Analizy

 
 
 
W produkcji - przegląd projektów 2013
(ravenone)

Postanowiłem przyjrzeć się zapowiedziom i wersjom demonstracyjnym gier z ostatnich miesięcy. Przejrzałem trzy największe krajowe fora i zebrałem najbardziej interesujące tytuły. Można by do tej listy dodać jeszcze wiele pozycji, ale większość z nich to produkcje, o których od miesięcy nie mieliśmy żadnych informacji o postępach prac, np.: Strefa 52 czy System - Arena. Wybrałem zatem projekty, które oprócz jakości niosą za sobą duże prawdopodobieństwo tego, że będą ukończone. Oprócz zestawionych tytułów zawsze możemy liczyć, że ktoś w tym roku wyskoczy z niezapowiedzianą premierą jakiegoś hitu. Ja czekam, aż ktoś zrobi managera piłkarskiego albo ... grę o meblowaniu mieszkania;). No, ale dość już gadania... oto najciekawsze projekty ostatnich miesięcy.

Asgun [VX] - Noruj
Pierwsza gra oparta o uniwersum Asgun była hitem. Druga część również powinna zaspokoić nasze oczekiwania. Asgun będzie bazował na bocznym systemie walki, a nasz bohater będzie rozwijał się poprzez drzewko umiejętności. W porównaniu z poprzednimi grami Noruja jest progres, jeśli idzie o wygląd lokacji. Mapy w głównej mierze będą oparte na tilesetach Kalibana. Całość dopełni nietuzinkowa opowieść - kto grał w Opowieści z Asgun wie, że o aspekt fabularny w nowym jrpg-u Noruja nie musimy się martwić.

Ciemność [2k3] - Lord Drachanel
Lord Drachanel jest ostatnio najbardziej aktywnym twórcą na polskiej scenie. Ledwo ukończył Rycerza Śmierci,a już pracuje nad kolejnymi projektami. Jednym z nich jest horror robiony w makerze 2k3. Co by nie mówić, ta wersja RM pod względem graficznym chyba najbardziej nadaje się do robienia gier z gatunku horrorów. Autor tytułową Ciemność przedstawił dobitnie na screenshotach. Mroczny klimat i dobra oprawa graficzna będą atutami tej produkcji. Premiera już w najbliższych miesiącach.

Gidia [2k3] - Fear
Jedna z ciekawszych pozycja na makera 2003. Gra tworzona przez Feara od jesieni 2012 roku będzie klasycznym RPG z barwną fabułą. Jak każda produkcja Fear'a, również Gildia wyróżnia się cieszącą oko oprawą graficzną. Każda kolejna z przedstawionych mapek jest lepsza od poprzedniej. Nigdy dotąd nie zachwycały mnie grafiki ze starszych makerów, ale w tym wypadku jestem pod dużym wrażeniem. Tworzenie gry podobno idzie pełną parą i jeszcze w tym roku powinniśmy dostać w swoje ręce ukończony produkt.

Kruk 2 [VX] - INRE
Sequel ciekawej przygody najemnika Enialisa. Pierwsza część była dobrą grą, ale nie pozbawioną wad. Autor zawiesił sobie poprzecznę wyżej i zamierza zniwelować błedy z poprzedniego projektu. Wreszcie dowiemy się nieco więcej o samej gildii, o której w pierwszej części w zasadzie była tylko wzmianka w intrze. Fabuła rozwinie nam się o wątki poboczne i dodatkowe zadania. Bardziej rozbudowany ma być świat gry i system walki. Zatem wszystko czego zabrakło w jedynce ma się w drugiej części pojawić. Jeśli nie dojdą dodatkowe błędy, gra powinna być jedną z lepszych produkcji w tym roku. Jedyna rzecz, do której się doczepie - patrząc po pierwszych screenach - prosimy o mniej ciemnych lokacji.

Nitcher [2k3] - Dragon Kamillo
Jedna z bardziej rozbudowanych produkcji w tym zestawieniu, autor pracuje nad nią już od 3 lat. Ogrom pracy, jaki autor włożył w projekt przeplata się z licznymi zmianami. Autorski system walki został zmieniony na podstawowy z dodatkami. Nitcher to projekt z dobrą oprawą graficzną i kilkoma ciekawymi dodatkami (m.in. chodzenie w 8 kierunkach, osobny plecak na każdą z postaci). Gra najprawdopodobniej poczeka jeszcze kolejny rok na premierę, ale myślę, że czekać warto.

Ookami [2k3] - Lord Drachanel
Kolejny produkt Lorda Drachanela. Tym razem będzie to klasyczny jrpg z podstawowym systemem walki. Gra jest robiona z rozmachem i ma być największą produkcją autora. Duży świat, ciekawy system trenowania statystyk, nauki skilli czy umiejętności pobocznych (otwieranie zamków, skórawanie zwierząt itp.) czy rozbudowane dialogi - wszystko to brzmi bardzo obiecująco. Zobaczymy, jak wyjdzie w praktyce.

Robin Hood [XP] - Lestero
Gdy ktoś wyskakuje z pomysłem zrobienia Gothica w rpg makerze większośc puka się w czoło. Ludzi ze słomianym zapałem przeniesienia komercyjnego produktu do rpg makera mieliśmy już dziesiątki. Na kilku dniach zapału zazwyczaj się kończyło... Również Lestero obrał ambitny kierunek tworzenia swoich gier - korzysta ze stworzonego już uniwersum. W przeciwieństwie do mas, którym się nie udaje Lestero, z lepszym lub gorszym skutkiem, zrobił już Wiedźmina. Teraz akcję swojej najnowszej produkcji chce przenieść do świata Albionu. Trzymamy kciuki, bo może z tego wyjść naprawdę ciekawa pozycja.

Saga Demonów [2k3] - AkiNebula_e
Najbardziej popularny temat na Gospodzie, Saga Demonów to połączenie kilku gatunków (fantasy, sci fi, horror). Grę charakteryzuje dość pokaźna mechanika. Uświadczymy tutaj m.in.: system głodu (nasi bohaterowie muszą jeść), dziennik zdań, dziennik zdolności (walki dwiema broniami, rozszerzone trafienie krytyczne), sytuacyjne testy umiejętności, quick time events, system alchemii i wiele innych. Autor wydawał już kilka wersji demonstracyjnych okraszonych kolejnymi patchami. Czekamy na pełniaka z jak najmniejszą ilością błędów.

System RPG Shikima Kingdom II [VX] - TagTeam
Kontynuacja pierwszej części opowieści o świecie zdominowanym przez kobiety. Liczymy znowu na wartką akcję i niebanalny, ostry humor i przede wszystkim na rozwiązanie wątków z pierwszej odsłony gry. Na dzień dzisiejszy o projekcie niewiele wiadomo. Jednak wierzę, że gra będzie tak dobra, jak pierwsza część.

System - Wymiar X [XP] - TagTeam
Kolejna produkcja od TagTeamu. Z każdą następną twórcy wdrażają do swoich projektów coraz to ciekawsze rozwiązania i trzeba przyznać, że im to wychodzi. Wymiar X będzie kontynuacją historii z Fundamentu Zła. Ciekawie zapowiada się fabuła, gdzie towarzysze Olafa z pierwszej części gry szybko odwrócą się od głównego bohatera. Gra będzie oferowała taktyczny system walki z możliwością poruszania się po polach i atakowania. Oprócz tego autorzy zadbają o kilka urozmaiceń: karcianka, quizy czy możliwość ulepszania ekwipunku.