Wywiad

 
 
 
Golden Forki 2011
(Noruj, ravenone)

Za nami kolejna edycja Golden Forków. Tradycyjnie największych wygranych tegorocznego konkursu zapytaliśmy o wrażenia i plany na przyszłość.
* - gwiazdką oznaczyliśmy osoby, które są współautorami projektu, a nie samodzielnymi wykonawcami.

Ska'ciu (1 i 3 miejsce w Pełne Wersje 2k3)
Ten rok w makerze 2k3 należał do ciebie. 2 z 5 ukończonych gier są twojego autorstwa, a miejsca 1 i 3 na podium podpisane są Ska'ciu. Liczyłeś na taki rozwój wypadków?
Zgodnie z moimi przewidywaniami czołg wygrał w kategorii 2k3, ta gra miała wszystko co powinna mieć dobra gra, więc nie jestem zdziwiony. Zaskoczyło mnie natomiast trzecie miejsce dla gry Reiha, myślałem że nikomu się ten eksperyment nie podobał, wygląda na to że jednak ktoś docenił oryginalność mechaniki tej produkcji.

A jak będzie wyglądał przyszły rok? Planujesz kolejne produkcje na 2k3 czy może zaskoczysz nas projektem z innego makera?
Na przyszły rok mam w planie co najmniej dwie gry, w tym oczywiście drugi chapter Spamthirowego czołgu, bo to coś, co musi zostać zrobione. Oczywiście wszystkie gry ciągle w 2k3, bo już nie wyobrażam sobie pracy w innym.

Ekhart (1 miejsce Dema w XP)
Od wielu lat jesteś związany ze sceną, ale nigdy nie miałeś na koncie żadnych gier, ani wyróżnień konkursowych. Teraz wreszcie udało się wydać pełniaka - Shattered, mimo że gra krótka, została dobrze odebrana przez forumowiczów, a na GFach zająłeś 4 miejsce. Liczyłeś na coś więcej? Wszakże do podium niewiele zabrakło.
Prawdę mówiąc, zdziwiłem się, że w ogóle "Shattered" przeszło przez eliminacje. Projekt był bardzo krótki, ale nie planowałem go robić dłuższego - pierwotnie miał być jeszcze krótszy. Jednakże cieszę się, że ludzie przyjęli go dość dobrze (mimo ~15 minut gry) i zająłem to 4 miejsce. Nawet to daje mi motywację do pracy :P

Wygrałeś za to w kategorii, której miało nie być. W zeszłym roku Pragnienie Krwi nie doczekało się konkursu, w tym rzutem na taśmę pokonało konkurentów. Szkopuł w tym, że ten projekt odstawiłeś już dawno temu. Po tym sukcesie, jest szansa, że powrócisz do tworzenia?
Owszem. "Pragnienie Krwi" to jest projekt, który - wstyd przyznać - robię już 7 lat. Zmieniał się czterokrotnie, rozwijał się. Wersja która wygrała w tym roku kategorię "Dema" jest tą najbliższą ostatnecznej. Najbliższą, bo jednak kilka rzeczy już uległo zmianie. Przede wszystkim ludzie narzekali na to, że akcja za szybko idzie, dlatego zarówno Underdeep jak i Hammergoth są większe i mają zadania poboczne. Dodatkowo jest ciut więcej map pomiędzy tymi miastami. Ogólnie zmian między demem a przyszłą pełną wersją będzie trochę. Zarówno kilka rzeczy zniknie (jak np. dwie dodatkowe cechy, które prawdę mówiąc nie były jakieś użyteczne), ale też różne dojdą (m.in. będziemy mieli dodatkowe 2 postaci w drużynie, oraz postać Vritala będzie mogła się rozwijać w wybranej przez nas klasie). Ogólnie ten projekt jest teraz moim całkowitym priorytetem i jeśli znowu nic nie spieprzę, wyjdzie jeszcze w tym roku. Chcę wziąć przykład z "Wrót Arkany" :p

A co z twoim trzecim projektem - Die Erlösung - Odkupienie?
Wciąż jest aktywny, ale praca nad nim idzie bardzo powoli. Wielkim problemem jest fakt, że nie ma grafik które pasują do czasów II wojny światowej, także całą grafikę w grze robię sam. To znacznie spowalnia pracę.

Noruj (1 miejsce w Pełne Wersje Xp i Pełne Wersje VX)
W 2010 również startowałeś z kilkoma projektami na GFach. Ale efekt w tym roku jest nieporównywalny - dwa pierwsze miejsca. Spodziewałeś się takich rozstrzygnięć?
Jeśli chodzi o kategorie XP to nie byłem pewny wygranej, ale spodziewałem się miejsca na podium. Chociażby 3 miejsca. Najbardziej obawiałem się Wrót Arkany 3, ale widać dość późna premiera tej gry pomogła mi w wygranej. Jestem pewien, że jeśli WA3 wyszłoby na równi z Agnosco to przegrałbym tą walkę. Anyway, to miły akcent na koniec mojej growej działalności.

Niedawno pożegnałeś się ze sceną, jednak ciągle zaglądasz na fora i się udzielasz. Czy zostajesz teraz biernym userem czy jeszcze coś wyjdzie spod twojej ręki?
Tak, odszedłem. Fakt nadal zaglądam, ale może to z okazji GFów. W każdym razie na pewno jestem o wiele mniej aktywny niż kiedyś. Odszedłem jakoś 2,5 miesiąca temu, a napisałem od tego czasu jakieś kilkanaście postów, co nie równa się z tym, jak udzielałem się kiedyś. Jeśli chodzę o ewentualną grę to nie odrzucam takiej możliwości, ale najwcześniej po maturze o ile będzie do czego wracać. Zainteresowanie Golden Forkami w tym roku pokazuje chyba aktualny stan rzeczy na scenie. Na gospodzie do dnia dzisiejszego pojawiły się chyba z 4-5 postów komentujących wyniki, mało było też gier. Jeśli jednak mnie najdzie ochota, będzie jeszcze ktoś tutaj się udzielał to zrobię nową grę JRPG w uniwersum gry Opowieści z Asgun. Pozdrawiam

Ayene* (2 i 3 miejsce w Pełne Wersje VX)
2010 przyniósł wam 3 miejsce w pełniakach XP. Teraz 2 i 3 miejsca za gry z VX. Za rok będzie najwyższe miejsce na podium?
Nie liczę na to, bo wiem, że nasze projekty się nie „sprzedają”. Tworzymy – wydaje mi się – dość charakterystyczne, żenujące gry, często przepełnione głupkowatym humorem i trwamy wiernie przy tym stylu. Świetnie się bawimy, a jeśli uda nam się przeczytać komentarz, że gra dostarczyła kilku chwil niewymagającej rozrywki, tym bardziej jesteśmy zadowoleni.

Czy tegoroczne rozstrzygnięcia były do przewidzenia, czy raczej niektóre wyniki były dla was zaskoczeniem?
Nie tyle rozstrzygnięcie było zaskoczeniem, co niewielka liczba głosujących oraz słaba aktywność w „widelcowych tematach”. Większość wyników była do przewidzenia, zwłaszcza wygrani w kategoriach Zapowiedzi oraz Pełnych wersji RMVX i RM2k3.

Robicie kilka projektów na raz. Ilu premier spod ręki TagTeamu możemy spodziewać się w 2012 roku? Która z nich będzie według was najmocniejsza?
Oprócz zapowiedzianych dwóch gier (Systemu II i Areny), mamy nadzieję wypuścić jeszcze jedną, tworzoną w sekrecie. Do tego Lartarin myśli nad drugą częścią Shikima Kingdom. Co wyjdzie z naszych (szczerych) chęci, w najbliższym czasie się okaże.

ravenone (2 miejsce w Pełne Wersje XP i Demach XP)
W odróżnieniu od poprzednich GFów, co zaskoczyło cię w tegorocznej edycji?
Przede wszystkim małe zainteresowanie samym konkursem. Osób głosujących w przypadku samej wersji XP było o połowę mniej niż przed rokiem. Tak samo, jeśli chodzi o komentarze, spekulacje itp. Na forach próżno było szukać szerszych dyskusji na temat największej imprezy na scenie. Szkoda.

Wrota Arkany 3 zajęły drugie miejsce w pełnych wersjach RPG Makera XP, planujesz zrewanżować się następnym razem czymś nowym po skończonej trylogii?
Chwilowo planuję odpocząć od rpg makera w sensie tworzenia. Więcej zajmuję się samym zinem. Mam, co prawda, w głowie kilka pomysłów, z którymi chciałbym się zmierzyć w programie, ale nie składam żadnych deklaracji. Jak coś jeszcze kiedyś stworzę to dam wam znać;).

Dante, Dave. (1 miejsce w Zapowiedziach)
Przy sporej konkurencji Strefa wygrała tegoroczne Zapowiedzi. Sądziłeś, że wasz projekt będzie cieszył się takim zainteresowaniem?
Dante: Tutaj trudno powiedzieć jednoznacznie. W głębi serca miałem cichą nadzieję, że Strefa 52 zajmie jedno z miejsc na podium. Dzięki wyborze użytkowników, stanęła na najwyższym stopniu, z czego bardzo jesteśmy zadowoleni. Projekt nie cieszy się tak dużym zainteresowaniem jak np. The Inscriptions. Przez ten fakt wychodzimy niejako poza polską scenę RPG Makera - czego skutkiem jest patronat miedialny z zaprzyjaźnionymi portalami.
Dave.: Z całą pewnością, zainteresowanie, jakie wzbudziła zapowiedź Strefy, jest dla mnie dużym zaskoczeniem. Projekt odcina się od większości powstających tytułów, które w zdecydowanej większości, koncentrują się wokół wydarzeń osadzonych w światach czysto fantastycznych, zbudowanych w dużej mierze na różnego typu mitologiach oraz legendach. Tym bardziej miło jest więc wiedzieć, że gracze wiążą swoje nadzieje i oczekiwania z czymś zupełnie odmiennym – bo taka z założenia ma być właśnie Strefa 52.

Z zeszłorocznych Zapowiedzi wyszły aż 3 pełne wersje, z czego dwie pierwsze zajęły najwyższe miejsca na podium. Czy ten kredyt zaufania w stosunku do Strefy zostanie odpłacony pełniakiem lub chociaż większym demem w przyszłym roku?
Dante: Nie wątpię. Dzięki zwycięstwie w Golden Forkach, komputer włączam tylko po to, aby robić grę :). Plebiscyt ten wstrzykną mi sporą dawkę motywacji do pracy. Czy grę ukończymy do przyszłych GF-ów? Trudno powiedzieć. Niczego na siłę robić nie będziemy. Bardziej prawdopodobnym zabiegiem będzie wydanie godzinnego dema, czego również nie jesteśmy pewni. Wszystko to jest uzależnione od wielu zmiennych, z którymi na codziennie walczymy.
Dave.: Trudno mi w tym momencie mówić na temat konkretów, ponieważ Strefa 52 jest na bieżąco zmieniana i aktualizowana. Nikt nie lubi obietnic rzuconych na wiatr. Zarówno ja, jak i Dante, przykładamy dużą uwagę do drobnych pomysłów i innowacji, dzięki czemu rozgrywka potrafi znacząco zmienić się w przeciągu dnia czy dwóch. Ciągle szukamy najlepszego z możliwych rozwiązań w praktycznie każdym aspekcie pracy nad projektem. Kolejnym ważnym czynnikiem jest życie prywatne – bowiem nie zawsze ma się czas i/lub wenę, by pracować (chociaż czerpiemy przyjemność z tego, co robimy). Kredyt zaufania użytkowników jest impulsem, który z pewnością wprowadzi do naszych działań pewnego rodzaju dynamizm. Chcielibyśmy zaprezentować wersję demonstracyjną, a tym bardziej pełną, w pełni dokończoną grę, ale równocześnie, chcielibyśmy, żeby gotowy produkt nie zawiódł oczekiwań, jakie pokładają w nas gracze.