Wywiad

 
 
 
INRE
(rozmawiał ravenone)


Pojawiłeś się na scenie rok temu z obiecującym rpgiem. Jak długo pracowałeś nad Krukiem i ile czasu w ogóle masz styczność z rpg makerem?
Cóż... Na scenie pojawiłem się nieco wcześniej, bo na Ultimie byłem już w 2010 roku wraz ze swoimi pierwszymi zapowiedziami. Rok temu postanowiłem pokazać się też na RMXP i Gospodzie. Nad Krukiem pracowałem dość krótko, bo jakieś 3-4 miesiące. Natomiast z samym rpg makerem, styczność mam od ponad 4 lat.

Kruk to ciekawe połączenie grafik z XP i silnika VX. Skąd pomysł na taki zabieg?
Jeśli chodzi o silnik, to do VX'a jestem już przyzwyczajony i tworzy mi się w nim najprościej. Jednak typowa grafika tego makera nie bardzo mi odpowiada i moim zdaniem do Kruka by nie pasowała. Rozważałem także użycie Inquisitora i Kalibana. Padło jednak na RTP z XP.

Wygląda na to, że bierzesz sobie uwagi graczy do siebie. Po tym, jak kilka osób utknęło podczas gry, zdecydowałeś się wydać obszerną solucję do pierwszej części. Kruk 2 natomiast ma mieć rozbudowany świat i zaawansowany system walki, czyli cechy, których niektórym nieco brakowało w jedynce. Jesteś chyba jednym z niewielu twórców, którzy wychodzą naprzeciw graczowi.
Tak, chciałbym, żeby ludzie grali w moje gry i staram się dać z siebie tyle, ile potrafię, aby sprostać ich wymaganiom. Jednak nie mam też zamiaru tworzyć czegokolwiek wbrew sobie. Nadal będę tworzył takie gry, w jakie sam chciałbym zagrać.

A jak idą pracę nad sequelem? Podobno chcesz go podzielić na akty i wydawać każdy z osobna z możliwością odczytu poprzedniego stanu gry. To nietypowe i chyba nieco ryzykowne posunięcie. Czemu Kruk 2 nie wyjdzie jako jedna całość?
Prace idą całkiem nieźle, choć nie tak łatwo i szybko jak to było z poprzedniczką. Jak sam wspomniałeś, gra ma mieć dość rozbudowany świat. To właśnie tworzenie dużego świata i wprowadzanie wątków pobocznych pochłania większość czasu. Chcę, aby lokacje w Kruku 2 były różnorodne, a tutaj zaczyna "boleć" VX i ograniczona ilość tile. To jest pierwszy powód (Na tile jest sposób, ale nie chce mi się "bawić" z programikami czy skryptami). Drugi powód jest taki, że i tak każdy z tych trzech aktów będzie bardziej obszerny niż sam pierwszy Kruk. Nie wiem, ile zajmie mi ukończenie wszystkich aktów. W każdym razie, jak ukończę Akt I, chciałbym zająć się jakimś innym projektem, aby od przygody Enialisa odpocząć.

Jest szansa, że dostaniemy grę jeszcze w tym roku?
Na Akt I jest szansa, ale nie chcę niczego obiecywać. To wszystko zależy tylko od czasu i chęci do tworzenia, a nie zawsze je mam. Zobaczymy jak będzie.

Ostatnio na Gospodzie pojawił się już temat odnośnie Golden Forków. Jak myślisz, jakie gry w tym roku zasługują na wyróżnienie?
Z kategorii XP i VX/Ace, na ten moment nic mnie nie "powaliło". Chyba, że coś przeoczyłem. Ciągle czekam aż coś ciekawego się ukaże. Czekałem na Asgun Noruja i Twoją Krew Zdrajcy, ale już się raczej nie doczekam. Natomiast, w kategorii RM2000/2003, to myślę, że Najlepsze Kampanie SD: Hope, Rycerz Śmierci i demo Hoia Baciu "zasługują na wyróżnienie". Możliwe też, że o jakiejś dobrej grze w tym momencie zapomniałem...

Na Krew Zdrajcy się doczekasz, ale nie w tym roku;). Czy poza Krukiem masz koncepcje na jakieś inne produkcje w dalszej przyszłości?
Oczywiście. W planach mam ukończenie Zakonu Rubinowego Smoka. Myślę też nad produkcją niezwiązaną z tym uniwersum. Zupełnie inne realia. Nie będzie to RPG. Ponadto mam zamiar spróbować swoich sił w RM2003. Zarys fabuły mam, materiały w większości zebrane. Tylko, kiedy będę mógł przejść do "pracy właściwej".

Po słabym 2012 roku, w tym mamy umiarkowany ruch twórców. Myślisz, że rpg maker ma jeszcze szansę przetrwać przez kolejne lata czy to już powoli wymierający gatunek?
Nie wiem. Nie mam pojęcia, chyba jestem też na scenie zbyt krótko, aby móc, to oceniać. Ale jestem dobrej myśli. :)