...: Strona :...
News
Archiwum
Redakcja
Chat ( 0 )
Forum
Księga Gości
Imprezy
Linki
Wymiana
Radio

- Download -
Programy
Gry
Zasoby
Music
Sound
Inne

- RPG Maker -
RPGUNITE
RPGMZ
RPGMV
RPGVXAce
RPGVX
RPGXP
RPGME
SimRPG95
RPG95
WRPGE

- Projekty -
Commander
Eden Universe
Pogromca II
Virtua Twierdza

- Krypta -
Kompendium
Scenariusze
Questy
Artykuły

...: Buttony :...
Goniec RM (Archiwum)
Dragon Ball Nao
M.U.G.E.N Samouczek
Pokemon Crystal PBF
Pillars of Eternity POLSKA - największy portal Pillars of Eternity (Project Eternity)
Kroniki Fallathanu - Prawdziwy mmoRPG w przeglądarce



Modules -  the greatest and ultimate place for every tracked-music sympathizer
Dragon Ball Great


Informacje || Zgłoś nowe materiały
Krypta >> Kompendium

Tytuł: Zarządzanie zasobami - nowe materiały (Import i Export)
Opracował: Reptile
Email: reptile@o2.pl

Słowo wstępne od autora
Zarządzanie zasobami, czyli narzędzie do wgrywania własnych, jak i pobranych materiałów z różnych stron, do swojego projektu. Pamiętaj, aby używać tej właśnie opcji, a nie kopiowanie na żywca do folderów projektu. Pobranych materiałów nigdy nie wrzucaj do podstawowego folderu RTP od programu!!!
~Reptile


Od wiek wieka, niemalże codziennie można się spotkać z problemem importu/exportu grafik. Niestety jest to jeden z wielu problemów, który jest bardzo wymagający. Sam kłopot pojawia się już w zdefiniowaniu problemu (co widzimy, co się dzieje, jak się tego pozbyć), przykładowe opisy:
  • Stworzyłem postać i wokół bohatera jest prostokąt.
  • Bohater jest na jakimś (np. zielonym) tle.
  • Jak się pozbyć niechcianego obramowania?
Dla początkujących niewątpliwie jest to poważny problem. Jakiś błąd programu? Nie, spokojna głowa, nic złego się nie dzieje. Program potrzebuje jeden kolor jako przezroczysty. Jeżeli kolor nie zostanie ustalony (właśnie za pomocą zarządzania zasobami), to program przypisuje automatycznie jakiś kolor (zazwyczaj czarny, ten najczarniejszy czarny, pamiętajmy o odcieniach).

Gdy wykonamy własne materiały, albo pobierzemy jakieś zasoby z Internetu i chcemy je wykorzystać w programie, to w celu uniknięcia tego typu problemu, należy właśnie te zasoby importować do projektu.

Tyle może z teorii, przejdźmy zatem do praktyki:
W programie otwórz okno zarządzania zasobami (pasek menu: Narzędzia -> zarządzanie zasobami; albo z paska menu graficznego odpowiednia ikona).

Otrzymamy okno z dwoma kolumnami, w pierwszej mamy foldery zasobów (np. Battle, Charset, Title, Animation itp.). Druga kolumna wyświetla pliki znajdujące się w folderze projektu (i także pliki podstawowe z bazy RTP) . Do dyspozycji mamy kilka przycisków:
  • Import - importuje nowe pliki do projektu. Import dodaje nowe pliki do projektu
  • Export - wysyła pliki z projektu do innej określonej ścieżki, z możliwością zmiany formatu pliku
  • Usuń - usuwa plik z projektu [uwaga: gdy plik został użyty, a następnie usunięty, to w momencie odwołania się do pliku (przez zdarzenie) programu zakomunikuje błąd i wywali z gry - dlatego należy obchodzić się ostrożnie z tego typu operacją]
  • Podglad - wyświetla plik w okienku, aby go zobaczyć, podejrzeć (nie wszystkie wersje mają tę opcję).
Wróćmy do problemu z kwadracikiem, którego chcemy się pozbyć. Posłużę się tutaj przykładem charsetu (charactersa), co należy zrobić, aby pozbyć się niechcianego tła.

1) W oknie Zarządzania zasobami, zaznaczamy interesujący nas folder grafiki, którą chcemy dodać (w tym przypadku: charset/characters)
2) Wybieramy przycisk Import, a następnie wskazujemy plik, który chcemy dodać do projektu (gdy go zaznaczymy i damy OK, to otrzymamy nowe okno)
3) W nowym oknie możemy zauważyć jaki kolor jest przezroczysty. Klawiszem myszki należy najechać na tło i przyciskiem wybrać kolor przezroczysty.
Tutaj teraz zależy od wersji: w jednej wersji programu kolor przezroczysty biedzie migotał, w innych nie. W starszej wersji programu mamy jeden kolor przezroczysty, w nowszych mamy przezroczysty i półprzezroczysty. Jednak nie zmienia to faktu, że należy myszka zaznaczyć kolor przezroczysty. Gdy to zrobimy to OK. I możemy uruchomić grę testową, aby się przekonać czy nasza operacja zakończyła się powodzeniem.



Klopotliwe pytania:
Brak


Twierdza RPG Maker || RPG Maker Polska
2002-2024