Gry Informacje
Rodzaje gier
JRPG - Japońska gra fabularna (ang. Japanese Role Playing Game, w skrócie jRPG). Nacisk położony jest na liniową, ale nieraz skomplikowaną fabułę.
Przeważnie towarzyszy turowy system walki (czyli standardowy jaki oferuje RPG Maker), a także stylistyka zbliżona do japońskich komiksów (mangii).
Przykładowe gry: Final Fantasy, Chrono Trigger, Dragon Quest.
RPG - gra fabulatna (ang. role playing game, nieraz zwana grą wyobraźni). Gracz wciela się w jedn postać (lub drużynę),
gdzie zadaniem jest osiągnięcie określonego celu. Duża intereakcja z postaciami (NPC), jakaś nieliniowość, elementy
rzeczywistości (np: pora dnia i nocy, głód, ubieranie postaci itp.). Przykładowe gry: Oblivion, Wiedźmin.
Action RPG - RPG Akcji; jest to odmiana RPG, gdzie nacisk położony jest na system walki. Większe znaczenie posiadają umiejętności, jak i
zręczność gracza. Ekwipunek i statystyki, to drobny dodatek, zepchnięty na dalszy plan. Przykładowe gry: Mass Effect, Diablo, Terranigma, Shining Soul.
Zręcznościowa - gry w których fabuła występuje w drobnych szczątkach, albo po prostu jej nie ma wcale. Gracz ma za zadanie
przebrnść przez przeciwników do kolejnego etapu, wykazując się szczególną zręcznością. Przykładowe gry: Braid, Super Mario Bros, Sonic, Crash Bandicoot.
Dungeon crawler - rodzaj gry, gdzie bohater jest umieszczony w jakimś nieznanym dla niego pomieszczeniu (dungeon): lochy, las, zamek, jaskinie. Pomieszczenie przypomina
labirynt. Towarzyszy temu zazwyczaj prosta fabuła: bohater jest w miejscu z którego musi się wydostać, a przy okazji zabrać nagrodę/skarby.
Przygodowa - głównym celem gry jest zwiedzanie pomieszczeń, oraz rozwiązywanie zagadek. Gracz zbiera przedmioty, dzięki którym
rozwiąże pewnego rodzaju tajemnice i zagadki. Gry przygodowe opierają się głównie na tekstach (dialogach), gdzie nieraz więcej
jest czytania niżeli samego "grania". Przykładowe gry: The Neverhood, Atlantis, Tales of Monkey Island.
Logiczna - gry w których fabuła występuje w drobnych szczątkach, albo po prostu jej nie ma wcale. Zazwyczaj mamy do czynienia z
układaniem klocków. Zadaniem gracza jest rozpoznanie schematu gry, systemu, w celu dostania się do kolejnych etapów, lub zdobycia
naj największej ilości punktów. Przykładowe gry: Tetris, Chessmaster, czy inne jakie? spadajce Puzzle.
Horror - fantastyka grozy. Przedstawienie świata budowanego na realnych prawach natury, a następnie wprowadzenie do niego zjawiska
nie mogącego wyjasnić w sposób naturalny. U gracza ma to wywołać grozę, niepokój, szok, czy obrzydzenie. Tematami horroru zazwyczaj
są jakieś wampiry, demony, duchy, wilkołaki, zombie. Głównie w fabule chodzi o wywołanie niepokoju, zagrożeniu, strachu, chociażby
przez wprowadzenie psychopatycznego zabójcy. Przykładowe gry: Resident Evil, Silent Hill, Necronomicon.
Karcianka - do gry używa się głównie kart. Można wyróżnić też rodzaj karcianki kolekcjonerskiej (ang. collectible card games (CCG)
lub trading card games (TCG)), gdzie gracze korzystają z osobistej talii przeznaczonych dla danej gry.
Przykładowe gry: Etherlords, Magic: The Gathering, Yu-Gi-Oh!
System oceniania gier
Na Twierdzy gry ocenia się za pomocą skali 1-10, gdzie 1 to najsłabsza skala, 10 najlepsza. Proszę jednak pamiętać, że nie ma
jakiegoś cudownego systemu oceniania, który by faktycznie, w idealny sposób ocenił czy gra jest superowa czy też nie, czy zasługuje na taką ocenę czy nie.
Miejcie też na uwdza, że recenzje są pisane przez różne osoby; i tutaj każdy ocenia gry wedle swojego systemu. Więc zawsze istnieje jakaś drobna niezgodność.
- Dlaczego nie ma 1? Bo: żal by było taką gierkę hardcorową wrzucić...
- Dlaczego nie ma 10? Bo: duże wymagania, po prostu...
- A można te oceny dostać? Można...
PS: Ocena to nie ultimatum, gra mająca ocenę 4/10 nie musi być słaba, a wręcz przeciwnie. Czytaj recenzję, a najlepiej to zagraj w grę.