Aktualny czas i data
Witam. Ostatnio mam okazję poznawać ciekawe funkcje programu RPG Maker XP i chciałbym podzielić się z wami jedną z nich. Tworząc swoją grę chciałem dać pewnego rodzaju smaczki, dodatkowe elementy jak np. dynie w dniu halloween.
Aby to było możliwe, należy użyć polecenia skryptu, który odczyta aktualną datę i czas z komputera. Do tego przyda się bardzo krótki skrypt (jedna linijka)
W polu
Numer zmiennej, należy wprowadzić zmienną, która będzie przechowywać wartość naszego czasu. Natomiast w poleceniu należy wpisać jedną z poniższych komend:
Dla przykładu, chcemy aby program do zmiennej 0002 wprowadził aktualny dzień, no to polecenie będzie wyglądać:
Skrypt: $game_variables[0002] = time.now.day
Wartość zmiennej - to aktualny dzień.
Jeżeli chcesz pobrać z komputera aktualny dzień, miesiąc, godzinę itp, to trzeba dany skrypt wywołać
więcej razy, oraz potrzeba sobie zarezerwować więcej zmiennych.
Najważniejszy motyw: owy skrypt należy należy wrzucić do jakiegoś typowego zdarzenia. Jeżeli już posiadasz
jakiś mechanizm na np. Tryb dnia i nocy, to dobrze by było tam w nim zamieścić owe polecenie.
Osobiście preferuję wrzucić to do jakiegoś typowego zdarzenia, które jest zawsze aktywne (równoległe zdarzenie).
W momencie gdy mamy tak przygotowany ten krótki skrypt, to możemy przystąpić do działania.
Zastosowanie takiego skryptu ma różne możliwości. Możesz dodać możliwość wyświetlenia aktualnej godziny / daty bezpośrednio
w grze lub jak ja to czynię, przełożyć Boże Narodzenie ze świata realnego również do świata gry ^_^. Wyobraź sobie minę gracza,
kiedy w wigilię wszystkie drzewa mają lampki choinkowe, albo przy jakiejś wiosce można znaleźć sanie św. Mikołaja.
Podpowiedź jak to wykonać:
- Zakładam że już masz typowe zdarzenie ustawione jako równoległe i w nim już zawarte polecenia które przypisuje
wartość miesiąca i dnia do zmiennych.
Zatem na mapie: Nowe zdarzenie:
Dla przykładu:
Moja zmienna 1611 zapisuje dzień, a 1610 zapisuje miesiąc. Chcę zrobić aby w Halloween były dynie. No to sprawdzam czy jest 31.10;
[Na nowej karcie z warunkiem przełącznika własnego [A] ustawiamy zdarzenie z grafiką dyni w formie obiektu na mapce. {Zdarzenie: Naciśnięcie przycisku} ]
[Na nowej karcie z warunkiem przełącznika własnego [D] ustawiamy event bez grafiki. {Zdarzenie: Naciśnięcie przycisku} ]
Teraz jeśli wszystko jest jak trzeba, to w halloween pojawią się na mapie dynie w miejscach gdzie stoi zdarzenie. Proste!
Poniżej możecie pobrać grę demonstracyjną, w której w zależności od dnia tygodnia, będzie wyświetlana zupełnie inna postać na mapie.
Mam nadzieję, że tego typu smaczki jakoś wam się przydadzą, tylko nie szalejcie z warunkami.
Autor: HGS
email:
pogromcapustkiteam@gmail.com
Pobierz:
Gra demonstracyjna: Aktualny czas i data (by Reptile)