...: Strona :...
News
Archiwum
Redakcja
Chat ( 0 )
Forum
Księga Gości
Imprezy
Linki
Wymiana
Radio

- Download -
Programy
Gry
Zasoby
Music
Sound
Inne

- RPG Maker -
RPGUNITE
RPGMZ
RPGMV
RPGVXAce
RPGVX
RPGXP
RPGME
SimRPG95
RPG95
WRPGE

- Projekty -
Commander
Eden Universe
Pogromca II
Virtua Twierdza

- Krypta -
Kompendium
Scenariusze
Questy
Artykuły

...: Buttony :...
Goniec RM (Archiwum)
Dragon Ball Nao
M.U.G.E.N Samouczek
Pokemon Crystal PBF
Pillars of Eternity POLSKA - największy portal Pillars of Eternity (Project Eternity)
Kroniki Fallathanu - Prawdziwy mmoRPG w przeglądarce



Modules -  the greatest and ultimate place for every tracked-music sympathizer
Dragon Ball Great


Informacje || Problemy z RPGXP || Zgłoś nowe materiały
RPG Maker :: RPG Maker XP

Ekran tytułowy i wybór gracza


Jeśli kiedykolwiek będziecie marzyć o menu głównym z wieloma podopcjami to dzięki temu skryptowi spełnicice swe marzenie.

Pierwsze co robimy to uruchamiamy edytor skryptu i szukamy strony: Scene_Title odnajdujemy tam coś takiego:

A teraz opisze kolejno funcje kolejnych wierszy:
    s1 = "Nowa Gra" // tutaj zdefiniowana zostaje nazwa opcji"
    s2 = "Wczytaj" // - II -"
    s3 = "Koniec" // - II -"
    @command_window = Window_Command.new(192, [s1, s2, s3]) // przypisujemu okienko komend do zmiennej command_window, pierwsza liczba oznacza szerokość okna, poprzecinku wymieniane są kolejno opcje do wyboru"
    @command_window.back_opacity = 160 // ustalamy przeżroczystość tła okna (255 - nieprzeżroczyste, 0 - bez tła)"
    @command_window.x = 320 - @command_window.width / 2 // tutaj ustalamy położenie okna w poziomie, w komendzie drugiej ustalamy czy położenie okna w poziomie będzie się zaczynać od środka ramki (2) czy od górnego-prawego rogu (1)"
    @command_window.y = 288 // tutaj ustalamy położenie okna w pionie
Skoro już wiemy co do czego służy możemy troche poeksperymentować z położeniem i widokiem okna.
Podpowiedż:
    Jeśli chcemy aby okno przylegało do lewej krawędzi ekranu:
  • ustawiamy aby położenie było wybierane względem górnego-prawego punktu
  • zmieniamy położenie w poziome i ustawiamy na 192 (poniewarz okno ma szerokość 192 pikseli)
Troche niżej mamy komende:

@command_window.dispose
Powoduja ona zamknięcie okna przypisanego do zmiennej @command_window

Teraz kiedy umiemy zmieniać położenie i wygląd okna możemy przejść do tego jak działają opcje. Jeśli zejdziemy troche niżej znajdziemy coś takiego:

Oznacza to tyle:
    @command_window.update // aktualizuje się okno na ekranie (czyli jeśli ruszymy w dół to okno się zaktualizuje się i zaznaczy opcje o jedną niżej)"
    if Input.trigger?(Input::C) // jeśli naciśniętu przycisk C (Enter) case @command_window.index // poniższe opcje są do okna zapisanego w zmiennej @command_window"
    when 0 //jeśli wybrano opcje s1"
    command_new_game // wykonaj polecenia przypisane do tej opcji (więcej za chwile)"
    when 1 //jeśli wybrano opcje s2"
    command_continue // wykonaj polecenia przypisane do tej opcji "
    when 2 //jeśli wybrano opcje s3"
    command_shutdown // wykonaj polecenia przypisane do tej opcji"
    end // zakończenie warunkowania komend"
    end // zakończenie komend wykonywanych po naciśnięciu przycyisku C (Enter)"
Jeszcze niżej mamy coś takiego:

Oznacza to co zostanie wykonane po wybraniu opcji command_new_game czyli s1.

Możemy dowolnie modyfikować.

Skoro wiemy już co i jak przejdżmy do tego o czym mówiliśmy na początku: o wielopoziomowym menu.

Teraz jeśli uważnie przeczytaliście to co wam napisałem to nie sprawi wam to żadnego problemu, trzeba tylko ruszyć głową.

Kopiujemy strone Scene_Title i nazywamy ją Scene_Title2.

Okienko które mieliśmy w Scene_Title zostaje nienaruszone. Teraz robimy okienko od nowa. (przepisujemy wszystkie komendy, nazywamy opcje jak chcemy i zmieniamy położenie oraz wygląd) Gdy już to zrobimy zmieniamy nazwe zmiennej z @command_window na np. @command_window1. (zmienić tak należy wszystkie dane dotyczące okna)

Teraz w miejscu gdzie znajduje się komenda @command_window.dispose podspodem dodajemy @command_window1.dispose. (Gdybyśmy tego nie zrobili po wybraniu opcji i przejścia do gry okno nadal by występowało na ekranie)

Szukamy komendy @command_window.update i zmieniamy na @command_window1.update oraz @command_window.index na @command_window1.index.

Modyfikujemy fragment w którym przypisujemy opcje do poszczególnych komend, oraz polecenia które są przypisane do poszczególnych komend.

Teraz wracamy na poprzednią strone i w miejcu gdzie przypisujemy polecenia do komend szukamy opcji po której wybraniu ma się pokazać nowe okienko kasujemy tam wszystko bo wystarczy tam dodać komende: $scene - Scene_Title2.new

A jeśli chcemy aby po naciśnięciu przycisku ESC mamy wrucić do poprzedniego okienka wystarczy:
  • poszukać kawałka gdzie mamy if Input.trigger?(Input::C)"
  • dodajemy nad nim if Input.trigger?(Input::B) // B RUBY czyta jako ESC"
  • podspodem piszemy $scene = Scene_Title.new // piszemy nazwe poprzedniej strony"
  • kończymy warunek pisząc pod spodem "end""
Teraz możemy włączyć gre i cieszyć się naszym nowym Menu głównym ^^


Autor: Patrio
Email: patrio@o2.pl
Inny kontakt: GG#2588845


Twierdza RPG Maker || RPG Maker Polska
2002-2024