Analizy

 
 
 
Golden Forki 2009 - wyniki i analiza
(Noruj & ravenone)

Od ostatnich zmagań na scenie minęło już trzy miesiące. Teraz możemy chłodno spojrzeć na wyniki i na spokojnie je przeanalizować. Zobaczmy kto wygrał w poszczególnych kategoriach i dlaczego zasługiwał (bądź nie) na triumf, kto sprawił pozytywną/negatywną niespodziankę i jak mają się obecnie projekty gier, które startowały w kategorii Zapowiedzi i Dem.

PEŁNE WERSJE:


Oddano 34 ważnych głosów, rozdysponowano 89 punktów.

1. Exogenesis, Rezydent, GameBoy (28 punktów)

Duet GameBoy i Rezydent wygrali zdecydowanie. Argumenty? Autorska grafika, muzyka i część skryptów. Inteligentni przeciwnicy patrolujący teren. A i fabuła niczego sobie. Całość prezentuje się profesjonalnie, stąd pierwsze miejsce dla Exogenesis nie jest zaskoczeniem.

2. Prototop 2: Replay, Dante (19 punktów)
Protopop z pewnością należy do jednej z ciekawszych serii wychodzących spod RPG MAKERA XP. Platformowa gra logiczna urzekła już graczy pierwszą częścią, więc nic dziwnego, że druga odsłona okazała się sukcesem. Bardzo ładne tła, coraz lepsze poziomy i miła zabawa zaplusowały i Prototop 2: Replay wyniósł się na drugie miejsce. Pozostaje nam czekać na kolejną część. Dante do roboty!

3. Wrota Arkany, ravenone (18 punktów)
Wrota Arkany wpłynęły na scenę po cichu. Autor nie zakładał zapowiedzi, chociaż nieco tego żałował jak sam twierdził. Z czym mamy do czynienia? Z potężną grą RPG o rozbudowanym świecie i wątkach pobocznych. Zastanawiające było, które miejsce zajmie ta gra na Golden Forkach, ale jednak nie było zdziwienia, a wręcz głosy sprzeciwu, mówiąc, że ta pozycja zasługuję, na co najmniej drugie miejsce. Jest to niewątpliwe spore odkrycie. Gra o nie najlepszej grafice urzekła bardzo wielu graczy. Z pewnością, to dzięki muzyce, pięknej fabule i wszechobecnemu klimatowi.

4. Kwadrat, Sabikku (13 punktów)
Gra o dzielnym kwadracie znalazła wielu zwolenników, stąd Sabikku zdecydował się na wydanie dwójki. Grywalność projektu i oryginalny pomysł przysłaniają trywialną grafikę. Ciekawe plansze i różni przeciwnicy sprawiają, że gra się przyjemnie. Niemniej jest to krótka gra, która nie zdołała przebić się na podium. Może dwójka okaże się bardziej skuteczniejsza?

5. Dolina Danagot, Shinji , (8 punktów)
Krótki, lecz klimatyczny RPG. Tak można w skrócie opisać Dolinę Danagot. Całość powinna być raczej demem. Mimo to, w tejże grze doświadczymy świetnego klimatu, nastrojowej muzyki i ciekawych rozwiązań. Grafika prezentuje się przyzwoicie. Autor nie był obecny na scenie, więc można było się zdziwić widząc Dolinę na Golden Forkach. Co zadecydowało o tym, że gra nie dostała się na podium? Myślę, że jej długość i zbyt mały „szum” wokół niej. Jak wszyscy wiemy reklama jest dźwignią handlu. Mimo wszystko, przy tejże grze można świetnie spędzić czas. Gra zajmuję około dwóch godzin.

6. Luphilus, Thieffer (3 punkty)
Krótka, acz oryginalna produkcja Thieffera nie spotkała się z entuzjazmem odbiorców na GF'ach. Całość stizowana na 8-bitowe gry spełniła swoją funkcję, ale w porównanie do innych ukończonych gier nie miała większych szans na zajęcie miejsca na podium. W kategorii Dem autorowi poszło znacznie lepiej.

DEMA:


Oddano 22 ważnych głosów, rozdysponowano 44 punktów.

1. The Inscriptions, Dragon Wings (24 punkty)
Dragon Wings zdecydowanie wygrał w kategorii Dem. Zasłużenie? Zdecydowanie tak! Do tej pory gry spod RM XP, w których grafika nas zachwycała można było policzyć na palcach jednej ręki. Półgodzinne demo przedstawia nam fragment pięknie zrobionego i żywego miasta. Dobry mapping, grafika i specyficzny klimat czynią ten projekt wyjątkowym. Autor Inskrypcji mocno nawiązuje w swojej grze do twórczości Sapkowskiego, a odwołań i porównań do wiedźmina jest sporo: najemnik polujący na potwory, mutacja i siwe włosy, a nawet cytaty z opowiadań polskiego mistrza fantasy. Dragon Wings rozbudził nasze apetyty, a The Inscriptions z pewnością są jedną z najbardziej oczekiwanych gier nadchodzącego roku.

2. Aatalay, Thieffer (15 punktów)
Projekt Thieffera jest dość krótki. Autor demo wydał specjalnie na Golden Forki. Gra, która była wtedy w początkowej fazie tworzenia ukazuje nam jedynie kilka map, głównych bohaterów i początek fabuły. Co zatem sprawiło, żę Aatalay dostał 15 punktów? Strona techniczna gry. Przyzwoicie zrobione menu z oryginalnym oknem ekwipunku, dziennik zadań czy ciekawy system walki turowej sprawiają, że gra nabiera charakteru. Na uwagę zasługuje fakt, że większość ze skryptów autor wykonuje sam.

3. Zagubiony Świat, Przemek1602 (5 punktów)
Przemek1602 mocno napracował się nad tym projektem, a jego efekty widzieliśmy przy okazji ostatnich Golden Forków. To w zasadzie nie jest demo, ale spora część gry. Może na sam konkurs powinien dać nieco bardziej okrojoną wersję? A jak się Zagubiony Świat prezentuje? Na pierwszy rzut oka: trochę błędów, zwłaszcza stylistycznych i ortograficznych, momentami błahe dialogi... Ale jednak coś przyciąga nas do tego dema na dłużej. Brawo za facesety przy każdej napotkanej postaci (przy niektórych nawet animowane). Dobrze prezentuje się również system walki (najbardziej walka z orkami i przywołanie czarodziejki). Mapping dosyć przyzwoity, większość grafik standardowa, ale gra się naprawdę przyjemnie. Dlatego tylko 5 punktów na Golden Forkach z pewnością można uznać za niespodziankę.

ZAPOWIEDZI:


Oddano 28 ważnych głosów, rozdysponowano 82 punktów.

1. Parallel Worlds 2, TiTek (25 punktów)
Titek swoją mocną pozycję zawdzięcza wieloletniej i systematycznej pracy nad projektami. PW1 było najdłuższą grą pod RM XP, ale czy najlepszą? Jeśli chodzi o postęp graficzny to bez wątpienia mapy wyglądają dużo lepiej w porównaniu do jedynki. O aspekty techniczne, skrypty itd. nie ma się co martwić. Gorzej może być z grywalnością. Jeśli w dwójce dalej będziemy stać godzinę przed sklepem czekając na otwarcie czy chodzić za kawałkiem chleba zamiast skupić się na fabule to grywalność dalej pozostanie taka jak w pierwszej odsłonie. Parallel Worlds 2 jest już piątym oficjalnym projektem Titka. Ogrom pracy jaki autor wykonał dotychczas przekłada się na zaufanie graczy. PW2 zdecydowanie i zasłużenie wygrywa w kategorii Zapowiedzi.

2. Tabula Rasa, Nightcrawler (17 punktów)
Nightcrawler stworzył pięknie wyglądającą zapowiedź (choć nie obeszło się bez błędów ortograficznych). Całość przedstawiona w postaci małych zdjęć dopasowanych do ciekawych tekstów pełnych ambitnych założeń: kupno i wyposażenie własnego domu, dynamiczna gospodarka, wybór zawodów i wiele innych. I jak się okazało większość głosujących kupiło to. Zapowiedź była na tyle przekonująca, że Tabula Rasa znalazła się na drugim miejscu. Niemniej warto zaznaczyć, że była to chyba tylko zapowiedź… projekt, a raczej jego zalążek przygotowany specjalnie na Golden Forki. Na pełną wersję lub choćby demo nie ma co liczyć. Jak tylko skończyły się GF’y słuch po tej cudnej grze minął…

3. Kwadrat2, Sabikku (13punktów)
Tak charakterystycznej gry chyba przedstawiać nie trzeba. Sabikku uraczył już nas pierwszą częścią o zmaganiach dzielnego kwadratu. Nic więc dziwnego, że zajął miejsce na podium z 13 punktami. Wszak nie ma to jak w pełni uzasadniona nadzieja na kolejnego pełniaka spod XP.

3. The Cult, Senga (13 punktów)
Projekt Sengi naprawdę zapowiadał się nieźle. Dobrze dobrane grafiki, klimatyczny mapping, ciekawa fabuła… Nic więc dziwnego, że wraz z Sabikku podzielił się miejscem na podium. Tylko, że jak sam autor przyznał miesiąc później – The Cult od środka nie wyglądał tak okazale, jak na „okładce” z forum. Dlatego zaniechał robienia projektu i zaczął następny. Cóż… mamy chociaż nadzieję, że te dobre rzeczy z Kultu i doświadczenie zdobyte podczas jego tworzenia przełożą się na jakość tworzenia kolejnego projektu.

5. Inersadia, Chod (8 punktów)
Projekt Choda został przedstawiony solidnie, na pierwszy rzut oka pozytywne wrażenie robią mapki portu, lasu i jaskini. Dobrze przedstawiona fabuła, dobór skryptów i grafik, ciężko doszukać się błędów. Co zatem sprawiło, że Inersadia przegrała zdecydowanie walkę o podium? Trudno na to pytanie odpowiedzieć…

6. Shtamp, Noruj (6 punktów)
Noruj przygotował obszernie spisane dzieje ludzkości i stworzenia świata w Księga Kirkena. Jak się jednak okazało, nie tekst a grafika jest najważniejszym wyznacznikiem w Zapowiedziach. Screeny, które mogliśmy zobaczyć na Golden Forkach oparte były na grafice RTP, podczas gdy rywale w tej samej kategorii uraczyli nas czymś zupełnie innym. Stąd tylko 6 punktów oddane na Shtampa. Jak się na szczęście okazało – autor nie zraził się wynikiem i jako jeden z nielicznych z zapowiedzi niebawem powinien skończyć swój projekt.