Zmiana atrybutów: przedmiotów i czarów
Witam!
Przedstawiam wam krótki poradnik do RPG Makera 95, który wyjaśni jak zmieniać atrybuty przedmiotów i czarów. Ten poradnik został napisany po to, by osoby chcące zapoznać się z RM95 po niemal 20 latach(w dobie Windowsów XP,7,8,itp,itd), były w stanie z niego w miarę normalnie korzystać, bez doświadczania komunikatów o błędach średnio co 2 minuty
☺
Czego będziemy potrzebować? Najzwyklejszego edytora hexadecymalnego. W zasadzie to nam już wystarczy, by przeprowadzić jakiekolwiek zmiany, jednak jeśli chcecie jeszcze rozumieć, co tak naprawdę robicie, to przydałaby wam się chociaż powierzchowna wiedza o systemach liczbowych, a dokładniej systemie szesnastkowym (zakładam jednak, że takową wiedzę już posiadacie, biorąc pod uwagę wasze zainteresowanie tworzeniem gier).
W dowolnym edytorze otwórzcie plik
item.dat, który znajduje się w folderze z waszą grą. Wyszukajcie nazwę przedmiotu, którego atrybuty chcecie zmienić. Cechy przedmiotu zaczynają się 8 hexów przed nazwą przedmiotu.
Przykład
Jeżeli chcemy edytować przedmiot
Cure Potion, musimy znaleźć poniższą linijkę:
Zmiana cech przedmiotów w programie RPG MAKER, wywala błąd. Dlatego informacje te należy zmienić ręcznie za pomocą HEXów.
Pierwsze 2 hexy (w tym przypadku to 1E00) odpowiadają za cenę przedmiotu. Nie musicie wiedzieć, jak przechodzić z systemu dziesiętnego w szesnastkowy, by ją zmienić, zwykły kalkulator systemowy w trybie programisty was w tej konwersji wyręczy (aczkolwiek umiejętność ta jest przydatna i szczerze zachęcam was, byście ją jak najszybciej posiedli).
Trzecie i czwarty hex (tutaj 0600) to typ przedmiotu. Poniżej znajdziecie listę wszystkich możliwych typów. Dla przykładu, jeśli chcecie sprawić, by
Cure Potion było bronią, wystarczy zmienić trzeci i czwarty hex z 0600 na 0000.
0000 - broń
0100 - pancerz
0200 - tarcza
0300 - hełm
0400 - inne
0500 - specjalne
0600 regeneracja hp
0700 regeneracja mp
0800 - odtrutka
0900 przywrócenie statystyk
0A00 - wskrzeszenie
0B00 zwiększenie max hp
0C00 zwiększenie max mp
0D00 zwiększenie pwr (atak)
0E00 zwiększenie str (obrona)
0F00 zwiększenie int (magia)
1000 zwiększenie speed (szybkości)
1100 zwiększenie luck(szczęścia)
1200 pierwszy czar z listy
1300 drugi czar z listy
1400 trzeci czar z listy
1500 czwarty czar z listy
1600 piąty czar z listy
i tak co 100 aż do 7500, czyli setnego czaru z listy.
Jeśli chcecie zmienić typy czarów, otwórzcie plik
magic.dat edytorem hexów i znajdźcie nazwę czaru, który chcecie zmienić. Tak jak w przypadku przedmiotów, atrybuty czarów zaczynają się 8 hexów przed nazwą czaru, dla przykładu czar
Flame Bolt:
Pierwszy hex (tutaj 00) decyduje o typie czaru. Jeżeli chcemy zmienić
Flame Bolt na czar paraliżujący, zmieniamy wartość 00 na 03.
Poniżej znajdziecie listę typów, jakie mogą przybrać czary:
00 - Czar raniący jednego przeciwnika
01 - Czar raniący wszystkich przeciwników
02 - Trucizna
03 - Paraliż
04 - Uciszenie
05 - Oszołomienie
06 - Uśpienie
07 - Nieprzytomny
08 - Obniżenie ataku przeciwnika
09 - Obniżenie obrony przeciwnika
0A - Obniżenie szybkości przeciwnika
0B - Regeneracja HP jednego bohatera
0C - Regeneracja HP wszystkich bohaterów
0D - Regeneracja MP jednego bohatera
0E - Odtrutka
0F - Przywrócenie statystyk
10 - Wskrzeszenie
11 - Zwiększenie ataku
12 - Zwiększenie obrony
13 - Zwiększenie szybkości
14 - Teleport
15 - Ucieczka
To by było na tyle. Mam nadzieję, że ten poradnik wam się przyda i pomoże wam spłodzić wspaniałe projekty w starym już, ale ciągle jarym RPG Makerze 95
☺
Autor: Gbanshee
Email:
gbanshee@hotmail.com