Analizy

 
 
 
Mody – Czy gry stworzone w RPG Makerze mogą doczekać się modyfikacji?
(PInroz, 11.02.2017)


Kto z nas nie słyszał o zgromadzeniach moderskich, które w wolnych chwilach tworzą fanowskie modyfikacje oparte na silniku gry? Najlepszym tego przykładem jest gra Gothic. Jednak teraz zajrzyjmy do naszego środowiska... Ci, którzy mają łatwy dostęp do plików danej gry i chociaż znają podstawy RPG Makera mogą stworzyć, no właśnie co?


MODYFIKACJA MAKERÓWEK!!!

Często zastanawiam się czy to w ogóle możliwe... czy gra stworzona na plikach stworzonej już wcześniej gry ma prawo być osobną grą, czy mówimy już tu o modyfikacji? Jakie cechy powinna mieć dana makerówka, by można było ją zaliczyć do modyfikacji? I co najważniejsze - po co się do tego zabierać?

CZEGO NIE POWINIŚMY ZMIENIAĆ?

Stworzona modyfikacja makerówki, przede wszystkim, nie powinna odbiegać od samego projektu. Jeżeli chcemy, by makerówka była modyfikacją, a nie grą musi ona przede wszystkim nie różnić się graficznie, fabularnie i nie powinna usuwać ważnych elementów danej produkcji. Wiem, że coś takiego jest w modyfikacjach wspomnianego już Gothica. Jednak mówimy tu o makerówkach, a jak wszyscy wiemy, program RPG Maker służy do tworzenia gier, więc ważne by trzymać się tych założeń, żeby z modyfikacji nie powstała gra. Ważne jest też, by modyfikacja nie usuwała kluczowych postaci oraz nie zmieniała głównego bohatera/bohaterów. I co najważniejsze - nie można wprowadzać do modyfikacji skryptów, które znacząco zmieniają wygląd gry np. zmienianie systemów walki.

CO MOŻEMY ZMIENIAĆ?

Więc co możemy zmieniać w plikach danej gry, żeby była ona modyfikacją? Możemy zmieniać pliki muzyczne lub dźwiękowe, charactersy postaci, dodawać itemy, NPC-ów, przeciwników, rozwinąć wątki fabularne (jednak nie mogą one diametralnie zmieniać głównej fabuły gry) oraz dodawać zadania poboczne. Można też dodawać skrypty, jednak tylko takie, które nie zmieniają dużo w grze np.: skrypty na efekty świetlne lub regenerujące zdrowie bohaterów.

JAKIE GRY POWINNY DOCZEKAĆ SIĘ MODYFIKACJI?

Tutaj mógłbym się rozpisywać, jednak podam jedynie kilka przykładów gier, w których można wprowadzić coś takiego jak modyfikacja. Np.: Kruk, Trylogia Wrót Arkany, Krew Zdrajcy, Asgun, Dark Dawn, Seria ArkanA i wiele więcej. Jednak ja bardzo bym chciał zobaczyć fanowskie modyfikacje pierwszego Kruka, Krwi Zdrajcy, a przede wszystkim gry Green Levithan (dowolnej części). Jednak by stworzyć daną modyfikację, potrzeba by było posiadać pozwolenia autora, dostęp do plików gry oraz oczywiście chęci ;D Najważniejszą też rzeczą jest to, że modyfikacja nie może być tworzona przez twórcę gry, którą ona obejmuje (no bo w końcu ma to być fanowska modyfikacja. Co nie? ;))

CZY WARTO?

Hmmm.... to zależy. Większość z nas woli tworzyć swoje produkcje, więc branie się za coś takiego, jak tworzenie modyfikacji gier z RPG Makera jest raczej małym cieniem szansy, że ktoś się za coś takiego weźmie. Jednak jeżeli trafi się paru zapaleńców to na Gospodzie, Gonicu RM lub nawet Twierdzy powinno powstać nowy dział pod nazwą Modyfikacje ;D

NA KONIEC

Pewnie zastanawiacie się po co to wszystko piszę? Że nie mam co robić? Że znowu zaśmiecam Gonica RM swoimi głupotami.... To co przed chwilą napisałem to moje subiektywne odczucie, które mnie nękało przez pewien czas, aż do tego momentu. Jednak ciekawi mnie czy coś takiego będzie miało miejsce w naszym środowisku. Jest sporo dobrych gier stworzony w RPG Makerze, które mogły by doczekać się fanowskich modyfikacji... jednak czy to nastąpi lub może już to się stało??? KTO WIE?

Owszem, mod pierwszej części Wrót Arkany został stworzony przez Aresjej Games. Teoretycznie skupiał się on na poprawieniu mappingu, a w praktyce był okrojony o kilka plików graficznych z głównej gry, dlatego też - co chwila wywalał błędy - przyp. ravenone.