Analizy
Systemy walki CBS w rmxp(Snickers)
Artykuł ten jest kontynuacją Systemów walki ABS z poprzedniego numeru. Dzisiaj wezmę na warsztat kolejny rodzaj staczania bojów jakim są CBSy (Custom Battle System) - w odróżnieniu od ABSów nie stacza się ich w czasie rzeczywistym na mapie, tylko na osobnym ekranie. Poniżej prezentuję i opisuję wszystkie te, które nie wyginęły i nie posiadają błędów. Z uwagi na prosty charakter instalacji nie będę pisał przy każdym BSie, jak bardzo trzeba znać rgss (wystarczy wkleić skrypt do bazy danych, reszta często opisana jest w komentarzach). Ze względu na sposób wyświetlania battlerów, podzielić systemy możemy na:
A) Systemy oparte na podstawowym BSie:
1. Azan'tear Battle System
Skrypt usuwa dolne okienko statusu, dzięki czemu battlery lądują na battlebacku - możemy podziwiać rysunki bohaterów i wrogów razem, w jednym polu. BS dla osób, które drażni programowe okienko (czyli owy pasek).
2. KGC Battle System
Wprowadza zoom, który przybliża akcje battlerów. Na przykład: jeśli zaatakujemy przeciwnika z lewej strony ekranu, kamera przesunie się w tym kierunku, robiąc przybliżenie na battlera, który dostaje od nas baty. Cóż, szału nie ma (po jakimś czasie nieco to irytuje), ale myślę że BS jest w sam raz dla osób, którę kręcą nosem na małą dynamikę walk turowych w RPG Makerze.
3. Real Time Battle
Obok rysunku postaci, pasków HP i SP oraz stanu postaci pojawia się czerwony pasek, oznaczający gotowość do ataku. Działa to na takiej zasadzie, że kiedy wykonasz ruch (np.atak), przed wykonaniem następnego pasek musi się naładować - w międzyczasie postać nie może nic zrobić. Wciągający, klimatyczny - zachęcam do zobaczenia go w akcji.
4. RM2k Battle System Message
Zaczerpnięty z mechaniki systemu walki RPG Makera 2000. A mianowicie, gdy dokonamy jakiegokolwiek ruchu, widzimy jego opis w odpowiednim okienku, zaraz po jego wykonaniu. Całkiem ciekawe i dodające oldschoolowego klimatu.
5. Sand Golem Auto Battle
W
wielu grach walka turowa ma to do siebie, że po jakimś czasie graczowi nie chcę się graczowi po raz n-ty wciskać komendy "Atak" czy "Czar" każdemu z bohaterów. Skrypt ten dodaje do możliwość opcji Automatic, umożliwiającej automatyczną walkę wszystkich w drużynie, bez żmudnego ustawiania akcji każdemu z osobna. W praktyce niewątpliwie podnosi to grywalność rozrywki, zwłaszcza w grach gdzie walki jest bez liku.
SVBSy - systemy, w których grafiki postaci i wrogów staczają boje z perspektywy bocznej:
6. Ar Tonelico CBS
Powstał na podstawie systemu z gry na Playstation 2 Ar Tonelico ~Sekai no Owari de Utai Tsuzukeru Shoujo. Cechuje go przede wszystkim niezła dynamika animacji oraz charakterystyczny dla gry z konsoly interfejs.
7. Atoa Custom Battle System
Jedyną wartą mówienią rzeczą o tym systemie jest tylko to, że bohaterowie są ustawieni na dole ekranu (a przeciwnicy na środku). Osobiście nie polecam, zważywszy na to, że battlery bohaterów nie są zbyt widoczne (ich położenie po prostu kłuje w oczy).
8. Chrono Trigger Battle System
Kolejna inspiracja z konsoli. Jedną z jego cech jest coś podobnego do Real Active Battle System - pasek pokazujący u postaci gotowość do akcji. Niestety, moje wrażenie psują sztuczne animację podchodzenia bohaterów do wrógów. Cóż, kwestia gustu.
9. CTB by Charlie Lee
Jeżeli ktoś planuje zrobić porządnego turowego RPG-a, w którym umiejętności postaci są bardzo różnorodne i rozbudowane, jest to system, bez którego nie możemy się obejść.
10. Enu Sideview Battle System
Jeden z najbardziej znaych w sieci SSVBS-ów. Jest to Tankentai BS z kilkoma/kilkunastastoma dodatkami utworzonymi często przez innych twórców. Niezłe animacje (generowane w skrypcie) oraz niezwykle prosty interfejs z najważniejszymi statystykami - nie dorównuje CTB by Charlie Lee, ale może przynieść graczowi równie podobną satysfakcję w akcji.
11. Side View Battle System
Można go po krótce scharakteryzować tym, że ma ograniczony interfejs (paski HP i SP są nad charactersami bohaterów), niczym innym nie wyróżnia się od np. Chrono Trigger BS. Raczej dla tych, którzy nie lubią nadmiaru okienek.
12. SSVBS by DarkCloud
Najprostszy z prezentowanych BSów, utrzymanych w bocznej perspektywie. Jest o wiele mniej rozbudowany niż pozostałe, ale przynajmniej dobrze napisany (niegryzący się z innymi skryptami).
13. Tales of Battle System
Zapewne myślicie sobie, że (poza estetyką) wszystkie BS-y w tym artykule są takie same. I słusznie! Ten jednak mocno wybija się ponad pozostałe, głównie dlatego, że jest to dosyć oryginalne połączenie ABS-a oraz SVBS-a, zaczerpnięte z serii "Tales of...". Chodzi mniej więcej o to, że kiedy zaczyna się walka(dokładnie tak jak w CBS-ach), zamiast walczyć turowo, atakujemy wrogów w czasie rzeczywistym - poruszając się jak w platformówce i wykonując akcje za pomocą odpowiednich klawiszy. Nie każdemu może się to spodobać, ale od siebie powiem, że jest to całkiem miłe urozmaicenie, jakiego brakuje nam w publikowanych na scenie skryptach.