...: Strona :...
News
Archiwum
Redakcja
Chat ( 27 )
Forum
Księga Gości
Imprezy
Linki
Wymiana
Radio

- Download -
Programy
Gry
Zasoby
Music
Sound
Inne

- RPG Maker -
RPGMZ
RPGMV
RPGVXAce
RPGVX
RPGXP
RPGME
SimRPG95
RPG95
WRPGE

- Projekty -
Virtua Twierdza
Pogromca II

- Krypta -
Kompendium
Scenariusze
Questy
Artykuły

...: Buttony :...
Dragon Ball Nao
M.U.G.E.N Samouczek
Pokemon Valhalla
Pokemon Crystal PBF
Pillars of Eternity POLSKA - największy portal Pillars of Eternity (Project Eternity)
Kroniki Fallathanu - Prawdziwy mmoRPG w przeglądarce



Modules -  the greatest and ultimate place for every tracked-music sympathizer


Informacje || Problemy z RPGXP || Zgłoś nowe materiały
RPG Maker :: RPG Maker XP

Aktualny czas i data


Witam. Ostatnio mam okazję poznawać ciekawe funkcje programu RPG Maker XP i chciałbym podzielić się z wami jedną z nich. Tworząc swoją grę chciałem dać pewnego rodzaju smaczki, dodatkowe elementy jak np. dynie w dniu halloween.

Aby to było możliwe, należy użyć polecenia skryptu, który odczyta aktualną datę i czas z komputera. Do tego przyda się bardzo krótki skrypt (jedna linijka)



W polu Numer zmiennej, należy wprowadzić zmienną, która będzie przechowywać wartość naszego czasu. Natomiast w poleceniu należy wpisać jedną z poniższych komend:



Dla przykładu, chcemy aby program do zmiennej 0002 wprowadził aktualny dzień, no to polecenie będzie wyglądać:
Skrypt: $game_variables[0002] = time.now.day

Wartość zmiennej - to aktualny dzień.

Jeżeli chcesz pobrać z komputera aktualny dzień, miesiąc, godzinę itp, to trzeba dany skrypt wywołać więcej razy, oraz potrzeba sobie zarezerwować więcej zmiennych.

Najważniejszy motyw: owy skrypt należy należy wrzucić do jakiegoś typowego zdarzenia. Jeżeli już posiadasz jakiś mechanizm na np. Tryb dnia i nocy, to dobrze by było tam w nim zamieścić owe polecenie. Osobiście preferuję wrzucić to do jakiegoś typowego zdarzenia, które jest zawsze aktywne (równoległe zdarzenie). W momencie gdy mamy tak przygotowany ten krótki skrypt, to możemy przystąpić do działania.

Zastosowanie takiego skryptu ma różne możliwości. Możesz dodać możliwość wyświetlenia aktualnej godziny / daty bezpośrednio w grze lub jak ja to czynię, przełożyć Boże Narodzenie ze świata realnego również do świata gry ^_^. Wyobraź sobie minę gracza, kiedy w wigilię wszystkie drzewa mają lampki choinkowe, albo przy jakiejś wiosce można znaleźć sanie św. Mikołaja.

Podpowiedź jak to wykonać:
- Zakładam że już masz typowe zdarzenie ustawione jako równoległe i w nim już zawarte polecenia które przypisuje wartość miesiąca i dnia do zmiennych. Zatem na mapie: Nowe zdarzenie:



Dla przykładu:
Moja zmienna 1611 zapisuje dzień, a 1610 zapisuje miesiąc. Chcę zrobić aby w Halloween były dynie. No to sprawdzam czy jest 31.10;



[Na nowej karcie z warunkiem przełącznika własnego [A] ustawiamy zdarzenie z grafiką dyni w formie obiektu na mapce. {Zdarzenie: Naciśnięcie przycisku} ]

[Na nowej karcie z warunkiem przełącznika własnego [D] ustawiamy event bez grafiki. {Zdarzenie: Naciśnięcie przycisku} ]

Teraz jeśli wszystko jest jak trzeba, to w halloween pojawią się na mapie dynie w miejscach gdzie stoi zdarzenie. Proste!

Poniżej możecie pobrać grę demonstracyjną, w której w zależności od dnia tygodnia, będzie wyświetlana zupełnie inna postać na mapie. Mam nadzieję, że tego typu smaczki jakoś wam się przydadzą, tylko nie szalejcie z warunkami.


Autor: HGS
email: pogromcapustkiteam@gmail.com
Pobierz:
  • Gra demonstracyjna: Aktualny czas i data (by Reptile)