...: Strona :...
News
Archiwum
Redakcja
Chat ( 0 )
Forum
Księga Gości
Imprezy
Linki
Wymiana
Radio

- Download -
Programy
Gry
Zasoby
Music
Sound
Inne

- RPG Maker -
RPGUNITE
RPGMZ
RPGMV
RPGVXAce
RPGVX
RPGXP
RPGME
SimRPG95
RPG95
WRPGE

- Projekty -
Commander
Eden Universe
Pogromca II
Virtua Twierdza

- Krypta -
Kompendium
Scenariusze
Questy
Artykuły

...: Buttony :...
Goniec RM (Archiwum)
Dragon Ball Nao
M.U.G.E.N Samouczek
Pokemon Crystal PBF
Pillars of Eternity POLSKA - największy portal Pillars of Eternity (Project Eternity)
Kroniki Fallathanu - Prawdziwy mmoRPG w przeglądarce



Modules -  the greatest and ultimate place for every tracked-music sympathizer
Dragon Ball Great


Informacje || Problemy z RPGXP || Zgłoś nowe materiały
RPG Maker :: RPG Maker XP

Własny menu system [CMS]


Z tego tekstu dowiecie się jak zrobić własny CMS !!! I nie mówie tu o obrazkach i innych zdarzeniach ale o RUBY !!!

W tym miejscu powinienem poinformować was że lepiej by było gdybyście przeczytali mój poprzedni skrypt o nazwie "Ekran tytułowy i wybór postaci".

Zaczynamy od wejścia do edytora skryptu, wybieramy strone Scene_Menu i... ...przyglądamy się, ( ☺ ) i co widzimy? Mase komend niezrozumiałych dla was (dla mnie też ^^).

Przejdżmy jednak do tego jak zmodyfikować menu, zjeżdzamy w dół i widzimy znajome rzeczy (przynajmiej dla tych którzy czytali mój poprzedni skrypt) widzimy powstawanie okna wyboru (Window Command) ale co się dzieje? dlaczego do zmiennych od s1 do s3 są przypisywane te zmienne i co wogóle one znaczą?. Odpowiedź jest prosta. Czy kiedykolwiek tworząc gry wchodziliście do Bazy Danych i zakładki System? Są tam różne miejsca w które można wpisać różn nazwy do różnych rzeczy, między innymi są tam właśnie Ekwipunek, Plecak i Czary to właśnie te nazwy są przypisywane do tych zmiennych.

Huh tyle pisanie a tak małej drobnostce, przejdżmy teraz dalej widzimy tam coś takiego:

Ci co j/w wiedzą do czego to służy ale ci co nie... nie ☺

No więc dzięki tym pierwszym komendom wyświetlane są okna, a dzięki tym drugim i trzecim ustalamy ich położenie na ekranie. Wiadomo x poziomo, y pionowo, jednostką są piksele. (Wiedzcie że gracie na 640x480) A gdyby tak zmienić jakąś z liczb? Zróbcie tak i sprawdźcie co się stało? Błąd? Jeśli tak to coś schrzaniliście :D Jeśli jakieś okienko zmieniło swoje położenie to znaczy że jest ok. Możecie się pobawić i po zmieniać położenie różnych okienek. Ale jak zmienić wielkość okienek? To proste szukamy strony dotyczącej tego okienka np. Window_Steps i co widzimy? To:

class Window_Steps > Window_Base

Zobaczmy def initialize coś initializuje ☺ widzimy super? Jeśli tak to super. po nim są liczby w nawiasach, nas interesują dwie ostatnie czyli szerokość i wysokość. Po zmieniajcie je będzie ubaw ^^.

No dobrze ale co mamy zrobić aby dodać nowe okienko? Musimy takowe zrobić. Radze skopiować jakieś inne i nazwać inaczej pozmieniać pare rzeczy itd. W pierwszej linijce mamy class i coś tam zmieńcie to na tak samo jaką nazwe daliście stronie. (Tak najlepiej).

Teraz w miejscu gdzie wywołujemy okienka (patrz wyżej) dodajemy coś mniej więcej takiego: @[nazwa_zmiennej] = [nazwa którą podaliśmy koło class].new
@[nazwa_zmiennej].x = [jakaś liczba od niej zależy gdzie będzie okienko]
@[nazwa_zmiennej].y = [patrz linijke wyżej]


Testujemy i co? Jeśli pojawiło się nowe okienko to jest dobrze jeśli nie przeczytajcie wszystko jeszcze raz.

Umiecie już zrobić własny CMS bo co to jest jak nie poprzestawiane okienka ;D. Można by jeszcze poedytować teksty w tych okienkach :/. Pare przydatnych do tego funkcji:

self contents.font.color = normal_color // jeśli napiszemy po tym teks to będzie domyślnie biały self contents.draw_text (0, 0, 0, 0, "jakiś tam tekst") // tym piszemy teksty fajnie nie? za pomocą pierwszej liczby określamy położenie w poziomie, za pomocą drugiej i czwartej w pionie, a za pomocą trzeciej to na jaką długość ma się rozciągnąć tekst.

Gdy to wszystko opanujecie to już nic wam nie przeszkodzi w tworzeniu własnych CMS.


Autor: Patrio
Email: patrio@o2.pl
Inny kontakt: GG#2588845
Pobierz:
  • Gra demonstracyjna: Patrio CMS


  • Twierdza RPG Maker || RPG Maker Polska
    2002-2024