...: Strona :...
News
Archiwum
Redakcja
Chat ( 0 )
Forum
Księga Gości
Imprezy
Linki
Wymiana
Radio

- Download -
Programy
Gry
Zasoby
Music
Sound
Inne

- RPG Maker -
RPGUNITE
RPGMZ
RPGMV
RPGVXAce
RPGVX
RPGXP
RPGME
SimRPG95
RPG95
WRPGE

- Projekty -
Commander
Eden Universe
Pogromca II
Virtua Twierdza

- Krypta -
Kompendium
Scenariusze
Questy
Artykuły

...: Buttony :...
Goniec RM (Archiwum)
Dragon Ball Nao
M.U.G.E.N Samouczek
Pokemon Crystal PBF
Pillars of Eternity POLSKA - największy portal Pillars of Eternity (Project Eternity)
Kroniki Fallathanu - Prawdziwy mmoRPG w przeglądarce



Modules -  the greatest and ultimate place for every tracked-music sympathizer
Dragon Ball Great


Informacje || Zgłoś nowe materiały
Download >> Programy

Czcionka - znaki diakrytyczne

Przy pomocy dwóch identycznych czcionek, można uzyskać znaki diakrytyczne, czy też inne wymarzone znaki specjalne.


Wstęp:
Wolf RPG Edytor jest japońskim narzędziem, zatem został tworzony pod kątem japońskich komputerów, systemów operacyjnych i kodowania (Shift-JIS). Program WRPGE obsługuje znaki 1 bitowe, z tego też powodu posiada problemy z wyświetleniem znaków specjalnych - diakrytycznych (diacritics: ś, ć, ó, ł itp).

SmokingWOLF jest świadomy tego problemu i podejmuje próby naprawienia tego błędu, ale kiedy to dokładnie nastąpi, kiedy naprawi, przy jakiej wersji - nie wiadomo.

Czy na obecne dostępne wersje, istnieje możliwość użycia znaków diakrytycznych?
Odpowiedź brzmi: Tak!
Poniżej przedstawiam 3 sposoby na to.
  • 1) Sposób pierwszy: wersja 2.10

    Wersja 2.10 zawierała pewne błędy. Jednym z nich, było zniszczone kodowanie, które umożliwia wyświetlenie znaków diakrytycznych, normalnymi sposobami (czyli tak jak to powinno funkcjonować w każdym programie). PL znaki, cyrylica, czy cokolwiek innego w tej wersji wyświetla się poprawnie. Jednak program zawiera inne błędy, a także nie kompletne tłumaczenie.


  • 2) Znaki specjalne jako ikony.

    Przy pomocy programu graficznego, należy przygotować sobie ikonkę (obrazek), który będzie symbolizował dany znak specjalny. Następnie w oknie wiadomości zamiast tekstu, to wrzuć polecenie na wyświetlenie ikonki, czyli: \i[nr]

    Polecenie te wyświetli obrazek ikonki z folderu DATA/BASICDATA

    Oczywiście może to być nie za wygodna opcja, w szczególności, że WRPGE korzysta z 3 wielkości (okna wiadomości, menu,oraz walka). Zatem wypadałoby przygotować aż 3 wersje takich ikonek i wiedzieć kiedy i gdzie jakiej użyć.


  • 3) Zmiana czcionki
    Wydaje mi się, że na obecną chwilę, te rozwiązanie jest najwygodniejsze. Należy przygotować sobie 2 czcionki. Takie specjalne czcionki sobie przygotowałem i można pobrać na samym dole.

    • - czcionka#1
      Zawiera wszystkie normalne, podstawowe znaki. Literki duże, małe, cyfry, znaki specjalne (! @ # $ % itp.).

    • - czcionka#2
      To jest kopia czcionki#1, tak by była w tym samym stylu. Jedyny wyjątek, to pozbycie się niektórych znaków i zastąpienie je znakami diakrytycznymi. Zamiast A dać Ą zamiast C dać Ć itp.

    Za każdym razem, kiedy chcemy odwołać się do znaków specjalnych, w poleceniu wiadomości należy zmienić czcionkę, czyli: \font[nr]

    Jak to wygląda w praktyce?
    - przygotowane 2 czcionki: wrpgemincho1 oraz wrpgemincho2 (1 - zawiera podstawowe znaki, 2 - zawiera PL znaki). Czcionki te wrzucam do głównego folderu projektu (obok pliku EXE, folderu DATA).

    Następnie w programie: pasek narzędzi: ustawienia gry - Podstawowe ustawienia gry. W tym oknie jako główną czcionkę ustawiam wrpgemincho1 (kod \font[0] ) a kolejna czcionka to wrpgemincho2 (kod \font[1] )

    Teraz w poleceniu wiadomości należy pamiętać, kiedy i do jakiej czcionki się odwoływać. Dla przykładowej wiadomości:
    Cześć, jak się masz?

    Tekst wiadomości, powinien wyglądać następująco:
    Cze\font[1]sc\font[0], jak si\font[1]e\font[0] masz?

Tymi sposobami można uzyskać znaki diakrytyczne (oczywiście, nie tylko polskie znaki).

- Jako, że czcionkę należy sobie przygotować, to nie stoi nic na przeszkodzie, by niektóre literki zamienić w jakieś ikonki/obrazki, które mogą mieć jakieś dodatkowe zastosowanie (bo czemu nie).


- Niewygodna metoda wpisywania.
Sposób#2 jak i #3 owszem nie jest wygodny, ale bardzo szybko można się do niego przyzwyczaić (człowiek jest do tego zdolny). Ale, można założyć sytuację, że mimo wszystko nadal jest to nie za wygodne, by tyle razy wstukiwać polecenie na zmianę czcionki. Z pomocą przychodzi programik AHK, który pozwoli na uruchomienie dodatkowych skrótów klawiatury (do własnych potrzeb). Tym sposobem można zrobić, że np. CTRL+L w programie wrpge wklei treść \font[1]l\font[0], co odpowiada za ł.


Autor: Reptile
email: reptile@o2.pl
Pobierz:
  • Zapisz czcionki WRPGEMINCHO


  • Twierdza RPG Maker || RPG Maker Polska
    2002-2024