...: Strona :...
News
Archiwum
Redakcja
Chat ( 42 )
Forum
Księga Gości
Imprezy
Linki
Wymiana
Radio

- Download -
Programy
Gry
Zasoby
Music
Sound
Inne

- RPG Maker -
RPGUNITE
RPGMZ
RPGMV
RPGVXAce
RPGVX
RPGXP
RPGME
SimRPG95
RPG95
WRPGE

- Projekty -
Commander
Eden Universe
Pogromca II
Virtua Twierdza

- Krypta -
Kompendium
Scenariusze
Questy
Artykuły

...: Buttony :...
Goniec RM (Archiwum)
Dragon Ball Nao
M.U.G.E.N Samouczek
Pokemon Crystal PBF
Pillars of Eternity POLSKA - największy portal Pillars of Eternity (Project Eternity)
Kroniki Fallathanu - Prawdziwy mmoRPG w przeglądarce



Modules -  the greatest and ultimate place for every tracked-music sympathizer
Dragon Ball Great


Informacje || Zgłoś nowe materiały
Krypta >> Artykuły

RUBY a JAVASCRIPT

Enterbrain zapowiedziało powstanie nowego RPG MAKERA: MV. Jedną z większych zmian ma być zastąpienie znanego dotychczas języka RUBY językiem o nazwie JavaScript. Jako osoba zajmująca się na co dzień programowaniem i to nie tylko w Ruby, bo głównie w C++, postanowiłem nieco przybliżyć te dwa języki: podobieństwa i różnice.

Ruby
Ruby powstał w 1995 r. jako język obiektowy. Oznacza to, że w przeciwieństwie to języków nieobiektowych, w Ruby możemy traktować wszystkie struktury jako obiekty, dowolnie i dynamicznie je tworząc, usuwając lub modyfikując. Najważniejszą cechą Ruby'ego jest jego wieloplatformowość: obsługuje on takie urządzenia i systemy, jak Windows, Linux, Mac, Android, IOS i wiele więcej. Pliki kodu Ruby'ego: *.rb, można uruchomić na dowolnym z tych systemów i będą one działały, chyba że wykorzystują funkcje specyficzne dla danego systemu.

W późniejszym czasie pojawił się język RUBY ON RAILS, który jest używany do programowania serwerowego. Sam Ruby jednak powstał do pisania aplikacji desktopowych i dzięki rozbudowanym modułom może być bez problemów łączony z innymi językami programowania.

JavaScript
JavaScript powstał również w roku 1995. W przeciwieństwie do Ruby'ego pozwala on jednak na tworzenie skryptów internetowych. Wchodząc nawet na Twierdzę można zauważyć rozbudowane bannery - za tego typu opcje odpowiada JavaScript, który pozwala na tworzenie dynamicznych stron, animowanych obrazków, ciasteczek i podobnych funkcji. JavaScript nie powstał jednak i nie jest używany do pisania aplikacji desktopowych, nie ma do niego kompilatorów ani pod Windowsa, ani pod Linuxa. Nie posiada on funkcji, które pozwalałyby na swobodne zarządzanie procesorem, pamięcią czy przetwarzaniem plików w takim stopniu, jak inne języki. Przyczyna jest prosta: nie ma takiej potrzeby. JS jest również językiem dynamicznym i interpretowanym, ale osobiście uważam, że jego składnia jest nieco bardziej skomplikowana. Niezależnie od tego jest bardzo użytecznym językiem programowania.

Dlaczego JavaScript?
Dlaczego autorzy RM-a MV używają JS, a nie Ruby'ego? RMMV ma pozwalać na portowanie gier do tak zwanego html-a 5, co pozwala na tworzenie gier sieciowych. Dzięki temu można je uruchamiać w przeglądarce Internetowej. Jako że HTML wspiera JS, używany jest właśnie ten język. Po prostu Ruby nie jest odczytywany przez przeglądarki Internetowe, bo nie do tego powstał.

Podsumowanie
Niestety, dochodzę do wniosku, że zmiana ta będzie działała na niekorzyść programu. Nie dlatego, że Ruby jest być może łatwiejszy, nie dlatego, że więcej osób się specjalizuje w pisaniu skryptów do RM w Ruby, nie dlatego, że Ruby jest językiem tak dynamicznym i elastycznym... Przyczyna tkwi w tym, że JavaScript nie służy do programowania na komputerach stacjonarnych. Autorzy będą musieli napisać biblioteki, które pozwolą ze skryptu zarządzać oknem gry, modyfikować je.

W rezultacie uzyskamy, nie ma co się oszukiwać, o wiele mniejszą funkcjonalność. W Rubym mogliśmy pobierać różne rzeczy z Internetu, tworzyć i edytować pliki, odczytywać dane od użytkownika, tworzyć własne okna i kontrolki, a nawet pisać własne moduły w C++, całkowicie zmieniające naszą grę. JS nie ma po prostu takich opcji. Można więc przyjąć za pewne, że skrypty w RPG MAKERZE MV staną się mniej funkcjonalne i trudniejsze do modyfikacji w dowolnym zakresie. O ile jakieś HUDy czy menu dodamy, samej gry, jej silnika, już nie zmienimy.

Obawiam się, że oznacza to tyle, że gry powstałe w RMMV będą zwykłymi emulatorami przeglądarki, które będą uruchamiały stronę z odpowiednim kodem w JS. A strona, nawet emulowana, to nigdy nie będzie program komputerowy.


Autor: Dawid (Pajper) Pieper
email: dawidpieper@o2.pl


Twierdza RPG Maker || RPG Maker Polska
2002-2024