...: Strona :...
News
Archiwum
Redakcja
Chat ( 3 )
Forum
Księga Gości
Imprezy
Linki
Wymiana
Radio

- Download -
Programy
Gry
Zasoby
Music
Sound
ICO

- RPG Maker -
RPGMV
RPGVXAce
RPGVX
RPGXP
RPGME
Sim RPG 95
RPG95

- Projekty -
Virtua Twierdza

- Krypta -
Kompendium
Scenariusze
Questy
Artykuły

...: Buttony :...
Anime Gakure
Polska Manga
Dragon Ball Nao
Słodki Flirt - gra o randkach
Radio Aoi - najlepsze radio z muzyką azjatycką
Alchemic
M.U.G.E.N Samouczek
Pokemon Valhalla
Tsukuru Archive
Crasher World
Pillars of Eternity POLSKA — największy portal Pillars of Eternity (Project Eternity)
fallout walkthrough, fallout playground, video game walkthrough, playground, walkthrough, games
Kroniki Fallathanu - Prawdziwy mmoRPG w przeglądarce
Modules -  the greatest and ultimate place for every tracked-music sympathizer


Informacje || Zgłoś nowe materiały
Krypta >> Kompendium

Tytuł: Przełączniki oraz przełączniki własne (zdarzeniowe) - pierwsze problemy młodego makerowca.
Opracował: Reptile
Email: reptile@o2.pl

Słowo wstępne od autora
Przełączniki jest to pierwsza poważna przeszkoda dla młodego twórcy, który za wszelką cenę, zamiast zainteresować się nimi, szuka rozwiązań w postaci szybkich skryptów ruby, które w magiczny sposób rozwiążą jego problemy, a tymczasem warto przełamać się, przeczytać kilka tekstów i zobaczyć, że to takie ciężkie wcale nie jest.
~Reptile


Przełącznik, co to jest za zmora? Niezależnie od wersji programu, w RPG Makerze znajdziemy coś, co nazwano Przełącznikiem. Żeby było jeszcze ciekawiej, to w nowszych wersjach programu (od RPGXP w górę) pojawiły się Przełączniki własne (zdarzeniowe) [zwane w poprzednich tłumaczeniach przełącznikami głównymi].

Najłatwiej będzie wytłumaczyć to na zasadzie, przełącznik to jest to [i tutaj wskazać należy palcem]. Nie liczy się, żeby zrozumieć, co to jest przełącznik, ale do czego on służy i jak go wykorzystać. Z przełącznikami stykamy się niemalże wszędzie (nawet i w realnym życiu!). Dwa przykłady z życia wzięte:

1) Światło wyłączone w pokoju, naciskasz przycisk, uruchamiasz przełącznik [jakiś numer], zapala się światło. Naciskasz ponownie ten przycisk, ten sam przełącznik się wyłącza, światło gaśnie.
Proste i logiczne prawda? Inny przykład.

2) Na lekcji WF, jest słynna zbiórka, kolejno odlicz (niech będzie 12 osób), no to wiadomo 1,2,3 [...] 12. Nauczyciel mówi: 2,4,5,6 i 8 mają założyć szarfy/inne koszulki. Uruchamia się przełącznik i uczniowie ubierają się w inne koszulki.

Tak to się prezentuje w codziennym życiu. Teraz zobaczmy, na czym to polega od strony programu.

Każde zdarzenie posiada coś takiego jak STRONY. W zależności od warunku, jaki jest uruchomiony, to taka strona zdarzenia zostanie odegrana.

Jaśniej: w przykładzie z lekcją WF, uczniowie mają po 2 strony. Na pierwszej stronie posiadają normalne, tradycyjne stroje natomiast na drugiej stronie mają założone szarfy, czy inne stroje. W zależności od warunku, jaki zostanie uruchomiony, to taka strona zostanie odtworzona.

Teoretycznie, to wytłumaczyłem, ale w praktyce mało co. Najważniejsze, przykład:
Chcemy wykonać potwora, jak go pokonamy, to on ma zniknąć i koniec, więcej się nie pojawiać. Jak to zrobić?

Proste, zróbmy na szybko jakieś zdarzenie.
Stawiamy zdarzenie z grafiką potwora, jakąś wiadomość (np. Nie pokonasz mnie!), po tym kolejne polecenie, aby wywołać walkę. Po tym poleceniu dajemy właśnie polecenie Zmień przełącznik, wybieramy jakiś przełącznik, np.0001 i nazywamy go POTWÓR. Zaznaczmy że ten przełącznik jest ON, no i OK.

Dobrze, teraz bardzo ważne, uruchomiliśmy przełącznik, ale w zdarzeniu nam to za bardzo nic nie dało, dlatego musimy wstawić NOWĄ STRONĘ, na której musimy zaznaczyć w WARUNKU ZDARZENIA że przełącznik (numer przełącznika, ten który myśmy uruchomili na poprzedniej stronie, czyli tutaj 0001 - POTWÓR) jest ON. Grafikę możemy zostawić pustą, albo dać jakieś kości.

Wygląda to w ten sposób:
Podchodzimy do zdarzenia, jest walka, po walce jest uruchomiony przełącznik, który ma WŁĄCZYĆ/ZMIENIĆ zdarzenie właśnie na tę nową stronę, gdzie potwór będzie pokonany.
Nie ma szans, to musi działać.

Oczywiście to jest tylko marny przykład, przełączniki możemy wykorzystywać do wielu rzeczy. Np. do skrzynek (wyciągamy ze skrzynki jakiś przedmiot i więcej nie możemy z tej skrzynki wyciągnąć). Odegranie jakiejś scenki, rozwiązywanie prostych questów.

Kolejna bardzo ważna rzecz - przełączniki, gdy zostaną uruchomione raz, to działają w całej grze. Przykładowo pokonamy potwora na mapie LAS, a coś się może pojawić na innej mapie, np. skrzynka, albo jakieś wrota. Wszystko zależy od wyobraźni i od tego, jak tworzymy.

Przełączniki własne (zdarzeniowe)
Od wersji RPG Makera XP, jest to jakaś tam nowość, pewnego rodzaju odmiana przełącznika. Każde utworzone zdarzenie posiada mechanizm, który obsługuje przełączniki własne (A,B,C,D). Prościej mówiąc, każde zdarzenie posiada swoje własne, osobiste 4 przełączniki. Działają one w ten sam sposób co przełączniki zwyczajne, z drobną różnicą.

Wywołane przełączniki własne, odnoszą się jedynie do TEGO SAMEGO zdarzenia, w którym zostały użyte. Czyli, jeżeli mamy potwora, którego pokonamy i zaznaczmy w nim polecenie Zmień przełącznik własny np.A na ON i na nowej stronie zdarzenia zaznaczmy, że przełącznik własny A jest ON. To mamy sukces i to zdarzenie zadziała.

Ale jak utworzymy na innej mapie np. skrzynkę, która ma się aktywować na przełącznik własny [A], i się aktywować jak pokonamy przeciwnika, no to nam ta metoda nie zadziała już.

Przełączniki własne powinny być wykorzystywane w takich sytuacjach jak pokonanie jednorazowego przeciwnika, zablokowanie sceny, podniesienie/znalezienie jakiegoś przedmiotu, czy otwarcie skrzynki. To jest rewelacja, gdyż umożliwia zaoszczędzenie przełączników.


Mam nadzieję, że ten artykuł w jakiś sposób przybliżył wam czym są przełączniki, a może bardziej, jak ich używać. W razie problemów, zawsze można zadać pomocnicze pytanie, czy to pisząc maila do odpowiedniej osoby, czy chociażby na czacie. Wydaje mi się, że zawsze się znajdzie ktoś (jak i sposób) aby wytłumaczyć przełączniki.



Klopotliwe pytania:
1. Czy przełączniki można wykorzystywać w nieskończoność?
Niestety nie, przełączniki mają swoją ograniczoną ilość i nie można mieć ich więcej. Tutaj limit zależy od wersji programu, no ale nie ma powodu do paniki. Jak uda ci się zapełnić pierwsze 5000, no to możesz powoli się zacząć martwić.

2. Czy przełączniki mogą być wykorzystywane wielokrotnie?
Tak, mogą być. Jeden przełącznik może być wykorzystany przez wiele zdarzeń, np. jak pokonamy przeciwnika, to po tym można uruchomić jednym przełącznikiem, że pojawi się na mapie 10 skrzynek.

W zależności od umiejętności twórcy, jeden przełącznik może zostać wykorzystany w wielu sytuacjach i to wielokrotnie, ale dla początkujących zalecam, by na spokojnie używać(do czasu aż załapią o co chodzi), dla jednego zdarzenia jeden przełącznik. Mniejsze prawdopodobieństwo, że się coś pokiełbasi.

3. Dlaczego warto nazywać przełączniki?
Czasami może się zdarzyć, że jesteśmy zmęczeni, nie trafiliśmy myszką w odpowiedni przełącznik przy wyborze i później się głowimy, co w programie nie działa, przełącznik jest zaznaczony, strona, warunki, a coś nie działa i program świruje. A w taki właśnie prosty sposób można uniknąć tego problemu, bo uruchamiamy przełącznik np. 0002: Drzwi, a jak zaznaczymy przez przypadek 0001: Intro, to różnicę widać jak nie przy liczbach, to na bank przy nazwie.