...: Strona :...
News
Archiwum
Redakcja
Chat ( 2 )
Forum
Księga Gości
Imprezy
Linki
Wymiana
Radio

- Download -
Programy
Gry
Zasoby
Music
Sound
ICO

- RPG Maker -
RPGMV
RPGVXAce
RPGVX
RPGXP
RPGME
Sim RPG 95
RPG95

- Projekty -
Virtua Twierdza

- Krypta -
Kompendium
Scenariusze
Questy
Artykuły

...: Buttony :...
Anime Gakure
Polska Manga
Dragon Ball Nao
Słodki Flirt - gra o randkach
Radio Aoi - najlepsze radio z muzyką azjatycką
Alchemic
M.U.G.E.N Samouczek
Pokemon Valhalla
Tsukuru Archive
Crasher World
Pillars of Eternity POLSKA — największy portal Pillars of Eternity (Project Eternity)
fallout walkthrough, fallout playground, video game walkthrough, playground, walkthrough, games
Kroniki Fallathanu - Prawdziwy mmoRPG w przeglądarce
Modules -  the greatest and ultimate place for every tracked-music sympathizer


Informacje || Problemy z RM95 || Zgłoś nowe materiały
RPG Maker :: RPG Maker 95

Opis programu RPG Maker 95

RPG Maker 95 jest najstarszym programem z serii RPG Maker na PC. W Japonii został wydany 28 marca 1997 roku. Jest podobny do nowszych wersji, ale posiada również i różnice. Pozwala on, podobnie jak inne programy z tej serii, stworzyć swoją wymarzona grę RPG w prosty sposób, chociaż dzisiaj, przez pewne problemy z działaniem programu na nowszych systemach operacyjnych, jest to troszkę uciążliwe.

Program RPG Maker 95 umożliwia stworzenie prostej gry rpg (coś innego raczej jest trudno w nim stworzyć, ale oczywiście się da), przypominającej stare gry na PC-98, czyli nieco innej, niż gry stworzone w nowszych wersjach, które podobne są do starych gier na konsole (NES, SNES itp.). Narzędzie to jest też bardziej ograniczone w stosunku do innych wersji.

Nadzwyczajność tkwi w prostocie
Chcąc stworzyć grę, będziemy korzystać z edytora map, zdarzeń i bazy danych. Edytor map jest bardzo prosty w użyciu. To tu będziemy rysować wszelkie miasta, lasy, jaskinie itp. Cała sztuka polega na stworzeniu (na liście po lewej stronie ekranu) nowej mapy, wybraniu odpowiednich kafelków i narzędzi oraz mazaniu nimi po ekranie, co przypomina rysowanie, np. w programie paint. Tu też będziemy ustalać, gdzie i w jaki sposób może poruszać się nasza postać.

W edytorze zdarzeń będziemy tworzyć tak zwane zdarzenia, czyli NPC, skrzynki, drzwi, przejścia itp. To właśnie w tym punkcie piszemy dialogi, dajemy wybory, przenosimy gracza, robimy cutscenki itp. Tryb ten uruchamiamy włączając warstwę zdarzeń i klikając w dowolnym punkcie (tam, gdzie chcemy postawić zdarzenie) na przygotowanej wcześniej mapie. Potem wybieramy grafikę, warunki startu i to, co zdarzenie ma robić (spośród kilkudziesięciu opcji).

Ostatnią, ale równie ważną rzeczą, jest baza danych. Jest ona dostępna w górnej części ekranu pod czterema ikonkami lub rozsuwanymi listami baza danych i inne ustawienia. To tu właśnie tworzymy naszych bohaterów (możemy mieć ich tylko ośmiu) poprzez nadanie im imienia, grafiki i odpowiedniego planu rozwoju. Tu też ustalamy przeciwników i samą walkę (grafika, statystyki, występowanie). Również czary i przedmioty powstają w tym miejscu. W równie ważnych opcjach, dostępnych pod nazwą inne ustawienia, ustalamy walutę, muzyczki, start drużyny, tworzymy intro i gameover. Mamy też możliwość zmiany większości występujących w grze tekstów.

Przykładowe materiały
RPG Maker 95 obsługuje grafiki w palecie 8 bit (256 kolorów) i formacie BMP. Potrzebne jest też dopasowywanie do siebie palet, ponieważ samo okno gry nie może wyświetlić więcej, niż te 256 kolorów. Muzyka i dźwięki mogą być w formatach MIDI i WAV. Istnieje też możliwość wyświetlania filmów w formacie AVI.

Program, jako jedyny z serii, nie ma RTP, co znaczy, że gra zrobiona w tym programie ruszy wszędzie, bez potrzeby jej specjalnego przygotowywania (wystarczy folder gry i plik EXE do uruchomienia). Ale nie martwcie się, oczywiście do programu są dodane przykładowe zasoby (zwane potocznie RTP, ale nim nie są), dzięki którym szybko można zrobić swoją pierwszą grę.

Specyfikacja programu
Gry działają w rozdzielczości 640x480 pikseli, jest możliwość grania w nie na klawiaturze, padem i myszą (którą jednak jest najmniej wygodnie). Gra działa w 100% tylko wtedy, gdy gramy w nią na pełnym ekranie, w okienku nie działają opcję zmiany barw. Zapisywanie i wczytywanie gry odbywa się poprzez wybranie odpowiedniego pliku z zapisem - można ich utworzyć tyle, ile się chce. Z cech charakterystycznych wymienić jeszcze warto wbudowaną gąsieniczkę (wszyscy bohaterowie z drużyny są widoczni na mapie i podążają za liderem), możliwość ustawienia ładnego, półprzeźroczystego okienka pod wyświetlany tekst i menusy (sklep, menu gry, inn, wybory), pod którymi widać aktualną mapę (nie zajmują one całego ekranu).

Dynamiczny system walki
Walka odbywa się w systemie turowym, może brać w niej udział maksymalnie czterech bohaterów, ale w drużynie może być ich wszystkich ośmiu. W menu gry jest możliwość wyboru, który bohater ma walczyć. System walki jest bardzo prosty, do wyboru mamy jedynie atak, magię, przedmioty i ucieczkę. Jest też autowalka, po której wybraniu cała walka rozgrywa się automatycznie, my możemy jedynie obserwować poczynania naszych herosów (i to, jak po kolei giną XD - oczywiście nie zawsze). Niestety, brak tu nietypowych rozwiązań. Poza ustawieniem przeciwników, ich statystykami, atakami, nagrodami i odpornościami nie możemy niczego więcej kontrolować. O dialogach itp. w czasie walki zapomnij. Walka od strony graficznej przypomina tą ze znanej serii Dragon Quest - widzimy przeciwników od przodu na jednym z dwudziestu teł walki. Bohaterowie są niewidoczni. Ataki są przedstawione przez proste animacje.

Naucz się podstaw z RPG95!
Program RPG Maker 95 nie jest może największym cudem, jakie zostało wydane. Istnieją przecież o wiele lepsze programy do tworzenia gier rpg (chociażby nowsze wydania z serii rpg maker), jednak nie jest też zły - umożliwia w końcu tworzenie własnego RPG w bardzo prosty sposób. Przez to, że program jest tak ubogi w dostępne opcje, zmusza tworzącego do skupienia się na tym, co w RPG najważniejsze - fabule, bo tylko dzięki temu elementowi twoja produkcja może się wyróżnić na tle pozostałych. Jest więc idealnym narzędziem dla wszystkich tych, którzy bardziej cenią sobie dobrze opowiedzianą historię, niż nowinki graficzne i mechaniczne. Oczywiście, jak ktoś lubi kombinować z nietypowymi rozwiązaniami, to i tu znajdzie coś dla siebie...
Główny wygląd programu, na pierwszy planie edytor map.
Edycja zdarzeń, pisanie wiadomości.
Baza Danych, jest możliwość otwarcia kilku okien na raz.
Edytor walk i przeciwników.
Tak oto wygląda typowa gra stworzona w programie. Rzut został zrobiony z poziomu programu, test gry na nie pełnym ekranie, stąd mogą pojawić się pewne niedociągnięcia (jak np. brak przezroczystej grafiki przy niektórych elementach)
Walka, czyli to, bez czego RPG nie był by RPGiem.