Problemy z programem RPG Maker XP
Gra ukazuje się w okienku, co zrobić, aby była na pełnym ekranie?
Nie wiadomo dlaczego, ale w nowszych wersjach programu gry zaczynają się w okienku.
Przejście do gry na pełnym ekranie: naciśnij Alt + Enter.
Bohater nie może chodzić po mapie! Ustawione mam "O", ale i tak nie może chodzić (tileset mój, albo z internetu).
Na tym elemencie nie ma O, tylko jest X. Na "gumkę" w programie jest przeznaczone jedno stałe pole, jeżeli został użyty inny "przezroczysty" kolor jako gumka, no to właśnie możesz otrzymać taki efekt. Najlepsze rozwiązanie to zedytować tileset, nałożyć go na jakąś paletę składającą się z "kwadracików", a następnie elementom, które powinny być przezroczyste, nadać jednakowy kolor, a pełne kwadraty - zostawić i nie ruszać.
Program mi działa, ale nie mogę uruchomić gry, wyskakuje błąd "RGSS Player przestaje odpowiadać".
W starych wersjach programu RPGXP (1.00) niestety jest tego typu błąd. Aplikacje nie radzą sobie z nowszymi systemami (od wersji windows vista w górę). Nie mam pojęcia, czy na każdym systemie się wysypuje, czasami u niektórych działa, czasami nie. W większości przypadków aplikacje rozkładają się przy 64-bitowych wersjach systemu. Rozwiązanie: zmienić wersję aplikacji (patrz niżej).
RGSS Player, a stara wersja RPGXP.
Jeżeli z jakiejś przyczyny używasz starszej wersji programu RPGXP i nie chcesz się przerzucić na nowszą, to jedynym rozwiązaniem będzie po prostu mieć jakieś pliki "zapasowe" aplikacji: game.exe, game.ini, rgss-x.dll (tutaj rgss102e.dll lub rgss102j.dll). Edytujesz projekt, a gdy chcesz go przetestować to musisz najpierw:
- zapisać projekt, zamknąć program,
- przekopiować działające game.exe i wgrać do swojego projektu,
- game.ini otworzyć za pomocą notatnika i w jednej z linijek zmienić rgss100j.dll na rgss102e.dll,
- zapisać i uruchomić.
Niestety, zaraz jak tylko otworzysz projekt w programie, coś zmienisz i zapiszesz, to musisz ponownie powtórzyć procedurę z kopiowaniem poprawnego game.exe, wpisywaniem game.ini itp.
Błąd programu, nie mogę uruchomić projektu: syntax error, jakiś tam inny error, którego nawet się nie da przeczytać, jakieś @ albo $ stringi i inne tego typu znaki.
Ten komunikat jest dla mnie niezrozumiały...
Pewnie do projektu zostało dodane pełno skryptów ruby. Niestety, takie są uroki bezmyślnego kopiuj-wklej. Skrypty się ze sobą pogryzły i wyskakuje błąd. Pewnie ci przyjdzie do głowy pytanie, czy moglibyśmy temu jakoś zaradzić? Może i tak, ale nie proś nawet, abyśmy analizowali twój projekt, wszystkie skrypty jakie zostały użyte i główkowali, gdzie jest błąd.
Błąd progamu: Brak pliku: ()nazwa np.antek), o co chodzi?
W projekcie został wykorzystany plik o jakiejś nazwie (tutaj "antek"). Niestety, tutaj nie jest napisane, jaki to jest plik: czy grafika, czy muzyka. Jak grafika, to czy to był system, czy charset, czy battlers. Niestety, zgaduj zgadula, co to mogłoby być. Należy po prostu dograć plik (wrzucić go do odpowiedniego folderu projektu). Podpowiedź: zwróć uwagę w jakim momencie wyskoczył błąd i jak nazywa się plik. Tutaj z przykładu "antek" można się domyślać, że chodziło o jakiś charset lub battlers. Robimy charseta, nazywamy "antek" i wrzucamy do projektu. Odpalamy grę i może się udało problem obejść, jak nie - to nie zgadliśmy i musimy kombinować dalej.
Błąd programu: "Musisz mieć minimalnie 1024x768 rozdzielczość aby włączyć ten program".
Tak jak jest napisane, należy ustawić ekran na rozdzielczość 1024x768, inaczej program się nie uruchomi.
Błąd programu: "RGSS-RTP nie jest zainstalowane".
Coś się sypnęło z postawową bazą rtp. Należy ją ponownie zainstalować.
W Internecie można znaleźć pełno fajnych grafik, ale jak je wrzucę do projektu, to podczas gry mają takie dziwne obramowanie wokół postaci, jak się tego pozbyć?
Nalezy importować grafikę do projektu. Patrz na pasku głównym programu: Narzędzia >> Zarządzanie grafiką. Masz okienko z dwiema kolumnami, po lewej stronie są foldery, po prawej pliki, no i jakieś przyciski: Importuj, Eksportuj... Pytanie jest następujące: co chcemy nowego do projektu wgrać? Załóżmy, że to ma być battlers, zatem klikamy folder Battlers (w lewej części okna), a następnie przycisk Importuj. W nowym oknie musimy wskazać grafikę, jaką chcemy dodać do projektu (tutaj tego battlersa, z którego chcemy się pozbyć tła), zaznaczamy plik, otwórz. Kolejne okno prosi o zaznaczenie przezroczystego koloru (zaznaczamy za pomocą myszki, klikamy najpierw lewym klawiszem myszki, potem prawym). OK, i to tyle. Problem z głowy.