Silniki do tworzenia gier #1
Szybki przegląd aktualnych ofert silników do tworzenia gier: Unity, Unreal Engine,
Game Maker Studio
Wprowadzenie
Cześć!
Z tej strony wasz ulubiony koci redaktor. Dzisiaj rozpoczynam nową serię artykułów nt. szybkiego
przeglądu silników do tworzenia gier! Głównie skupie się na wypunktowaniu tego co owe silniki
potrafią i na jakie platformy są przeznaczone, chociaż czasami będę pisać skrótowo jak np.
PlayStation 3+ co wtedy będę miał na myśli wersję 3 i każdą nowszą albo napiszę Windows i z góry
będzie wiadomo że nie chodzi o Win95 tylko o współcześnie wspierane czyli np. Win10 (podobnie z
resztą).
W tym artykule przedstawię w dość w dużym skrócie popularne silniki: Unity, Unreal Engine oraz
Game Maker Studio.
Nie musze chyba wyjaśniać jak bardzo jest to popularny silnik. Powstały w nim takie produkcje jak:
Robocraft, 7 Days to Die, The Bridge, Doki Doki Literature Club Plus!, Kerbal Space Program i wiele
wiele innych!
Czy jesteś użytkownikiem Windowsa czy MacOS albo Linuxa nie musisz się martwić o to czy Unity
uruchomi się u Ciebie! Twórcy silnika dopilnowali tego i możesz uruchamiać owy program na swoim
ulubionym sprzęcie.
Unity jest bardzo rozbudowanym silnikiem i posiada kilka wersji w swojej ofercie czyli dwie darmowe
oznaczone jako indywidualne Student oraz Personal oraz trzy płatne oznaczone jako
drużynowe/grupowe (ang. Team) czyli Plus, Pro oraz Enterprise. Nie będę dokładnie pisać w czym są
różnice. Aby ominąć niedopowiedzenia polecam samemu zapoznać się z tymi ofertami: https://store.unity.com/#plans-individual
Nie przeciągając poniżej wypunktowałem ogólne informacje:
Systemy operacyjne:
Windows
macOS
Linux
Platformy wyjściowe:
Windows
macOS
Linux
Android
Android TV
WebGL
Xbox
Nintendo
PlayStation 3+
iOS
Windows Phone
VR
Stadia
3DS
Skrypty:
C#
Bolt (wizualne programowanie, trzeba zaimportować)
Najbardziej zaawansowane na świecie narzędzie do tworzenia 3D w czasie
rzeczywistym, zapewniające fotorealistyczne wizualizacje i wciągające wrażenia.
Unreal Engine o samym sobie
Nie muszę też wyjaśniać, że ten silnik jest również popularny co Unity, a na ich stronie główniej aż
widać kipiące życiem animacje, które można uzyskać właśnie w Unreal. Ten silnik ma zastosowania w
tworzeniu gier, ale też w filmach, architekturze, motoryzacji, wydarzeniach na żywo jak i w
symulacjach, a to też nie wszystko do czego można go użyć.
Twórcy silnika wychwalają swoje dzieło jako najbardziej zaawansowane narzędzie do tworzenia 3D w
czasie rzeczywistym!
Gry, które powstały na tym silniku to m.in.: Deus Ex, X-COM, Harry Potter, BioShock, Postal 2,
SWAT 4, Borderlands, seria Mass Effect, Mortal Kombat X, Outlast, Dragon Ball FighterZ,
Samurai Jack: Battle Through Time i wiele wiele wiele innych produkcji.
A teraz czas na wypunktowanie rzeczy, które interesują nas podczas tworzenia gier:
Game Maker Studio
Strona domowa: https://www.yoyogames.com/en/gamemaker,
Rodzaj: darmowy*/płatny (subskrypcja miesięczna/roczna)
- wersja darmowa uniemożliwia wyeksportowania gry
Prosty i teoretycznie preferowany jako silnik, w którym można zacząć przygody w tworzeniu gier
wszelkiej maści. Posiada własny wbudowany wizualny język skryptowy (przeciągnij i upuść) coś
podobnego do schematów blokowych z lekcji informatyki.
Program pozwala nam na tworzenie prostych i nie za bardzo skomplikowanych gier w łatwy i
przyjemny sposób. Sami twórcy tego silnika tak go właśnie określają "Easily Make Video Games(.)"
Jedna dość popularna gra powstała właśnie na tym silniku, a nazywa się Undertale. TAK! Właśnie ta
gra powstała w tym silniku! Co tylko potwierdza mnie w przekonaniu, że najważniejszy jest pomysł na
grę, a nie silnik w którym go się robi.
Inne produkcje, które spod tego silnika wyszły to m.in.: Shovel Knight, Hyperlight Drifter, Katana
Zero, Hotline Miami oraz Deltarune
Zakończenie
Ode mnie to tyle na dzisiaj. Oczywiście we wszystkich silnikach da się robić RPG i dajcie znać na forum
lub Discordzie czy któryś wam się szczególnie spodobał. Powodzenia i miłego dnia/wieczoru