Łamanie broni
Wstęp
Zdarzeniówka, przedstawiająca funkcje zniszczenia broni gdy zostanie zużyta.
Należy dokładnie przeczytać opis, od góry do dołu i zapoznać się z całą jego
zawartością.
Wykonanie zdarzeniówki jest w zasadzie proste, tylko jest jeden warunek,
należy znać podstawowe zastosowania zdarzeń. Jeżeli tego jeszcze nie
opanowaliśmy to bez sensu jest czytanie dalej tego opisu (bo po co?, jak nie mamy
o tym zielonego pojęcia). Jeżeli jednak potrafimy to i owo w RPG Makerze, to spokojnie
bez żadnych problemów, obaw, możemy czytać opis i spokojnie stworzyć krok po kroku
identyczne zdarzenie w swoim projekcie.
Wykonanie
Na początek należy pamiętać a tym, aby w naszej grze mogło funkcjonować zdarzenie łamanie broni, musimy zmienić wygląd/sposób walki.
1. Otwórz własny projekt i stwórz arenę walki.
2. Następnie kiedy arena walk zostanie stworzona, należy stworzyć na niej przeciwnika z którym będziemy walczyć
> Nowe zdarzenie (nazwa: przeciwnik)
> Wygląd zdarzenia - Wybieramy grafikę przeciwnika z którym chcemy walczyć
3. Następnie tworzymy następujące polecenia w zdarzeniu:
> Warunek przycisku: C (i zaznaczamy ,,inne zdarzenie, jeżeli warunek się nie spełni"
> Następnie w warunku tworzymy coś takiego jak animacje uderzenia, naszego bohatera w potwora.
> Ruch potwora przy uderzeniu bohatera, czyli ruszaj zdarzeniem (to zdarzenie), krok do tyłu
> Teraz należy stworzyć polecenie Czekaj: 5 klatek (nie możemy o tym zapomnieć)
> Następnie tworzymy zmienną (nazywamy ją np. HP Potwora) +1
> I teraz najważniejsza zmienna (nazwa np. Sztylet) i ustawiamy na +1.
Dzięki temu kiedy zmienna dobije do =10, nasza broń zostanie złamana, zniszczona.
> Potem przechodzimy do (jeżeli warunek się nie spełni) i tworzymy w nim animacje ataku potwora na bohaterze
Czyli, animacja ataku potwora gdy zostanie za atakowany nasz bohater przez niego
> Ruch bohatera po ataku potwora. Ruszaj zdarzeniem (Bohater), krok do tyłu
> Teraz tworzymy zmienną (nazwa np. HP Bohatera) +1
> Warunek startu ustawiamy na: Dotknięcie bohatera
Powinno to wyglądać tak:
STRONA 1 (Warunek startu Dotknięcie zdarzenia)
<>Warunek: Przycisk C został naciśnięty
<>Pokaż animacji: [To zdarzenie], [Miecz]
<>Ruszaj zdarzeniem: [To zdarzenie] (Pomiń, Czekaj)
:< >Krok do tyłu
<>Czekaj: 5 klatek
<>Zmienna[0001:HP Potwora] += 1
<>Zmienna[0002:Sztylet] += 1
: Jeżeli nie spełni
<>Pokaż animacji: [Gracz], [Miecz]
<>Ruszaj zdarzeniem: [Gracz] (Pomiń, Czekaj)
:< >Krok do tyłu
<>Czekaj: 5 klatek
<>Zmienna[0001:HP Bohatera] += 1
4. Teraz należy stworzyć drugą stronę w której będzie zadane ostatnie uderzenie gracza w potwora, czyli nasza zmienna (HP potwora) jest równa liczbie 10 - Oznacza to, że bohater musi uderzyć potwora 10 razy po czym zostanie on zabity.
Czyli ustawiamy (Warunek zdarzenia, zaznaczamy zmienną i wybieramy [HP Potwora] i przy wyborze większa, lub równa ustawiamy na 10 (lub na inna cyfrę). Liczba ustawiona tutaj zależy ile razy będziemy musieli uderzyć potwora.
5. Nie możemy zapomnieć o animacji ostatniego ataku. Czyli zwykła animacja ataku bohatera w potwora.
6. Teraz polecenie czekaj, ustawiamy na liczbę 5.
7. I następnie tworzymy przełącznik na następną stronę (ten przełącznik decyduje o zniknięciu/śmierci potwora) nazywamy go (śmierć potwora)
Powinno to wyglądać tak:
STRONA 2 (Warunek startu Dotknięcie zdarzenia)
<>Pokaż animacji: [To zdarzenie], [Miecz]
<>Ruszaj zdarzeniem: [To zdarzenie] (Pomiń, Czekaj)
:< >Krok do tyłu
<>Czekaj: 5 klatek
<>Przełącznik[0001:Śmierć potwora]=ON
8. Teraz tworzymy stronę trzecią i zostawiamy ją praktycznie tak jak jest.
Tylko w warunku zdarzenia zaznaczamy przełącznik i wybieramy (śmierć potwora).
Grafikę zdarzenia zostawiamy bez żadnych zmian. Pole pozostaje puste.
9. Nie możemy zapomnieć o śmierci naszego bohatera. Czyli na mapie tworzymy nowe zdarzenie
(w warunku zdarzenia ustawiamy zmienną [HP Bohatera] na: np.20).
Następnie tworzymy tylko i wyłącznie jedno polecenie w zdarzeniu. Koniec gry.
Czyli po 20 uderzeniach nasza postać zostaje zabita i wyskakuje ekran końca gry.
10. Nie zapominając na mapie tworzymy kolejne nowe zdarzenie (nazywamy je łamanie broni). W warunku zdarzenia wybieramy (zmiienna:[0002: sztylet]) i w (większa lub równa ustawiamy na np. 20) Czyli gdy użyjemy 20 razy naszego sztyletu, zostaje on połamany. Więc teraz należy w bazie danych ------> Bronie. Stworzyć nową broń taką jak (złamany sztylet) ewentualnie w przedmiotach. I ustawiamy Siła, obrona, szybkość, inteligencja na 0.
Następnie wracamy do naszego zdarzenia (łamanie broni) i tworzymy w nim (usuń broń -1 sztylet), potem dodaj broń (złamany sztylet). Kiedy wybieramy polecenie usuń sztylet, nie możemy zapomnieć o zaznaczeniu polecenia (Usuń broń, jeśli jest założona)
Powinno to wyglądać tak:
STRONA 1 (Warunek startu Dotknięcie zdarzenia)
<>Zmiana broni:[Sztylet] - 1, Wczytano Generalne narzędzia
<>Zmiana broni:[Złamany Sztylet] + 1
Wszystkie jakie są tutaj zawarte polecenia muszą tak wyglądać w projekcie, aby wszystko poprawnie działało
Zakończenie
Niestety już koniec naszej pracy. To już wszystkie zdarzenia jakie powinny
znajdować się w naszym projekcie. Myślę że zdarzeniówka wpadła wam do gustu
i zastosujecie ją w swojej grze. Jeżeli by były jakieś kłopoty ze zdarzeniówką
lub nie dajecie sobie rady z importem (według opisu) do swojego projektu.
Piszcie na maila.
Autor: Rubin
email:
rubin8@o2.pl
Pobierz:
Łamanie broni (Rubin)