...: Strona :...
News
Archiwum
Redakcja
Chat ( 0 )
Forum
Księga Gości
Imprezy
Linki
Wymiana
Radio

- Download -
Programy
Gry
Zasoby
Music
Sound
Inne

- RPG Maker -
RPGUNITE
RPGMZ
RPGMV
RPGVXAce
RPGVX
RPGXP
RPGME
SimRPG95
RPG95
WRPGE

- Projekty -
Commander
Eden Universe
Pogromca II
Virtua Twierdza

- Krypta -
Kompendium
Scenariusze
Questy
Artykuły

...: Buttony :...
Goniec RM (Archiwum)
Dragon Ball Nao
M.U.G.E.N Samouczek
Pokemon Crystal PBF
Pillars of Eternity POLSKA - największy portal Pillars of Eternity (Project Eternity)
Kroniki Fallathanu - Prawdziwy mmoRPG w przeglądarce



Modules -  the greatest and ultimate place for every tracked-music sympathizer
Dragon Ball Great


Informacje || Problemy z RPG2000/2003 || Zgłoś nowe materiały
RPG Maker :: RPG Maker 2000/2003

Opis programów RPG Maker 2000 i 2003

RPG Maker 2000 i RPG Maker 2003 są to programy, które umożliwiają stworzenie własnej gry RPG. Swoją popularność zawdzięczają niesamowitej prostocie i środowisku sprzyjającemu użytkownikowi. Program zawiera bazę RTP (zestaw podstawowych grafik, dźwięków oraz melodii), z których można tworzyć gry. Zdecydowanym plusem obu wersji są także symboliczne, jak na dzisiejsze realia, wymagania sprzętowe.

Łatwy w użyciu
Tworzenie w RPG Makerze jest niesmamowicie proste, gdyż program daje użytkownikowi gotowy system, przygotowany do gier RPG. Można powiedzieć, że proces tworzenia projektu odbywa się na trzech płaszczyznach: mapy, zdarzeń, bazy danych. RPG Maker jest jedną z aplikacji zwanych WYSIWYG (ang. What You See Is What You Get), czyli otrzymujemy dokładnie to, co widzimy, bez większego wysiłku, bez znajomości programowania!

Funkcje programu, płaszczyzny: mapa, zdarzenia, baza danych
Cały projekt oparty jest o trzy płaszczyzny: mapy, zdarzenia i bazę danych. Głównie tutaj należy się poruszać, aby stworzyć projekt.
  • Baza danych - w niej ustala się statystyki bohaterów, przeciwników; przedmioty, umiejętności, wygląd: ekranu tytułowego, postaci, przeciwników, animacje walki. Główne informacje są zawarte właśnie tutaj, a wystarczy je po prostu wpisać i ustalić grafikę. Oczywiście w programie jest już wgrana przykładowa baza danych, z której jak najbardziej można korzystać.

  • Mapa - za pomocą wcześniej ustalonych elementów w bazie danych (zakładka chipset), jesteśmy w stanie określić, jakie elementy mają znaleźć się na mapie. Następnie te elementy (zwane kafelkami) wystarczy zaznaczyć i rysować, jak w zwykłym programie graficznym, nakładając różne element na siebie, by uzyskać niesamowity efekt.

  • Zdarzenia - gdy już mamy gotową mapę, wówczas możemy dodać elementy zdarzeniowe, takie jak: postacie, z którymi możemy rozmawiać; skrzynkę, z której wyciągniemy przedmioty; drzwi, które prowadzą do innego pomieszczenia. Wystarczy przełączyć tryb edycji mapy na "zdarzenia" (na mapę zostanie nałożona siatka), a następnie tylko ustalić, w którym miejscu ma być zdarzenie, jak ma wyglądać i co ma robić (ustalić polecenia). Wszystko to jest dostępne tylko za pomoca klikania myszką i wskazywania. Niczego nie trzeba uczyć się na pamięć!
RPG Maker wykorzystuje 256 kolorów, a gry wyświetlane są w rozdzielczości 320x240 (na pełnym ekranie 640x480). Nie daj się zwieść. Mała rozdzielczość, jak i mała ilość kolorów, jest wielką zaletą programu(!), ponieważ stworzenie własnych zasobów nie stanowi większego problemu (bardzo szybko można nauczyć się poprawnie tworzyć do niego zasoby). Również w internecie można znaleźć mnóstwo grafik pasujących do programu.

Przykładowe materiały
RPG Maker posiada wgrany pak zasobów (RTP), zawierający dużo materiałów graficznych, takich jak: grafikę postaci, bohaterów, przeciwników, wygląd mapy, animacje walki. Zawiera on także pliki dźwiękowe: różnego rodzaju odgłosy, przydatne chociażby przy ustaleniu animacji walki, oraz melodie! Można z nich dowolnie korzystać. Oczywiście jest też możliwość stworzenia WŁASNYCH zasobów i importowania ich (wgrania) do programu.

Wygląd walki
Walka rozgrywa się w trybie turowym. Maksymalnie 4 bohaterów może być w naszej drużynie i brać udział w walce. Użytkownik ma pełną kontrolę, jeśli chodzi o rozegranie walki. Może ingerować w samą walkę, wprowadzając różne polecenia jak np. dialogi, stawiać warunki (co się stanie gdy...). Walka nie musi polegać na samym atakowaniu, można ją urozmaicić w bardzo prosty sposób. Po wygranej walce otrzymujemy wynagrodzenie w postaci znalezionych przedmiotów, punktów doświadczenia oraz pieniędzy.
  • RM2000
    Widok jest przedstawiony z przodu, podobnie jak w starych grach RPG, np. Dragon Quest. Widzimy przeciwnika, jednak nie widzimy bohatera. Każdy z biorących udział w walce ma jedną turę na wykonanie jakiejś akcji. Można atakować, można się bronić, można użyć umiejętności, przedmiotów, albo uciekać.

  • RPG2003
    Widok jest przedstawiony z boku, tak jak to miało miejsce w starych grach RPG, np. Final Fantasy V. Widzimy przeciwników odwróconych w stronę bohatera, na mapie widzimy również samych bohaterów(!). Cała drużyna jest ładnie animowana (animacje posiadają swoje wymiary i prawa), ale twórcy programów dali nam wielkie pole do popisu. Także tutaj możemy zmienić animację bohaterów, jak tylko chcemy, przez co można uzyskać wiele niesamowitych efektów!
Twórz i dziel się z innymi
Bez znajomości języka programowania, algorytmów, skomplikowanych poleceń, MOŻESZ stworzyć własną grę komputerową i to nie byle jaką, tylko RPG! Stworzony projekt możesz później pokazać swoim znajomym, bądź podzielić się z innymi w internecie, aby czerpać radość z tworzenia amatorskich gier. Nie czekaj i dołącz już dzisiaj do naszej skromnej, polskiej Sceny RPG Makera!


UWAGA!!
Seria programów RPG MAKER należy do oprogramowania komercyjnego (płatnego). Z tego też powodu zalecamy pobrać oprogramowanie bezpośrednio ze strony producenta. Zaleca się też dokonanie zakupu licencji na oficjalnej stronie programu.





Twierdza RPG Maker || RPG Maker Polska
2002-2024