...: Strona :...
News
Archiwum
Redakcja
Chat ( 0 )
Forum
Księga Gości
Imprezy
Linki
Wymiana
Radio

- Download -
Programy
Gry
Zasoby
Music
Sound
Inne

- RPG Maker -
RPGUNITE
RPGMZ
RPGMV
RPGVXAce
RPGVX
RPGXP
RPGME
SimRPG95
RPG95
WRPGE

- Projekty -
Commander
Eden Universe
Pogromca II
Virtua Twierdza

- Krypta -
Kompendium
Scenariusze
Questy
Artykuły

...: Buttony :...
Goniec RM (Archiwum)
Dragon Ball Nao
M.U.G.E.N Samouczek
Pokemon Crystal PBF
Pillars of Eternity POLSKA - największy portal Pillars of Eternity (Project Eternity)
Kroniki Fallathanu - Prawdziwy mmoRPG w przeglądarce



Modules -  the greatest and ultimate place for every tracked-music sympathizer
Dragon Ball Great


Informacje || Zgłoś nowe materiały
Krypta >> Kompendium

Tytuł: Baza danych: Przeciwnicy i Horda
Opracował: Reptile
Email: reptile@o2.pl

Słowo wstępne od autora
Kiedy przyjdzie pora na walkę, program odwołuje się do różnych ustawień głównie zapisanych w bazie danych. Za ustawienia przeciwników odpowiadają dwie zakładki: przeciwnicy i horda. Tak jak zakładka ''przeciwnicy'', coś sugeruje co tam może się znajdować, ale horda? W jakim celu, po co, na co? Poniżej zostanie opisane do czego służy jedna jak i druga zakładka oraz przekonasz się, że jedno bez drugiego raczej nie może istnieć.
~Reptile


Baza danych zawiera dwie zakładki, które są przeznaczone dla przeciwników: przeciwnicy i horda. 

Zakłada: przeciwnicy
Miejsce te jest przeznaczone dla definiowania przeciwników, których będzie można użyć w projekcie. Podobnie jak przy każdej innej zakładce - lewa część okna zawiera spis. W momencie zaznaczenia jakiegoś wpisu, prawa część okna wyświetli ustawienia jakie są wprowadzone dla zaznaczonego elementu - w tym wypadku wyświetli informacje o wybranym przeciwniku. Proste, prawda?

Wygląd oraz ustawienia dla tej zakładki pozostałe niezmienne od wersji RPG2000 (za wyjątkiem jakiś minimalnych ustawień).  Do tych najważniejszych można zaliczyć następujące pola:

Nazwa - wyświetlana nazwa przeciwnika podczas walki.

Grafika - wygląd przeciwnika podczas walki. Można też nałożyć dodatkowe efekty takie jak lewitacja (wybrana grafika podczas walki będzie się poruszać góra-dół, symbolizując latanie) czy przezroczystość (wybrana grafika będzie przezroczysta, prześwitująca, przypominająca efekt ducha).

Statystyki - ustalenie podstawowych statystyk dla przeciwnika, atak, obrona, HP, MP itp.

Wynagrodzenie
Czyli co drużyna otrzyma po wygranej walce za pokonanie tego przeciwnika. Należy określić punkty doświadczenia, ilość zdobytych pieniędzy, a nawet można ustawić przedmiot (w zależności od wersji programu, można ustawić ich kilka).

Zachowanie przeciwnika
Przeciwnik podczas walki jest sterowany przez komputer. W zależności od tego: na co pozwolimy, z jakich akcji pozwolimy mu korzystać, przeciwnik może być bardzo prosty do pokonania, albo bardzo trudny. W tym miejscu należy określić, jakie umiejętności on posiada, co jaki czas/co ile tur ma wykonywać daną akcje. Takie drobne ustawienie strategiczne można powiedzieć.

Atrybuty i Stan - określenie na co przeciwnik jest mocny albo słaby. Atrybuty i stany odpowiadają za charakterystykę przeciwnika. Za pomocą tych ustawień można zrobić, że jedne ataki będą zadawały większe obrażenia na określonym przeciwniku, np. Rośliny są bardziej wrażliwe na atak ognia (więc ogień zadaje więcej uszkodzenia), ale są wytrzymałe na atak ziemi (w zależności od gier, ziemia na roślinach robi bardzo małe uszkodzenie o ile wcale, a może nawet i leczy). Chyba łapiecie koncepcje.


Zakładka: horda
 Miejsce w bazie danych gdzie należy określić hordy, czyli grupę przeciwników z jakimi można stoczyć walkę. Teraz bardzo ważna zasada: program RPG Maker (każda wersja programu), podczas walki potrzebuje dwóch rzeczy: hordy oraz drużynę. Jak jest walka to zawsze jest horda kontra drużyna - to jest do zapamiętania. Horda składa się z przeciwników, drużyna z bohaterów. Horda liczy 1-8 przeciwników, drużyna 1-4 (oczywiście mowa o podstawowych ustawieniach). 

W celu stworzenia hordy, należy na liście z lewej strony wprowadzić nowy wpis, a następnie z listy przeciwników kolejno zaznaczać przeciwników i dodawać do listy. Przy pomocy przycisków można zarządzać hordą, dodawać nowych przeciwników do grupy, bądź ich usuwać.

Z innych rzeczy warto wspomnieć, że przeciwników można złapać na miniaturce i ustawić jak się żywnie podoba, ale to można zaliczyć do drobnostek. Ciekawsze natomiast rzeczy jakie są w tej zakładce to zdarzenia walki, dla każdej hordy istnieje możliwość przypisania zdarzenia walki, który zostanie uruchomiony w momencie spełnienia określonych warunków. Niestety nie wszystkie polecenia zdarzenia, będą funkcjonować z zamysłem twórcy (polecenia mogą się zachowywać inaczej na mapie, a inaczej podczas walki - to trzeba mieć na uwadze).





Kłopotliwe pytania:
1. Mam przeciwnika i chcę zrobić z nim walkę. Jak to zrobić?
Tak jak wyżej zostało napisane: Tak jak wyżej zostało napisane: walki z przeciwnikiem nie zrobisz (program odwołuje się do zakładki HORDA), zatem wypada w zakładce Horda stworzyć nową grupę przeciwników, składającej się tylko z tego jednego przeciwnika.

2. Chcę aby przeciwnicy byli animowani, czy da radę to zrobić?
Tak da radę taki efekt osiągnąć, ale tłumaczenia i kombinowania jest zbyt dużo. Najprościej poszukać odpowiedniego skryptu dla nowszych wersji programu, natomiast dla starszej - pozostaje kombinowanie na zdarzeniach.


Twierdza RPG Maker || RPG Maker Polska
2002-2024