Tytuł: [RPGME/XP/VXAce/MV] Odtwarzanie muzyki po walce
Eksperymentował: Reptile
Opracował: almostnoruby
Email:
reptile@o2.pl,
almostnoruby@live.com
Cel eksperymentu:
Wyznaczenie, czy muzyka odtwarza się dalej po ustawieniu takiej samej na mapie i podczas walki, czy się jednak resetuje, a jak się resetuje to czy
są jakieś sposoby na obejście tego problemu. Obiektem testów będzie RPG2003 (ME), RPGXP, RPGVXAce i RPGMV.
- almostnoruby
Słowem wstępu
Dragon Kamillo (podczas luźnej pogadanki z Sozanem) zwrócił kiedyś na czacie uwagę na jedną drobnostkę. W grach jRPG robiony w Makerze często są losowe walki,
jak to na gatunek przystało, jednak przed tą walką muzyka ucina się i zaczyna się od nowa, najczęściej jakiś jingiel walki, który po dwudziestu ucieczkach
(i dwudziestu razach odtworzenia muzyki na mapie od początku) zaczyna najzwyczajniej w świecie irytować. Jednak ten problem występuje równie,
gdy muzyka na mapie i podczas walki jest taka sama... przez co irytacja rośnie podwójnie. Ale właśnie... czy wszędzie?
Jak będziemy to sprawdzać?
Podczas eksperymentu będą wywoływane walki - czy to przez klasyczne random encountery, czy przez polecenie zdarzenia, z każdym możliwym formatem dźwiękowym,
jaki dany Maker obsługuje, żeby sprawdzić wszystkie możliwe kombinacje, dla których możliwe jest - albo i nie - odtworzenie tego bez żadnych przerw,
przy ustawieniu takiej samej muzyki na mapie i "bitewnej", oraz czy jest w stanie odtworzyć ją od momentu, w którym została zostawiona przed walką, po walce.
Wyniki eksperymentu
RPG Maker 2003 (ME)
Muzyka się odtwarza od początku na początku walki i po niej, niezależnie od formatu muzyki (MP3/MIDI/WAV), czy sposobu wywołania jej.
Gdy utwór jest ustawiony taki sam na mapie, jak i podczas walki, po prostu leci dalej bez żadnych przeszkód.
RPG Maker XP
Pomimo większej ilości formatów do wyboru, wynik jest taki sam jak w RPGME. Z tą różnicą, że gdy taki sam plik muzyczny jest wybrany do walki
i leci na mapie, to i tak jest odtwarzany od początku.
RPG Maker VX Ace
Muzyka jest ładnie odtwarzana od momentu, w którym została zostawiona/ ładnie się łączy pomiędzy walką i mapą, jednak musi być ona w formacie *.ogg,
inaczej efekt jest taki sam, jak w RPGXP.
RPG Maker MV
Tutaj wszystko bez zarzutu; muzyka się odtwarza tak, jak odtwarza się *.ogg w RPGVXAce, bo w sumie MV potrafi odtwarzać tylko OGG (a przynajmniej,
jest wymagany obok M4A).
Czy da się to jakoś obejść?
O ile w RPGXP w górę są edytory Ruby, to można w ten sposób rozwiązać tylko pierwszą część problemu - można ustawić, żeby odtwarzało ten sam utwór w trakcie
walki bez dziwnych przerw. Jednakże, problemu z odtwarzaniem muzyki od danego fragmentu rozwiązać się nie da jakimś prostym sposobem.
Wnioski
Naturalne, wydawało by się ustawienie tej samej muzyki na mapie i podczas walki w celu jej dalszej kontynuacji nie odnosi wszędzie zamierzonego efektu,
natomiast wzniowienie muzyki po walce jest dostępne tylko dla plików *.ogg w najnowszych odsłonach programu.