepsze radio z muzyką azjatycką
Alchemic
M.U.G.E.N Samouczek
Pokemon Valhalla
Tsukuru Archive
Crasher World
Pillars of Eternity POLSKA — największy portal Pillars of Eternity (Project Eternity)
fallout walkthrough, fallout playground, video game walkthrough, playground, walkthrough, games
Kroniki Fallathanu - Prawdziwy mmoRPG w przeglądarce
Modules -  the greatest and ultimate place for every tracked-music sympathizer


Informacje || Zgłoś nowe materiały
Krypta >> Kompendium

Tytuł: Podstawowe polecenia zdarzenia
Opracował: Reptile
Email: reptile@o2.pl

Słowo wstępne od autora
Wystarczy poznać tylko kilka poleceń, aby zrobić grywalną gierkę. Poniżej przedstawię taką listę najistotniejszych poleceń zdarzenia - niezależnie od wersji programu, coś takiego musi tam być.
~Reptile


Polecenia zdarzenia
Poleceń jest bardzo wiele, jednak skupmy się na kilku z nich. Na takich podstawowych, które są bez wątpienia obecne w każdej wersji programu. Taka drobna uwaga: zdarzenia nie posiadają swojego stałego miejsca, dlatego dobrze jest przejrzeć wszystkie polecenia po danych zakładkach jakie nam oferuje wersja programu, której używamy. Przy okazji w zależności od tłumaczenia, polecenia mogą się inaczej nazywać, być jakoś inaczej sformułowane, więc liczę na wasza bystrość i spostrzegawczość.

Wiadomość – wstawienie wiadomości tekstowej, zdarzenie wyświetla wpisaną przez nas wiadomość. Inne polecenia, które są spokrewnione z tym poleceniem to:
Styl wiadomości (gdzie i jak dana wiadomość ma być wyświetlona, czy ma być ramka czy nie, na górze, na dole itp. ustawienia wiadomości) oraz Grafika twarzy (wyświetlenie obrazka przy tekście)

Pokaż wybór - wyświetla opcje wyboru dla bohatera. Mamy 5 możliwych odpowiedzi, a dokładniej 4 odpowiedzi i opcje anuluj (która jest traktowana oddzielnie)


Zmień: przełącznik, przełącznik własny, zmienna - jedne z najistotniejszych opcji w programie. Przełączniki to podstawa do wykonywania wszelkiego rodzaju questów, uruchamiania innych zdarzeń, ich zatrzymywania jak i urozmaicenia w naszej grze. Stoper - uruchomienie czasu

Zmień: przedmioty, bronie, umiejętności, drużynę, pieniądze itp. - jak sama nazwa wskazuje zmień przedmioty, operacja odbywa się na przedmiotach. Opcje umożliwiają nam dodanie czegoś nowego. Np. Zmień drużynę – możemy dodać bohatera do drużyny, albo go usunąć. Jakieś zdarzenie może nam dać 100zl w nagrodę, albo zastosować grzywnę i nam trochę pieniędzy zabrać. Wszystkie tego typu zmiany odbywają się właśnie za pomocą opcji zmień. Ogólnie opcje zmień polegają na dodaniu/usunięciu czegoś albo uruchomieniu (włącz/wyłącz – ON/OFF). Chcemy cos zmienić, czyli wprowadzić cos nowego (zazwyczaj czy czasami w miejsce starego). Chyba to jest dość jasne.

Inne przydatne polecenia
Rozpocznij walkę, postaw sklep, nocleg - te opcje są zrozumiałe przez samo się, no ale co tam. Walka rozpoczyna walkę w danym, konkretnym momencie. Wywołujemy walkę z kim chcemy i kiedy chcemy. Sklep umożliwia zakup produktów, bądź ich sprzedaż. Nocleg to wypoczynek, odnawiający całej drużynie HP i MP (za jakąś opłatą).

Teleport - przemieszczenie się do innej lokalizacji, do innej mapy.

Ustaw barwy ekranu, błysk, wstrząśnij - wszystko dotyczy ekranu. Przydatne podczas tworzenia historyjek (wstrząśnij ekranem = trzęsienie ziemi), czy tworzenia klimatu gry (gry horrorystyczne, ponure – ciemniejsze barwy; albo słynne system dnia i nocy).

Pokaż obrazek, ruszaj obrazkiem, usuń obrazek możliwość wyświetlenia oddzielnego obrazka w dowolnym miejscu na mapie. Z taką opcją to doprawdy można cuda czynić.

Czekaj - program (jak każdy inny), polecenia i komendy przetwarza w sposób bardzo szybki (nieraz za szybki). Opcja czekaj umożliwia (nazwijmy to) spowolnienie wyświetlanych poleceń. Znaczy polecenia nadal są przetwarzane, tylko miedzy nimi jest pewnego rodzaju pauza.

Odegraj BGM, SE, Film i inne polecenia BGM/SE itp odnoszą się do operacji na plikach dźwiękowych. Jak chcemy cos zmienić to zmieniamy, a jak chcemy cos odegrać to odgrywamy. Nie ma tutaj jakiejś wielkiej filozofii.

Włącz/Wyłącz - menu, zapis gry umożliwia wyłączenie menu oraz zapisu gry. W jakim celu? Być może ktoś chce stworzyć własny system menu, dlatego opcja umożliwia zablokowanie niepotrzebnych opcji, tylko po to aby samodzielnie pozwolić graczowi na wywołanie ich na odpowiednim miejscu.

Warunek ustawienie warunku. Tutaj dokonujemy jakiegoś założenia, a następnie sprawdzamy czy jest ono spełnione. Np. otrzymujemy zadanie uzbierać 100zl, wtenczas tworzą się jakby dwie ścieżki – czy bohater posiada pieniądze (czy bohater spełnia warunek) czy jeszcze go nie wykona (po prostu olał go) można spokojnie wyciągnąć wnioski.

Typowe zdarzenie - wywołanie typowego zdarzenia, ustalonego w bazie danych.





Klopotliwe pytania:
1. Jak zrobić rozpoczęcie walki??
No, to zależy jak sobie to wyobrażasz te rozpoczęcie walki, ale najprościej mówiąc, stawiasz zdarzenie, dajesz grafikę przeciwnika (np. jakiegoś szkielecika), ustaw RUCH ZDARZENIA na np. Losowy, WARUNEK STARTU ustaw na np. Dotknięcie zdarzenia (zazwyczaj jest na naciśnięcie przycisku). A w POLECENIACH ZDARZENIA ustaw polecenie ROZPOCZNIJ WALKĘ (zauważ, że POLECENIA ZDARZENIA, mają zakładki, polecenie walki może się znajdować na 2 lub 3 stronie, wystarczy poszukać). Po tym sobie ustaw USUŃ ZDARZENIE i gotowe.

Efekt masz taki: przeciwnik chodzi sobie po mapie, jak dotknie bohatera, to się rozpoczyna walka, a po zakończonej walce, przeciwnik znika. Na dobry początek, wydaje mi się, że takie coś może być.

2. Jak zrobić przechodzenie z mapy do mapy??
Szukaj polecenia TELEPORT. Następnie programowi wskazujesz miejsce GDZIE bohater ma się pojawić po przejściu. Proste.
* W niektórych wersjach masz możliwość tworzenia szybkich zdarzeń, np. w RPG2000 jak klikniesz prawym klawiszem myszki w jakieś miejsce, to w menu kontekstowym powinna być opcja Ustaw teleport. Taki tam, drobny bajer na skróty.

3. Jak zrobić aby pojawił się tekst? Np. postać podchodzi do książki i mówi: Bardzo ciekawa książka...
Stawiasz zdarzenie, warunek startu zdarzenia: NACIŚNIĘCIE PRZYCISKU (jest to zazwyczaj ustawione na domyślne, ale zwróć uwagę gdzie to się znajduje), w poleceniach zdarzenia ustawiasz WIADOMOŚĆ. W wiadomości podajesz tekst i tyle. Tutaj trzeba jedynie zwrócić uwagę na położenie/warstwę zdarzenia, bo jak jest ustalona warstwa DOLNA, to znaczy że bohater musi stać na tej książce, aby nam zdarzenie zadziałało, dlatego, czasami dobrze jest ustawić warstwę na: Normalna (taka jak bohater) - i nie powinno być problemów.

4. Jak zrobić [...]
Kurka wodna! Tak jak poprzednie zdarzenia! Stawiasz zdarzenie, otwierasz POLECENIA ZDARZENIA i robisz to co chcesz! Chcesz ściemnić ekran, to szukaj opcji która do tego służy. Jak widzisz ustaw barwy ekranu, to chyba normalne że ta opcja nie służy do słuchania muzyki, prawda?! Czytaj to co masz przed oczami i nie bój się używać opcji. . . i głowy. (((_-)

5. A jak zrobić coś by to zniknęło? Albo więcej się nie pojawiało na mapie
Za dużo tłumacznia - opcja ZMIEŃ PRZEŁĄCZNIK. Jak działają przełączniki, czytaj w innym rozdziale.