PREMIERA: 20 sierpnia 2020!
CENA: $79.99 (około: 300zł)
RPG Maker MZ jest to najświeższe wydanie programu z serii RPG MAKER i swoją premierę będzie miał tego lata (2020)!
Program będzie zawierał szereg nowych zastosowań (czytaj rozwiązań, czy też funkcji) niektóre z nich były stosowane w poprzednich wersjach. Owe funkcje mają sprawić, że wersja MZ będzie jeszcze bardziej łatwiejsza do opanowania, a tworzenie będzie jeszcze szybsze. Prostota to nie jedyna zaleta programu, bowiem owa wersja ma być też najpotężniejszą wersją dla wymagających i doświadczonych deweloperów.
Na chwilę obecną Kadokawa udostępnia szczątkowe informacje (tak, droczą się z użytkownikami, chwyt marketingowy itp.). O nowej wersji natomiast zostały potwierdzone następujące elementy:
Edytor map;
Rysowanie mapy w programie to bułka z masłem. Tworzenie mapy odbywa się przez proces rysowania. Wystarczy zaznaczyć dowolny fragment o następnie nałożyć go na obszar mapy. Dzięki licznym funkcjom z poprzednich wersji oraz bogatej kolekcji grafik program umożliwi tworzenie licznych lokalizacji - miasta, lochy, lasy, które gracz może eksplorować!
- Powrót rysowanie przy pomocy warstw!
Autorzy postanowili przywrócić porzuconą funkcję rysowania map z RPG MAKERa XP. Teraz będzie można wybrać jedną z czterech dostępnych warstw na którym będzie rysowana mapa lub można pozostawić ustawienie automatyczne (zachowanie jak w RPGMV). Funkcja ta sprawi, że twoje mapy będą wyglądać tak, jak chcesz, a także przyspieszy to proces tworzenia mapy.
- Drzewo mapy może być modyfikowane
Układ map może zostać zmieniony w edytorze mapy drzewa. Mapa może być teraz nawet na tym samym poziomie drzewa, co ułatwi organizowanie projektu w celu uzyskania maksymalnej wydajności.
- Ulepszona funkcja zapisywania obrazu
Podczas zapisywania map za pomocą wbudowanej funkcji edytora,mapy będą miały doskonałe proporcje, zamiast zmienionego ich rozmiaru!
Generator postaci;
Podobnie jak poprzednie wersje programu, tak i ta wersja będzie posiadać opcję tworzenia postaci przy pomocy generatora. Wystarczy wybrać kilka elementów jak np. włosy, ubranie, a następnie zmienić im kolory do woli, zapisać plik i nowa postać do gry jest w zasadzie gotowa! Nie potrzeba żadnych umiejętności graficznych (ani też programu).
Od teraz generator będzie miał możliwość ustawiania położenia elementów, tak by wygenerowana postać była jeszcze bardziej wyrazista, czy to NPC, bohater czy wróg. Także umożliwiono, by
użytkownicy byli w stanie dodać własnej palety w celu dokonania zmiany kolorów różnych elementów takich jak np. włosy, czy ubrania.
Masa zasobów;
Poprzez grafiki postaci, twarze, animacje, elementy mapy i generator postaci po dźwięk i muzykę. RPGMZ będzie posiadał najbogatszą i największą bazę zasobów niżeli jakakolwiek wersja programu do tej pory!
Podstawowa paczka z zasobami będzie liczyć następująco:
- Animations: 120
- Battle Background 1: 51
- Battle Background 2: 50
- Character Sprites Sheets: 44
- Character SV Battlers: 40
- Face Graphic Sheets: 15
- Character Busts: 120
- Character Full Art: 120
- Enemy Battlers: 105
- Enemy SV Battlers: 105
- Tileset Sheets: 31
- Parallaxes: 21
- Title Screens: 20
- BGM: 48
- BGS: 29
- ME: 27
- SE: 345
Baza danych;
Czyli serce projektu, w której są gromadzone informacje całej gry, takie jak nazwy bohaterów, przedmioty, animacja walki, i inne ich podstawowe ustawienia. Jak bohater ma wyglądać, jak się nazywać, jakie bronie może założyć, jak animacje mają być wyświetlane, a te miksturki - ile życia mają przywracać. Czyli dużo rzeczy do ustawienia.
Nowy system walki!
Poprzednia wersja programu posiadała 2 wersje systemu walki:
1) walka z przodu (nie widać bohaterów)
2) walka z boku (widać bohaterów podczas walki)
Do tych opcji został dodany trzeci system - walka w trybie progresywnym. Opcja ta umożliwi postaci na wykonanie swojego ruchu odpowiednio do swoich ustawień (stanu jak i statystyk). Każda z postaci posiada swój specjalny pasek akcji, gdy on zostanie naładowany - postać, będzie miała okazję wykonać jakiś ruch.
Zdarzenia;
Wszelkiego rodzaju skrzynie, postacie czy proste rzeczy jak np. Drzwi są wykonane przy pomocy zdarzeń. Przejrzysty edytor zdarzeń wraz z licznymi poleceniami umożliwi tworzenie skomplikowanych zdarzeń, które urozmaicą twoją grę. Wszystko bez znajomości programowania!
Polecenia zostały usprawnione oraz poszerzone (niestety konkretnych informacji na ten temat brak). Nowością będzie podglądu dla ustawionej ścieżki zdarzenia.
Animacje walki;
RPGMZ całkowicie zrezygnował z edytora tworzenia animacji jaki był znany w poprzednich wersjach.
Ze względu na liczne domagania się/propozycje RPGMZ posiada wbudowane wsparcie dla plików efektu wykonanych przy pomocy darmowego programu Effekseer!
Przy pomocy tego narzędzia w prosty i łatwy sposób można tworzyć piękne animacje 2D jak i 3D. Zapomnij o tych koślawych arkuszach graficznych z poprzednich wersji. Teraz animacje będą większe, ładniejsze i piękniejsze. Stworzenie dynamicznej walki to będzie przyjemność!
Wtyczki (Plugins)
Czasami najdzie chęć wybicia się z ram prostych zdarzeń i wykonanie czegoś szalonego. Tutaj na ratunek przychodzą wtyczki. Przy pomocy niewielkiego kodu można całkowicie zmienić oblicze swojej gry wygląd menu czy walki.
Naucz się programować we własnym zakresie, albo poszukaj gotowych wtyczek napisanych przez inne osoby, aby ulepszyć swój projekt! Zastosowanie wtyczek jest proste niczym polecenie kopiuj-wklej.
Wtyczki będzie można wybierać przy pomocy nazwy i polecenia z rozwijanego menu (zamiast wpisywanego tekstu). Polecenia skryptu będzie można wprowadzić/zmieniać przy pomocy prostego systemu menu.
Dodatkowo menadżer wtyczek pozwoli na szybkie włączenie/wyłączenie wtyczki, oraz będzie zawierał różne informacje jak np. strone domową autora jak i informacje o wymaganiach oraz komunikaty o błędach.
Nowości w programie!
Kiedy zostanie uruchomiona warstwa zdarzeń, w edytorze (w miejscu tilesetów) zostanie wyświetlona lista zdarzeń. Dzięki niej, będzie można przejść do konkretnego zdarzenia
bezpośrednio. Koniec z szukaniem zdarzeń na mapie!
Kolejną nowością w programie będzie opcja automatycznego zapisywania projektu (opcja auto save).
Pamiętasz może te czasy, kiedy menu ekranu tytułowego było w nieciekawym miejscu? Teraz można przy pomocy "ręcznego ustawienia" (przeciągnij upuść) wskazać nowe położenie dla menu
ekranu tytułowego (nowa gra/wczytaj/zakończ)!
Prawdopodobnie w bazie danych, zostanie dodana przegródka odpowiadająca za menu wyświetlane podczas gry. Teraz gracz będzie posiadał możliwość zaznaczenia, które menu
może być wyświetlone. Może zaznaczyć np. Przedmioty, Zapis, Koniec. A może zaznaczyć Statystyki i Koniec, bo czemu nie. Zatem możliwość dostosowania menu!
Istotna rzecz: rozdzielczość gry. Teraz użytkownik może "z palca" wprowadzić rozdzielczość dla swojej gry! Wystarczy otworzyć okienko i wprowadzić podstawowe informacje,
takie jak rozdzielczość, czcionka, rozmiar czczionki. A przy okazji interface dla myszki został także udoskonalony.
Na koniec jeszcze bardzo sympatyczna informacja na temat podzespołów potrzebnych do uruchomienia programu (a pewnie i zarazem gier, wykonanych w tym programie)
Minimalne wymagania
OS: Windows 8.1/10 (64bit)
CPU: Intel Core i3-4340 lub lepszy
RAM: 8GB
HDD: 4GB pojemności
Grafika: Zgodna z OpenGLR /VRAM 1GB lub lepsze
Ekran: rozdzielczość 1280x768 lub większa
Więcej informacji o RPG MAKER MZ można znaleźć na: