Silniki do tworzenia gier #2
Szybki przegląd aktualnych ofert silników do tworzenia gier: Godot Engine, GDevelop i Construct 3
Wprowadzenie
Cześć!
Jesteśmy już w drugiej części cyklu artykułów nt. silników do tworzenia gier. Ich jest jak wiadomo cała masa i nie sposób ich wszystkich dokładnie opisać.
Dzisiaj przyjrzyjmy się powierzchownie tym oto trzem silnikom: Godot Engine, GDevelop oraz Construct 3. Let's do this!
Jeśli wierzyć na słowo w to co napisali na swojej stronie to właśnie jest "Silnik na który czekałeś/aś". Twórcy tego otwartego oprogramowania wychodzą z założenia, że "twoja gra jest twoja aż do ostatniego wiersza kodu", a to wszystko udowodnione jest licencją MIT, która jest właśnie nałożona na ten silnik. Co to oznacza? W takim dużym skrócie to "rób co chceta z tym"
Dalej idąc na wiarę to ten silnik oferuje innowacyjny design, wspaniałe 3D, piękne 2D, łatwe programowanie, jest przyjazne do wspólnego tworzenia gier, no i oczywiście jest otwartoźródłowe. Czy to wszystko prawda? Nie wiem! Ja tylko podaję to co mają na swojej stronie ;)
Co do ofert do pobrania są tylko darmowe wersje, a cały wybór sprowadza się do tego na jakim systemie chcemy mieć silnik oraz czy chcemy używać C# (aczkolwiek pod względem skryptów to ma tutaj pole do popisów)
Słyszałem raz opinię, że Godot to taki łatwiejszy Unity, ale jak dla mnie to są dwa różne silniki.
Pośród twierdzowiczów wiem, że są osoby znające w jakimkolwiek stopniu ten silnik. Jednak tutaj wymienię tylko użytkownika Sozan, który na forum udostępnił zrobioną w Godot swoją grę "Super Acorn Quest"
Pod tym linkiem https://godotengine.org/showcase możecie zobaczyć gry zrobione na tym silniku. Niestety nie udało mi się znaleźć jakiś większych czy słynnych produkcji, ale może to kwestia czasu zanim się takie pokażą? Albo być może za mało szukałem...
Przyszedł czas na wypunktowanie tego i owego:
Systemy operacyjne:
Windows
macOS
Linux
Platformy wyjściowe:
Android
iOS
Linux
Windows
macOS
BSD
HTML 5
WebAssembly
VR
Skrypty:
Języki utrzymywane przez Godot:
- GDScript (podobny do języka Python)
- C#
- C++
- VisualScript
Języki utrzymywane przez społeczność:
- D
- Kotlin
- Nim
- Python
- Rust
To kolejny samochwalący się silnik, ale wyróżnia się tym, że można go wypróbować przez internet. Bardzo pomysłowy trik, dzięki któremu szybko zobaczymy czy ten silnik jest dla nas.
Tak jak widać na pokazie slajdów na głównej stronie GDevelop, gry z pod tego silnika raz są ładniejsze, a raz brzydsze (każdy robi tak jak umie).
Sam edytor wydaje się łatwy do użytkowania, a tworzenie mechanik czy innych zjawisk ekranowych sprowadzone jest pod korzystanie z zdarzeń. Oczywiście, dla skrypterów też jest tutaj małe co nie co :)
Silnik jest w pełni darmowy oraz jak jego kolega Godot otwartoźródłowy, a wersja sprowadza się tylko i wyłącznie do wyboru systemu (ew. starsza lub nowsza wersja silnika, kto jak woli).
Tak jak poprzednik posiada listę gier zrobionych na sobie https://gdevelop-app.com/games-showcase
Myślę, że większość producentów silników do tworzenia gier chciałby, aby jego silnik był najlepszy i tak jest tutaj!
Na swojej stronie głównej posiadają gotowe gry, które każdy może zagrać na swojej przeglądarce, a co więcej, poza samą grą można otworzyć jej projekt i uczyć się tego silnika.
Silnik nie jest w pełni darmowy, oczywiście ma on swój darmowy internetowy edytor, ale nie mam pojęcia (bo nie sprawdzałem) jak bardzo jest ograniczony. Posiada kilka planów zakupowych: Individual, Business oraz Educational Organisation przy czym to ostatnie niekoniecznie musi być płatnym planem.
Zakończenie
Dzisiejsi kandydaci na ulubiony silnik, czyli Godot Engine, GDevelop oraz Construct 3 są na pewno ciekawymi alternatywami
dla trudniejszych silników, które przedstawiłem w poprzednim artykule tej serii. No to ja już lecę zwinąć się w kłębuszek
i do następnego! UwU