Sklep z różnymi walutami
Witam wszystkich serdecznie.
W dzisiejszym odcinku "Shyshek naucza" dowiemy się jak w prosty sposób stworzyć sklep, który nie tylko będzie przyjmował różne waluty, ale również w zależności od wybranego typu waluty zmieniać się będą zasoby sklepu. A więc do dzieła!
Czego potrzebujemy:
Zmienne - jedna na przechowywanie normalnych pieniędzy oraz tyle, ile planujemy dodatkowych walut
Typowe zdarzenia - 1 sztuka (lub wcale, zależy od upodobania)
Zdarzenie na mapie - 2 sztuki
W tej lekcji poznamy sposób na stworzenie sklepu obsługującego dwa typy walut lub, jak je dalej będę nazywał, żetonów. Zmiana ilości typów żetonów obsługiwanych przez sklep jest banalnie prosta.
Przygotujmy już zawczasu potrzebne nam zmienne. Niech to będą:
Zmienna 0001: Pieniądze
Zmienna 0002: Żetony A
Zmienna 0003: Żetony B
W wersji z typowym zdarzeniem utwórzmy w bazie danych następujące:
0001: Wymiana / Warunek startowy zdarzenia: Wywołanie
Jaka jest różnica pomiędzy wersją, gdzie nie tworzymy typowego zdarzenia, a tą, w której jednak tak? Wykorzystując typowe zdarzenie jesteśmy w stanie wywołać taki sklep w dowolnym miejscu gry, nie zaśmiecając przy tym zdarzenia na mapie, które i tak może być już dość obszerne.
Zacznijmy od stworzenia zwykłego zdarzenia, które będzie odpowiedzialne za przekazanie graczowi żetonów. Nadajmy mu jakikolwiek wygląd, który cieszy - lub nie - oko. Kilka rzeczy dorzućmy dla efektu: jakiś krótki dialog może? W momencie, gdzie gracz ma otrzymać żetony zmieniamy po prostu zmienną. Załóżmy, że nasza postać dogaduje się z kolesiem, co przynosi dochód 100 żetonów A i 150 żetonów B. Prosta sprawa, co nie? Zmieniamy wartości zmiennych:
0002: Żetony A = 100
0003: Żetony B = 150
Ok. Mamy w końcu walutę, więc o tym kolesiu możemy już zapomnieć.
Następnie tworzymy zdarzenie, które będzie naszym sklepikarzem. Nadajmy mu wygląd pasujący do zmęczonego życiem (i nudą) sklepikarza. Znowu krótki dialog w zdarzeniu lub bezpośrednie przejście do sedna. (Osoby, które stworzyły typowe zdarzenie tutaj dają jedynie Wywołaj zdarzenie: 0001: Wymiana. Od tego punktu wersja z typowym zdarzeniem wykonuje wszystko w 0001: Wymiana.) Ustawiamy więc wiadomość oraz dajemy wybór:
Które żetony chcesz wymienić?
Żetony A
Żetony B
I w momencie dokonania wyboru następuje prosta sztuczka. Załóżmy, że gracz dokonuje wyboru "Żetony A". Proste działania na zmiennych i kilka innych rzeczy:
Zmienna 0001: Pieniądze = Inny / Pieniądze
Zmiana pieniędzy - odejmij Zmienna 0001: Pieniądze
Zmiana pieniędzy - dodaj Zmienna 0002: Żetony A
Wywołaj sklep (Typ: Kup) z jakimikolwiek przedmiotami ustawionymi jako towar.
Zmienna 0002: Żetony A = Inny / Pieniądze
Zmiana pieniędzy - odejmij Zmienna 0002: Żetony A
Zmiana pieniędzy - dodaj Zmienna 0001: Pieniądze
Cały właśnie przygotowany blok kopiujemy i wklejamy dla opcji "Żetony B", jednak zmieniamy oba działania na zmiennej Zmienna 0002: Żetony A tak, by dotyczyły zmiennej Zmienna 0003: Żetony B oraz zmieniając towar dostępny w sklepie.
To już wszystko na dziś. Mam nadzieję, że nowa wiedza się wam do czegoś przyda.
Do zobaczenia (lub przeczytania) w kolejnym odcinku "Shyshek naucza"!
Autor: Shyshek
Email:
shyshek@o2.pl
Pobierz:
Zdarzeniówka wykonana w RM2000 i RPGME
Zdarzeniówka wykonana w RPGXP