...: Strona :...
News
Archiwum
Redakcja
Chat ( 4 )
Forum
Księga Gości
Imprezy
Linki
Wymiana
Radio

- Download -
Programy
Gry
Zasoby
Music
Sound
ICO

- RPG Maker -
RPGMV
RPGVXAce
RPGVX
RPGXP
RPGME
Sim RPG 95
RPG95

- Projekty -
Virtua Twierdza

- Krypta -
Kompendium
Scenariusze
Questy
Artykuły

...: Buttony :...
Anime Gakure
Polska Manga
Dragon Ball Nao
Słodki Flirt - gra o randkach
Radio Aoi - najlepsze radio z muzyką azjatycką
Alchemic
M.U.G.E.N Samouczek
Pokemon Valhalla
Tsukuru Archive
Crasher World
Pillars of Eternity POLSKA — największy portal Pillars of Eternity (Project Eternity)
fallout walkthrough, fallout playground, video game walkthrough, playground, walkthrough, games
Kroniki Fallathanu - Prawdziwy mmoRPG w przeglądarce
Modules -  the greatest and ultimate place for every tracked-music sympathizer


Informacje || Zgłoś nowe materiały
Krypta >> Kompendium

Tytuł: Stawianie map (rysowanie map, nowa mapa, nowy obszar (arena))
Opracował: Reptile
Email: reptile@o2.pl

Słowo wstępne od autora
Dział nie jest kursem jak rysować ładne mapy (to nie ten dział), tutaj jest omówienie na poziomie stawiania pierwszych kroków... Jak narysować mapę, jak stworzyć nową mapę, czy nowy obszar, co jest oczywiście bardzo proste.
~Reptile


Ważnym elementem każdej gry RPG, bez wątpienia są mapy. W niektórych grach jest ich więcej, w innych mniej. Mapa posiada warstwy. Służą one do stawiania elementów (kafelek) za pomocą odpowiednich narzędzi. Od tego działu będzie coraz to ciekawiej. Skorzystamy z takiego schematu: rysowanie map, tworzenie nowych map, stawianie aren.

Rysowanie map
Rysowanie mapy dokonuje się na 3 płaszczyznach, warstwach:
  • warstwy do rysowania map: edycja dolna i edycja górna
  • warstwa do stawiania zdarzen
Nowsze wersje RPG Makera posiadają więcej warstw (w RPGXP mamy edycję: dolną, środkową i górną). Wszystkie warstwy działają na tej samej zasadzie, wiec tłumaczenie będzie z poziomu RM2000/2003 (ME), gdyż łatwiej będzie zrozumieć, o co chodzi.

Po lewej stronie nie sposób nie zauważyć listy z elementami mapy/kafelkami (chipset, tileset). Wybieramy element, a następnie rysujemy nim po mapie. Wybierz inny element, a następnie ponownie postaw na mapie. Zwróć uwagę na dostępne narzędzia kreślarskie (do rysowania) wyżej tej listy z kafelkami. Nie mam zamiaru ich opisywać, możesz na spokojnie teraz zobaczyć zasadę ich działania (chociaż zakładam, że takie coś to już dawno za Tobą).

Skoro już wiemy jak rysować po mapie za pomocą narzędzi, to najwyższa pora przejść do warstw, oraz ich wytłumaczenia.

Edycja dolna - służy do stawiania elementów, które zakrywają całą taką krateczkę, którą rysujemy. Na edycji dolnej stawiamy ziemie, trawę, morze, rzeki, budynki, i tym podobne elementy. Gdy pole edycji dolnej zostanie puste (nie zarysowane/nie wypełnione), to podczas gry na mapie zauważymy panorame, jeśli we właściwościach mapy została wcześniej ustawiona.

Edycja górna - służy do stawiania innych elementów, nazwijmy je ozdobnymi,, jak np. kwiatki, drzewa, krzaczki, ławki, lampy itp. Tego typu elementy wykorzystują przezroczystość - dlatego musza być w edycji górnej.

RPGME (2000 i 2003) doskonale ukazuje te różnicę, jakie kafelki na jakiej warstwie używać, podobnie jak i RPGVX.

Drobne różnice, co do warstw:
rm2k/3 - edycja dolna, górna
rpgxp - edycja dolna, środkowa, górna
rpgvx/rpgvx ace - edycja dolna (Tile A), i górna (Tile B, C,D,E)

Zasada rysowania jest taka: najpierw stawiamy elementy z edycji dolnej (jakiś grunt, ziemie, trawę, pole) następnie nakładamy na nią elementy ozdobne (edycja środkowa, a później górna). Panorama jest zakryta przez edycję dolną, edycja środkowa przykrywa edycję dolną, edycja górna przykrywa edycję środkową, a edycja zdarzeń przykrywa edycję górną.

Schemat stawiania:
Panorama < edycja dolna < [edycja środkowa] < edycja górna < edycja zdarzeń

Tworzenie nowej mapy Skoro już wiemy jak rysować po mapie, to może spróbujmy stworzyć jakąś nowa. W lewym dolnym rogu, widoczny jest folder z nazwa projektu oraz drzewo mapy. Kliknij (prawym przyciskiem myszki) na ten folder i z menu wybierz pozycje Nowa mapa. W nowym oknie, mamy właściwości mapy. Możemy mapie nadać jakąś nazwę, ustalić konkretną muzykę, panorame, szerokość i wysokość. Chyba nie trzeba opisywać, co do czego służy cała reszta.
Ważne do zapamiętania! To właśnie tutaj w pozycji chipset/tileset wybieramy zestaw kafelek, którymi będziemy rysować mapę. Jeżeli chcemy mieć ich więcej do wyboru, to należy w bazie danych, w odpowiedniej zakładce je dodać. O tym będzie mowa w konkretnym dziale, przy bazie danych, ale oczywiście można samemu wybiec trochę do przodu.

Gdy już ustalimy stawienia dla nowej mapy, to zatwierdzamy przyciskiem OK, i już będziemy mogli rysować kolejna mapę.

Stawianie obszarów (aren)
Za pomocą aren zaznaczamy pewien teren na mapie, na którym będą atakowali konkretni przeciwnicy. Grupa przeciwników zaatakują nas wtedy, gdy bohater, znajdzie się na tej arenie i przekroczy określoną ilość kroków.

Stawianie aren jest proste, podobnie jak stawianie nowych map. Prawym klawiszem myszki klikamy na mapę, na której chcemy postawić arenę, a następnie z menu wybieramy Nowy obszar. W nowym oknie określamy obszar (teren) areny - pole jakie obejmuje arena, a także ustawiamy przeciwników (grupę przeciwników) i częstotliwość ich napotkania (co ile kroków).



Klopotliwe pytania:
1. Chce zrobić, aby panorama się automatycznie poruszała (scroll). Nie potrafię tej opcji znaleźć, a w RPG Makerze 2000/2003 gdzieś była - teraz używam RPG Makera XP.
RPG Maker XP nie posiada tej opcji... Ale efekt można uzyskać w inny sposób, trzeba tylko trochę pokombinować.

2. Klikam prawym przyciskiem myszki i chcę stworzyć arenę, ale nie mam takiej opcji, co jest grane??
RPG Maker XP nie posiada tej opcji... Ale efekt można uzyskać w inny sposób, trzeba tylko trochę pokombinować.