...: Strona :...
News
Archiwum
Redakcja
Chat ( 0 )
Forum
Księga Gości
Imprezy
Linki
Wymiana
Radio

- Download -
Programy
Gry
Zasoby
Music
Sound
Inne

- RPG Maker -
RPGUNITE
RPGMZ
RPGMV
RPGVXAce
RPGVX
RPGXP
RPGME
SimRPG95
RPG95
WRPGE

- Projekty -
Commander
Eden Universe
Pogromca II
Virtua Twierdza

- Krypta -
Kompendium
Scenariusze
Questy
Artykuły

...: Buttony :...
Goniec RM (Archiwum)
Dragon Ball Nao
M.U.G.E.N Samouczek
Pokemon Crystal PBF
Pillars of Eternity POLSKA - największy portal Pillars of Eternity (Project Eternity)
Kroniki Fallathanu - Prawdziwy mmoRPG w przeglądarce



Modules -  the greatest and ultimate place for every tracked-music sympathizer
Dragon Ball Great


Informacje || Problem z grami || Zgłoś nowe materiały
Download >> Gry


Off

Autor: Mortis Ghost

RPG Maker: ME
Wersja: Pełna
Gatunek: Przygodowa/JRPG
Język: Polski
Rozmiar: 32 MB
Ocena: 8/10

Informacje dodatkowe:
- Instalacja czcionki
- PL tłumaczenie: Astroni Toderas

DOWNLOAD | DYSKUSJA FORUM


Jak to często jest w grach, wpisujemy imię postaci, jest to zwykle jakiś wybraniec ruszający po kryształy. Ale w tej grze wpisujemy swoje, imię, to nim będą się zwracać do nas postacie. Zostaliśmy przypisani do istoty zwanej Pałkarz. Pałkarz ma misję, a my musimy dopilnować, aby została zrealizowana.

OFF powstał w 2008 roku, oryginalna francuska wersja została przetłumaczona na kilka języków, w tym polski. Jest to oparta na zagadkach liniowa gra z elementami RPG I horroru, której udało się zyskać znaczną popularność poza sceną RPG Makera i należy do najbardziej znanych tytułów stworzonych w tym programie.

Na początek zaznaczę, że w grze są dość drastyczne momenty, więc jeśli ktoś nie może takich znieść, to lepiej niech nie gra. Jak już wspomniałem, gracz zostaje przydzielony do istoty zwanej Pałkarz. Jego misją jest oczyszczenie świata z wszelkiego zła, a naszym zadaniem jest dopilnować, aby ta misja się powiodła. Już od pierwszych momentów zauważymy niesamowitą, specyficzną atmosferę, przywita nas deszcz i tajemnicza pierwsza lokacja. Grę zaczniemy w Strefie 0, jednej z czterech Stref świata OFF. Jest to puste miejsce zamieszkane tylko przez jedną istotę, Sędziego. Kiedy widzi on Pałkarza, jest pewien, że to wytwór jego wyobraźni, ale ten zapewnia go, iż jest prawdziwy i przedstawia mu siebie oraz gracza. Sędzia uznaje misję Pałkarza za chwalebną i postanawia mu pomóc, udzielając wskazówek podczas gry. Po przejściu krótkiego poradnika ruszymy do Strefy 1 w celu oczyszczenia jej ze zła.

Podróżując przez Strefy będziemy często walczyć z upiorami, które je nawiedzają. Posłuży nam do tego domyślny system walki z RPG Makera 2003. Walki są nieraz (poza paroma wręcz przeciwnymi wyjątkami) aż przesadnie łatwe, gdyż do pomocy dostaniemy innych członków drużyny, tak zwane przez grę ''Addony''. Jedną z rzeczy, która mnie frustrowała, to lekko źle ustawione grafiki przeciwników i bohaterów w walce, przez co nie zawsze rozumiałem, na czym używam przedmiotu albo umiejętności. Drugim ważnym, a wręcz kluczowym aspektem gry są zagadki. Trafimy na przeszkody wszelkiego rodzaju, od wciskania guzików w odpowiedniej kolejności, przez pływanie łódką i odpowiedzi na pytania schowane na plakatach po najbardziej kreatywne, których nie będę zdradzał. Większość zagadek jest do przejścia bez problemów, a chyba żadna nie była głupio banalna. Niestety nie obejdzie się też bez killerów tak hardkorowych (do których naprawdę polecam polskie tłumaczenie), że autor postanowił sam napisać kompletny opis przejścia gry po francusku. Trafi się nawet kilka drobnych błędów. W internecie znajdziecie masę solucji, nie krępujcie się ich użyć, sam się strasznie gubiłem czasami. Niedostępny jest także normalny zapis gry. Zrobić to można jedynie za pomocą specjalnych pudełek, które odnawiają też punkty zdrowia bohatera i mogą wysłać go do Pustki, miejsca, z którego może udać się do każdej ze Stref. Ponadto możemy przemieszczać się między lokacjami w Strefach za pomocą tramwaju.

Prawie cała grafika została wykonana przez Mortisa Ghosta, autora gry i można jej użyć we własnych projektach (jak miło!), jeżeli dopisze się go w creditsach. Grafiki mapy oraz postaci są w bardzo prostym, jednokolorowym stylu. Każda lokacja jest w innym kolorze, a postaci białe, co doskonale pozwala oddać atmosferę i jest niezmiernie przejrzyste. Grafiki twarzy i przeciwników są bardzo nietypowe, czarno-białe, bardzo wyraziste i faktycznie pasowałyby do gry z gatunku horroru. Tła walki są zawsze gładkie z paroma wzorami, tego samego koloru, co lokacja, więc dobrze widać na nich przeciwników. Dźwięki i muzyka są autorstwa Aliasa Conrada Coldwooda i tak samo, jak grafika, pozostały jednymi z oryginalniejszych na ogólnoświatowej scenie RPG Makera. Utwory muzyczne są często wymieszane z szeptami, niewyraźnymi odgłosami brzmiącymi, jakby były puszczane z gramofonu oraz nietypowymi instrumentami. Jednym z bardzo przyjemnych szczegółów są krótkie odgłosy puszczane przy każdej kwestii wypowiadanej przez postaci.

OFF to jeden z tytułów, które warto znać, bowiem wiele osób uznałoby go za legendarnego klasyka. Jeśli nie odstraszy was parę wymagających zagadek i lubicie gry, które, kiedy wydaje się, że osiągnęły szczyt dziwactwa, stają się jeszcze dziwniejsze i bardziej zaskakujące, to zdecydowanie powinniście w niego zagrać. Postacie, lokacje, grafika i dźwięki utrzymują niesamowitą i specyficzną atmosferę, co sprawia, że OFF potrafi wciągnąć. Polecam zagrać zwłaszcza, że polskie tłumaczenie jest naprawdę dobre.

Sędzia nie wierzy, że Pałkarz i gracz są prawdziwi. W scenie występuje też łamanie czwartej ściany.
Ładny i estetyczny wygląd walk. Nietypowy styl grafik.
NPC tłumaczy nam, gdzie się znajdujemy przez opis i pokazanie nam zdjęć.
Przy wejściu do następnej lokacji wita nas bardzo ładny, animowany napis.


Tekst: Versus
email: versus@int.pl


Twierdza RPG Maker || RPG Maker Polska
2002-2024