...: Strona :...
News
Archiwum
Redakcja
Chat ( 0 )
Forum
Księga Gości
Imprezy
Linki
Wymiana
Radio

- Download -
Programy
Gry
Zasoby
Music
Sound
Inne

- RPG Maker -
RPGUNITE
RPGMZ
RPGMV
RPGVXAce
RPGVX
RPGXP
RPGME
SimRPG95
RPG95
WRPGE

- Projekty -
Commander
Eden Universe
Pogromca II
Virtua Twierdza

- Krypta -
Kompendium
Scenariusze
Questy
Artykuły

...: Buttony :...
Goniec RM (Archiwum)
Dragon Ball Nao
M.U.G.E.N Samouczek
Pokemon Crystal PBF
Pillars of Eternity POLSKA - największy portal Pillars of Eternity (Project Eternity)
Kroniki Fallathanu - Prawdziwy mmoRPG w przeglądarce



Modules -  the greatest and ultimate place for every tracked-music sympathizer
Dragon Ball Great


Informacje || Zgłoś nowe materiały
Krypta >> Kompendium

Tytuł: Baza danych: Klasa
Opracował: Reptile
Email: reptile@o2.pl

Słowo wstępne od autora
Zakładka klasa w bazie danych pierwszy raz pojawiła się w wersji RPGME i to jest jedna z nielicznych zakładek, która notorycznie zostaje modyfikowana niemalże w każdej wersji programu. Nowe elementy są dodawane, stare usuwane, jednak zastosowanie klasy pozostaje nienaruszone.
~Reptile


Zakładka Klasa w bazie danych w każdej wersji programu wygląda nieco inaczej i zawiera też nieco inne opcje. Jednak założenie (funkcja) pozostaje ta sama - zakładka nawiązuje do Bohaterów.

- Co klasa postaci oznacza?
Klasą inaczej można nazwać zawód, profil, pewnego rodzaju określenie postaci: kim ta postać jest (i jakie ma mieć cechy charakterystyczne).

- Co w zakładce klasa można ustawić?
Ponownie: dostępne ustawienia zależą od wersji programu. Cechami, które można ustawić w klasie to np. umiejętności, odporność na atrybuty oraz stany.

Najlepszym wytłumaczeniem zastosowania klasy będzie podanie prostego przykładu. Wyobraź sobie, że masz bohatera (bez ustawionej klasy, albo klasa która jest czysta). Bohater ten nic nie ma określonego, jakich przedmiotów może używać, jaki ekwipunek może założyć, jakich umiejętności może użyć itd. Bohater ten przystępuje do jakiejś Gildii i staje się magiem (nałożenie klasy: mag). W tym momencie nasz bohater nauczył się pewnej profesji i będzie mógł używać czarów jako umiejętności (np. Ogień,woda), jest odporniejszy na magię, może zakładać ekwipunek dla magów.

Można też zrobić tak, że bohater będzie mógł zmieniać gildie, i z jednej przejdzie do drugiej. Niech będzie, że porzuca gildię magów i wstępuje w szeregi rycerzy. Zmiana klasy na rycerze i w tym momencie bohater ma dostęp do różnego ekwipunku, może dostęp do jakiejś dodatkowego efektu jak np. mocniejsza obrona, albo możliwość atakowania bronią oburęczną.

Jak widać, klasa to pewnego rodzaju "styl" postaci, który w czasie gry można modyfikować. Oczywiście klasy należy ustawić, wybalansować w taki sposób by każda z klas coś ciekawego oferowała (czego inna klasa nie ma), ale także coś zabierała, zazwyczaj w grach można spotkać:
  • Mag - słaby atak, ale zazwyczaj większa ilość MP i więcej czarów.
  • Rycerz - mocny atak, ale za to mniejsza ilość MP i brak czarów typu: ogień, woda.
Poprzez zmianę klasy, można na wybranego bohatera nałożyć zestaw nowych umiejętności, określić na nowo statystyki, odporność na atrybuty, stany, zmienić dostęp do ekwipunku.

Klasa nie zawsze musi oznaczać zmianę profesji (np. z rycerza na maga). Klasy można użyć także jako sposobu na tymczasowy BUFF (podładowanie postaci). Postać wykonuje jakieś magiczne zaklęcie czy coś i puff dokonuje przemiany w nowe ja, z nowymi umiejętnościami i nowymi statystykami itp. Owe rozwiązanie można nawiązać do wszelkich rodzaju Anime: Dragon Ball/Naruto/Bleach, nowe poziomy bohatera itp. To właśnie wszystko można wykonać przy pomocy klasy! Daj upust fantazji i możesz działać!





Kłopotliwe pytania:
1. Zmieniam klasę postaci podczas walki, dlaczego wygląd pozostaje stary?
Faktycznie kłopotliwe pytanie - trzeba sobie z tym jakoś radzić i w zależności od wersji różne są rozwiązania.
    RPGME w czasie walki nie do końca radzi sobie z tym poleceniem. To wygląda tak, że klasa zostaje zmieniona (statystyki, ustawienia itp.), ale grafika zostaje zmieniona dopiero na zakończenie walki (w sensie: walka dobiega końca, teleport jest na mapę, rozpoczęcie nowej walki i masz swoją nową grafikę). Jeżeli chcesz osiągnąć efekt, że postać zmienia grafikę w czasie walki, to należy bawić się przy pomocy stanów, albo zrobić nowego bohatera (pamiętając o przepisaniu ekwipunku, ilości HP, MP i innych rzeczy).

    RPGXP/VX/VXAce/MV - tutaj klasy nie posiada ustawień grafiki, w tym wypadku należy użyć normalnie polecenia do zmiany grafiki postaci.


Twierdza RPG Maker || RPG Maker Polska
2002-2024