Stateczek
Witam! Zacznę od tego, że to mój pierwszy skrypt oraz jego opis. W starszej wersji RPG Markera, można było pływać
łódką lub latać sterowcem. W RPG Marker XP opcji takiej nie zauważyłem, a że jest to fajna rzecz postanowiłem
zrobić ją sam. Ten mój skrypt jest nawet lepszy od wersji w RPG Marker 2000. Dlaczego? Bo nie jest to tylko
statek jak poprzednio, ale coś więcej. Nie rozumiecie co? Wiem, wiem... Chodzi o to, że płynąc statkiem,
możemy np. łowić rybki (trzeba to odpowiednio przygotować...) lub walczyć z morskimi potworami...
1. Podstawą są dwa charsety: pustej łódeczki oraz z pasażerem czyli naszym Herosem...
Robimy plik w paincie 128px na 128px (pikseli). Ma przedstawiać pustą łódeczkę. Drugi plik to łódka z pasażerem.
Jak to ma dokładnie wyglądać pozostawiam waszej inwencji ale ja zrobiłem to tak (łódka na pierwszym obrazku jest
pusta ale tylko z jednej strony, to zupełnie wystarczy):
2. Następnie trzeba te dwa charsety importować do programu. Potem musimy zmienić nieco
istniejący już tileset. Dokładniej mówiąc: włączamy bazę danych (F9) i wybieramy zakładkę tilesety, potem tileset z
którym będziemy pracować. Proponuje "011 - Port", wybieramy to i gdzieś tak w centrum nowo otwartego okienka w
kategorii "Tilesy samo-twórcze" zmieniamy jeden z istniejących np. "050-roof02" na "32-T_ocean01" (jeden już taki jest
ale drugi czyli ten co wybraliśmy jest niezbędny). W kategorii "edycji tilesetów" czyli po prawej pokazał się nowy
segmencik wody. Jeden (bo powinny być dwa) musi być "nieprzepuszczalny" czyli musi być zaznaczony na nim "X"(Krzyżyk)
, drugi który dodaliśmy powinien być "przepuszczalny" czyli musi być zaznaczone "O" (kółko). Po co to? A no po to,
aby można było po wodzie płynąc statkiem. Jeden segment z "X" to woda przed plażą, nie wejdziemy na nią, a drugi
to woda po której będzie można chodzić - pływać... Klikamy OK.
3. Teraz przystąpimy do edycji eventa/herosa czyli naszego stateczku... Tworzymy event, będzie miał dwie
strony: zanim do niego wsiądziemy i jak już wejdziemy... Pierwszy: ustawiamy grafikę pustej łódeczki i dajemy wiadomość
"Czy chcesz wsiąść do łódki" oraz wybór "tak i nie". W zdarzeniach dla opcji "tak" wybieramy
"Zmień Grafikę Bohatera" (jest na trzeciej zakładce zdarzeń). Zmieniamy ją na "łódeczkę z pasażerem" oraz
włączamy przycisk "wchodzisz do łodzi". Opcji "nie" nie ruszamy... Teraz tworzymy nową stronę i ustawiamy
warunek zdarzenia czyli "Przełącznik wchodzisz do łodzi jest ON", grafiki ma nie być czyli po prostu nie
ruszamy jej i zostawiamy białe pole... Aha! Wszystko ma mieć "Aktywuj po naciśnięciu przycisku".
4. Teraz edytujemy mapkę. Prościzna. Robimy plażę, ją z jednej strony ograniczamy pasem czegoś czego nie
możemy przekroczyć, np. wody z zaznaczonym "X" (wcześniej edytowaliśmy). Ja zrobiłem taki jakby wał
przeciwpowodziowy... (wszystko jest w demie). Potem robimy następny pas, większy. Ma być to woda
z zaznaczonym "O" (wcześniej edytowaliśmy) można po niej normalnie chodzić ale ten wał przeciwpowodziowy
to blokuje :D . Następnie mały pomost, z jednej stronie ograniczamy to jakąś beczką czy coś, a z drugiej strony
zostawiamy puste, tak aby można było przejść na wodę... I tu się zatrzymamy. Jeden segment pod wodą (*) robimy nowy
event. Pierwsza strona ma być pusta a druga to grafika np. liny. Ma być aktywne tylko jeśli
"Przełącznik wchodzisz do łodzi jest ON". Robimy wiadomość "Zacumować?" albo "Wyjść na brzeg?". Potem wybór
"tak i nie". Nie ruszamy "nie". W "tak" ustawiamy "zmień grafikę bohatera" na normalnego chara/ludka. I
ustawiamy "Przełącznik wchodzisz do łodzi jest OFF". Wszystko "po naciśnięciu przycisku"
5. Wspominałem coś o rybkach/potworach. To normale eventy które są NA wodzie... :D Np. Przeciwnik...
6. Koniec!
Jeżeli wszystko zrozumiałeś(aś) i masz dobrze to powinno chodzić...
Autor: Garrond
email:
Szymon.toda@op.pl
Pobierz
Stateczek v.2
Stateczek v.1