...: Strona :...
News
Archiwum
Redakcja
Chat ( 0 )
Forum
Księga Gości
Imprezy
Linki
Wymiana
Radio

- Download -
Programy
Gry
Zasoby
Music
Sound
Inne

- RPG Maker -
RPGUNITE
RPGMZ
RPGMV
RPGVXAce
RPGVX
RPGXP
RPGME
SimRPG95
RPG95
WRPGE

- Projekty -
Commander
Eden Universe
Pogromca II
Virtua Twierdza

- Krypta -
Kompendium
Scenariusze
Questy
Artykuły

...: Buttony :...
Goniec RM (Archiwum)
Dragon Ball Nao
M.U.G.E.N Samouczek
Pokemon Crystal PBF
Pillars of Eternity POLSKA - największy portal Pillars of Eternity (Project Eternity)
Kroniki Fallathanu - Prawdziwy mmoRPG w przeglądarce



Modules -  the greatest and ultimate place for every tracked-music sympathizer
Dragon Ball Great


Informacje || Problem z grami || Zgłoś nowe materiały
Download >> Gry


Omnis Archium

Autor: Zodaic

RPG Maker: VXAce
Wersja: Pełna
Gatunek: JRPG
Język: Polski
Rozmiar: 89 MB
Ocena: 6/10

Informacje dodatkowe:
- Wersja gry: 1.02 (wymaga RTP)

DOWNLOAD | DYSKUSJA FORUM


Fabuła/Świat przedstawiony
Fabuła jest dość prosta. Wpierw zostajemy owinięci wokół palca przez kobietę, której pomagamy przynieść kwiaty. Niestety po zebraniu kwiatów w wiosce zatrzymuje się czas, następnie przed wielką ścianą, która znajduje się obok wioski, znajdujemy martwego ojca i jego przyjaciela Morgana. Idziemy z Morganem do Sanktuarium I (wcześniej niedostępnego dla wszystkich zapieczętowanego w wielkiej ścianie). Zły człowiek rozwala jakiś magiczny pomnik (pieczęć) czy coś takiego. Nasz kolega planuje odwiedzenie reszty sanktuariów, by stworzyć na nich zaklęcie ochronne. Wszystko po to by uchronić „Omnis Archium” przed działaniem złego gostka. Po chwili chowamy ojca i tak wyruszamy w podróż z Morganem, który mimo wciskania nam, że jest za stary na podróże, to i tak zdecyduje się z nami na wycieczkę po kontynencie.

Choć wszystko jest raczej mało skomplikowane i pojawia się wiele znanych motywów takich jak: postać która przyłącza się do drużyny bez powodu, odwiedzanie lokacji różnych elementów by odblokować przejście do piątej lokacji, śmierć ojca, ten zły który ma tajny plan, czy też najemnik chcący nas spowolnić w wyścigu o uratowanie świata vs to drugie. Mimo iż w grze jest wiele znanych, sztampowych i mało odkrywczych motywów, to wszystkie są zrealizowane w sposób bardzo dobry. Dodam, iż środku gry fabuła zaczyna się rozkręcać, dochodzi do licznych zwrotów akcji. Zakończenie też jest niczego sobie ^^

Lokacje mają swój klimat, miasteczka dosyć proste ale nie puste. Można znaleźć w nich między innymi Akademie, gdzie uczymy się podstaw gry i cennych dodatkowych informacji. Npc-e poczęstują krótką linią dialogu, a w bibliotece przeczytamy książki - z których dowiemy się więcej o świecie i istotach go zamieszkujących. Jest człowiek, który przeprowadza quiz w każdej wiosce, jeżeli chcemy odpowiedzieć na wszystkie pytania jesteśmy zmuszeni do eksploracji wioski i zdobywania informacji co lubię. Nie zabraknie też dodatkowej lokacji z NAJMOCARNIEJSZYM BOSS-em w grze ale tylko dla osób które wykonają większość zadań dodatkowych - O TAK! ^^. Nie spodziewajcie wielkiego BOOM ale naprawdę gra trzyma poziom co najmniej kilka centymetrów ponad podstawowym.

Grafika/Mapping/Exploracja
Mimo że gra zbudowana jest na RTP, to jest to dobre użycie podstawowych grafik. Wszystkie mapy zbudowane są poprawnie i słowo poprawnie nie oznacza nic negatywnego bynajmniej. Choć mapy są często proste, to nie zobaczymy tu ogromnych połaci pustości. Jeżeli przestrzeń jest większa to jest ona zapełniona. Miejscami zdarzają się małe błędy mappingu ale nie ma ich tak dużo.

Z początku odniosłem wrażenie, że w tym świecie wszystko zdaje się być bardzo blisko siebie. Wioska wróżek obok jaskini bandytów, wielka ściana obok pierwszej wioski itd. Po prostu czasami przydała by się mapa wypełniająca. Na szczęście w dalszym etapie gry autor znalazł odpowiedni balans pomiędzy ilością map, ich wielkością i jakością. Na swej drodze znajdziemy skrzynki (niejednokrotnie ukryte) i inne drobiazgi w postaci migoczących światełek niczym w grze Chrono Trigger.

Mapa świata jest ładnie zrealizowana, postać zmniejsza się na mapie świata ale odbywa się to na mapie wcześniej i przez chwile widzimy transformacje. Autor mogłoby naprawić to ściemnienie ekranu przed transformacją by nie ranić oka. Miejsca na mapie świata odblokowują się, nigdzie nie można iść za wcześnie. Odwiedzając lokacje pojawi nam się w lewym górnym rogu nazwa miejsca, w którym się aktualnie znajdziemy, co jest fajne, choć miejscami jest niedoszlifowane i źle wygląda.

Bardzo podoba mi się różnorodność w budowie lokacji. Czasami mapy zbudowane są na zasadzie wolnej eksploracji, innym razem odwiedź 2 głębokie drogi - by odblokować przejście, odwiedź 3 krótkie - by odblokować czwartą drogę. Spotkamy się też z bardzo fajnym zastosowaniem zapętlenia by urozmaicić eksploracje lokacji w innym wypadku mapa mogłaby być nudna, czy też mapa dwu poziomowa na przemian przeplatana.

Natrafimy na wiele prostych i różnorodnych zagadek nie obciążających mózgu ale lekko go łaskotających i wymagających od nas zapisania pewnych informacji na kartce lub notatniku żeby sobie ułatwić. Autor postarał się by każda lokacja była unikatowa i żebyśmy byli zmuszeni do zastanowienia się nad wyborem drogi. Podjęciem decyzji czy iść tędy czy tamtędy, bo skarby warto zbierać ale trzeba o nie walczyć i to dużo.

Walka
Wyboru odpowiednich decyzji wymagają od nas także walki, gdyż autor postarał się żebyśmy korzystali z większości posiadanych zdolności. W jaki sposób twórca wymusił na nas korzystanie z różnorodnych możliwości w walce? Trudne walki. To nie jest jedna z tych gier, gdzie wystarczy wciskać klawisz akceptacji, by wygrać wszystkie walki. O nie! Potwory już od samego początku korzystają z podstawowych czarów narzucających negatywne statusy, czy starają kontrolować nas ogłuszenie czy wyciszeniem. Mają oni także sporo żyć, więc mają czas żeby nam dokopać.

By ułatwić nam walkę z wrogami w późniejszym etapie dostajemy dostęp do zdolności skanowania wrogów. W innych grach gdzie walka z przeciwnikami jest prosta i oczywista, zawsze unikam używania tej zdolności bo jest zwykłym marnotrawieniem kolejki postaci. Tutaj pierwszą rzeczą gdy spotkam nowych wrogów jest SKAN! SKANOWAĆ ICH! Patrzę, która zdolność ma jaką skuteczność i na tej podstawie zmieniam swój styl walki z danym przeciwnikiem.

Powiecie że to takie podstawy oraz oczywistości i będziecie mieli racje. Tak często w grach, nie tylko spod znaku RM, zapomina się o tych podstawach. A walk będzie dużo, czasami za dużo. Narzekałbym.. gdyby nie system unikania walk. Gdy osiągniemy odpowiedni poziom, zamiast czerwonego wykrzyknika, pojawi się niebieski i po wciśnięciu klawisza potwierdzenia możemy uniknąć walki ze słabszym przeciwnikiem. A system walki podstawowy, nasza twarz vs sprite wroga urozmaicony o ABS. Niby prosty system walki ale bardzo dobrze zrealizowany.

W grze nie zabraknie trudnych walk z BOSS-ami, co ucieszy bardziej ambitnych graczy. Dodam także, że jest sporo dodatkowych BOSS-ów poukrywanych w lokacjach, okraszonych fabularną przyprawą i przydatnymi nagrodami. Polecam używać przedmiotów, nie tylko miksturek ale wszelkiego rodzaju odłamków przywołujących mocne czary, klepsydr, czy też pajęczyn.

Dobór muzyki
Podczas rozgrywki będzie towarzyszyć nam muzyka ze znanych klasyków takich jak Final Fantasy IX - Mapa Świata, Xenogears Babel Tower, Chrono Trigger - Death Peak i wiele innych. Najlepsze kawałki z niesamowitych gier użyte w odpowiednich miejscach by utrzymać odpowiedni nastrój/klimat. Dobór muzyki jak najbardziej działa na korzyść gry. Dzięki niej kilka lokacji zapadło mi w pamięć.

Błędy/Minusy
Przydałoby się ściemnienie ekranu, żeby ukryć niektóre rzeczy takie jak zmiana grafiki postaci. Niektóre rzeczy po prostu nie powinny być widoczne. Napotkałem w górach na teleporty nie dobrze zrobione, co kończy się wchodzeniem i wychodzeniem z poprzedniej do następnej mapy, aż w końcu nie będziemy zablokowani. Do tego dochodzą, nie liczne, nie jasne przejścia pomiędzy mapami. Ponadto w grze zabrakło jakiegoś pliku BGM Battle4 w górach podczas losowej walki i gra crashowała. No i gra potrafi wyłączyć się z powodu błędu skryptów światła lub staminy ale bardzo rzadko i w miejscach, w których raczej nie wpłynie to na utratę tego co zdobyliśmy.

Żeby nie było tak cukierkowo dodam także, że pod koniec gry robi się niemożliwie trudno. Nie da się tego objeść najlepszymi trikami i asami z rękawa bo bossowie (lub zwykłe potwory) potrafią na podwójnej kolejce zabić całą drużynę za pomocą 2 ciosów - jak nie masz szansy na ruch, to się nie uleczysz. Zmuszeni jesteśmy naexpiać, by stać się silnymi na tyle, żeby móc przetrwać potężne masówki. Wierze, że autor dopilnuje by wyeliminować te jak i nie znane mi błędy, by każdy mógł się cieszyć grą.

Podsumowanie
Jak wcześniej wspomniałem nie spodziewajcie wielkiego BOOM ale naprawdę gra trzyma poziom co najmniej kilka centymetrów ponad podstawowym. Może RTP, fabuła, motywy są dosyć podstawowe ale sama gra jest dosyć dobrze zrealizowana. Walka, eksploracja i proste zagadki są głównymi filarami tej gry. Polecam tę grę wszystkim ale najbardziej nowym twórcą, aby zobaczyli jak uczynić swe projekty ciekawszymi, przykuwającymi uwagę i nie wiejącymi nudą. Gra nie wywołuje u mnie mieszanych uczuć bo jest dobra. Spędziłem w niej miłe 12 godzin i polecam wszystkim.

Tutaj jedna z zagadek.
System walki, a przeciwnik to dobrze znany z każdej gry plazmak (slime).
Wędrówka po mapie świata.
Cala przyjemnosc po mojej stronie.


Tekst: Kitabake
email: kitabake@gmail.com


Twierdza RPG Maker || RPG Maker Polska
2002-2024