Wywiad

 
 
 
Lartarin
(rozmawiał ravenone)

Naszym gościem jest Lartarin, członkini TagTeamu oraz adminka forum Ultimy.

Na początku porozmawiamy o Systemie. Do tej pory wydaliście dwie części: System oraz System RPG Pustkowia Chaosu, a w przygotowaniu są kolejne dwie odsłony. Możesz nam powiedzieć czym jest System i dlaczego zdecydowaliście się tworzyć o nim szereg gier?
- Czym jest... ^^, to alternatywna rzeczywistość stworzona kilka lat temu jako autorski system fabularny w realiach fantasy. To mieszanka wszystkiego, o czym można przeczytać czy obejrzeć. Bohaterowie doświadczają radości jak i smutków (to tak klasycznie), przez to wszystko przewija się również chęć władzy, seks, namiętności, pieniądze, komedia, dramat, heroiczne potyczki i wszystko inne... ^@^ co dobre i... lepsze. To jest właśnie System Fantasy Role Playing Game, który przenieśliśmy w realia gry komputerowej, choć i tak w minimalnym stopniu. Czemu System(?)... Nie myśleliśmy nad jakąś „kulerską” nazwą, bo po co... Wystarczy, że świat jest taki, oparty na mechanizmie zależności, czyli Systemie ^^. Od początku istnienia alternatywnego świata chcieliśmy, aby uczestniczyło w nim jak najwięcej osób, a tworząc gry poniekąd dajemy im taką możliwość.

System II i System VX są tworzone równolegle. Czy obie produkcje będą podobne do siebie czy robią je dwie odrębne grupy? W której z nich uczestniczysz Ty i za co odpowiadasz?
- Ja ^@^, MOI uczestniczy we wszystkich grupach tworzących System… znaczy się w jednej. Owszem, dwie, a nawet trzy gry powstają w tym samym czasie, z tym że jedna bardziej a druga mniej, zależne jest to od pomysłu i chęci na konkretny tytuł. Każde z nas Bo$$uje jednemu projektowi, a reszta supportuje. Produkcje poniekąd podobne być muszą, w końcu są z tej samej stajni (chlewiku) ^@^, co do rozgrywki staramy się je jednak różnicować pod wieloma względami, mechaniki walki, fabuły czy też doboru grafik (ja osobiście bardzo nie lubię pusto-pełnych map i RTP ^@^). We wszystkich projektach zajmuję się doborem muzyki a w projekcie, któremu szefuje mam większość rzeczy na swojej głowie.

A czemu autorzy są na tyle powściągliwi i nie dostarczają fanom żadnych screenów przed premierą?
- Fanom, a mamy jakiś...? ^^ Doszliśmy socjalistycznie do wniosku, że kilka screenów wiosny nie czyni, więc lepiej napalić w piecyku i grzać się przy nim dopóty, dopóki nie wyjdzie pełen projekt lub też demo(n) ^^. No i chodzi też o niespodziankę – taki test behawioralny. ^^

A propos premiery - na jakim etapie są projekty i kiedy będziemy mogli spodziewać się ukończonych gier?
- To pytanie zbiło mnie z tropu… i zwierzyna uciekła ^^
Poważnie, wszystkie projekty są już bliżej, niż dalej. System VX - Mord Kruków oceniam na ok. 80% (demo właśnie wyszło), System II – Lost In Time ok. 50%, System VX – S. Kingdom też ok. 50%. Gry planujemy wydać w bieżącym roku (auć parzy ^@^), a jak łatwo można ocenić, najpierwszy wyjdzie Mord Kruków.

Jesteś w stanie wytłumaczyć tak dużą popularność serii waszych gier na Ultimie? Na innych forach reklamowałaś Pustkowia Chaosu, ale gra przeszła bez echa. Nie mówię tu o Golden Forkach, na których wypadliście świetnie.
- Jeśli jest to popularność, to zainteresowanie naszymi projektami można wyjaśnić w dwojaki sposób; pierwszy to taki, że seria od TagTeamu jest popularna, ponieważ Ultimie takowy TT przewodzi (a userzy to prąd ^^). Druga możliwość, bardziej prawdopodobna, że wydanie gry będzie sposobnością do krytyki, znajdzie się milion jeden rzeczy, które inni zrobiliby lepiej ^^, a i jest to sposób na zaistnienie... Są tacy, którzy w ten sposób „się lansują” ^^. Co do innych for, to sprawa jest jasna... echa nie było, bo przez krytykę co niektórzy wyraziliby zainteresowanie naszym dzidziusiem ^^ a wtedy to kalendarz majów by się skończył i... zaczął się czerwców ^^... Z drugiej strony patrząc w Pustkowiach nie ma do czego się przyczepić (jak rzep ^^)... no może poza wszystkim ^@^.

TagTeam to jedyny zespół, który na naszej scenie stworzył już dwie gry, a kolejne są w produkcji. Zapewne pomaga wam fakt, że część z was zna się nie tylko w sieci. Jak wygląda współpraca? Każdy wrzuca coś od siebie na wspólny serwer czy jednak spotykacie się w domu i tworzycie wspólnie przy jednym komputerze?
- Prócz wspólnych projektów nagraliśmy dwie płyty i napisaliśmy cztery wielkie symfonie… no i jedną malutką ^^... jasne. Co do naszej współpracy, to odbywa się ona na zasadzie namacalnego kontaktu (usta-usta ^^). Cała Nasza trójka jest ze sobą spokrewniona krwiście ^^, lub na mocy „lewa”. Współpraca dla niektórych mogłaby się wydać bardzo chaotyczna, „siedzimy, pijemy, fajnie jest, szkoda, że innych tu nie ma ^^”. Po takim przygotowaniu... żart ^^, najważniejszy jest pomysł (to takie oczywiste ^^). Wykluwa się on w różnych sytuacjach, aż głupio pisać w jakich ^@^. Następnie ustala się początek i koniec, bardzo ogólnie zarysowuje się fabułę (o ile jest ^^). Kiedy wszystko jest gotowe, włącza się głośno muzykę... wtedy następuje proces twórczy. Jeśli jesteśmy wszyscy, każdy „wrzuca” coś od siebie, a reszta to weryfikuje. Rzecz się miała zupełnie inaczej, gdy współpracowaliśmy z SaE. Wtedy, tak jak napisałeś wysyłała ona nam materiały przez FTP lub my jej. Niezastąpiony okazał się również komunikator gygy no i skajp. W gruncie rzeczy nasze wspólne tworzenie to nic specjalnego, ale ile przy nim śmiechu ^^.

Ultima przez ostatni rok zyskała na popularności, doszło do niej sporo nowych użytkowników znanych z Gospody czy rmxp.pl. Dzięki tym pierwszym powstał dział z grami z 2k3. Czemu nie widać migracji forumowiczów w drugą stronę? Ultima mimo nowych userów z innych for, to wciąż mocno zamknięte środowisko.
- Znaczy się, to jakiś problem... ja tam żadnego nie widzę. Nikt przecież nie każe userom podpisywać żadnej lojalki co do Ultimy. Natomiast o istnieniu innych for wiedzą, bo zdarza się, że zamieszczamy linki do ich zasobów, tutoriali, skryptów... ofkors maja też swoje sposoby ^^. Poza tym userzy wiedzą co dobre ^^.

W dodatku jesteście jedynym forum w Polsce, gdzie tak mocno jest eksponowany maker VX. I jak widać, twórcom to służy. Pojawia się coraz więcej zwolenników tego programu, a co za tym idzie - gier. Myślisz, że VX będzie w stanie popularnością przebić XP?
- To całkiem możliwe, ale dużo się jeszcze będzie musiało piasku przesypać zanim ogromna rzesza XP nacjonalistów przekona się do młodszego braciszka - VX-a ^^.

Mówiliśmy już o zamkniętym środowisku Ultimy, niemniej zapytam Cię o całą scenę. Grywasz w gry innych twórców? Co w tym roku będzie na topie?
- Zależy gdzie. Na Ultimie jest wielu młodych i zdolnych twórców, więc jeśli jakiś pseudo-znawca nie podetnie im skrzydełek, to każdy z nich jest w stanie wznieść się na wyżyny. Co do innych for, to jest kilka projektów, które oczekiwane są z niecierpliwością, jeżeli prace nad nimi nie ustaną, to będzie w co pograć ^^.

Jak długo zajmujesz się tworzeniem? Przebrnęłaś przez wszystkie rodzaje RMa czy tylko XP i VX?
Dawno, dawno temu w odległej galaktyce, gdy nie mieliśmy jeszcze porządnego komputera (tamten, to nieporządny drań był ^@^) próbowałam coś robić w RM, ale było to jak błądzenie w egipskich ciemnościach, przynajmniej wtedy... IksPek był jak światło, które rozjaśniło tę całą... niejasność ^^. To było na początku, czyli 3 lata wstecz. Teraz zaczęłam przekonywać się do VX-a, który nie jest taki straszny jak go malują ^^.

Na koniec mała prośba z mojej strony odnośnie Ultimy. Moglibyście wreszcie rozdzielić gry ukończone od super-hiper-ekstra zapowiedzi? :)
- Oznaczenia gier są czytelne, ale skoro prosisz... to zobaczymy ^@^.