Aktualności
Krótki tekst o multi w RM(Snickers)
Ten tekst jest dla osób, które nie wiedzą jeszcze jak przekombinowane jest tworzenie systemu multi w RM Zatem jak jesteś zaawansowanym pro-hackero-skrypterem i jesteś przekonany, że to raczej jest niemożliwe (przy systemach sieciowych), to radziłbym nie czytać dalej.
Każdy kto chociaż raz miał spotkanie z jednym z programów z serii RPG Maker, zapewne zna jego niezmienną cechę: gry w nim tworzone są tylko dla jednej osoby.
Oczywiście w dobie MMORPG-ów powstały i takie (np.Margonem, My Fantasy World), które bazując na grafice tych że kreatorów, zdobyły popularność i przez nie większość osób chciało stworzyć mmorpg-a właśnie na RM. W konsekwencji tematy
na forach poświęconych temu programowi zostały zalane postami typu ''czy da się
na tym zrobić sieciówkę'' lub ''czy ktoś chcę ze mną robić mmo?'', toteż niektórzy sami zaczęli coś robić w tym kierunku. Powstało więc kilkanaście (lepszych lub gorszych) systemów, dzięki który moglibyśmy rzekomo grać na odległość.
Niestety, w praktyce ich obsługa jest mocno skomplikowana, dzięki tonom skryptów
i masie błędów, jakie towarzyszą podczas grania, przez co systemy te nadają się
tylko dla netowych fanatyków i NERD-owskich ''profesorów'', a nie dla zwykłego,
szarego obywatela świata. Mimo tego, zainteresowanych nie brakuje, a próby nie
ustają, toteż z uwagi na to postanowiłem napisać artykuł o narzędziach sieciowych, jakie w swoim czasie obdarowywali userów luminiarze RGSS. Próbowano też, by była gra dla 2 osób na jednego kompa i o tych też zaraz opiszę.
(jeżeli chcesz pogadać na forum rmxp lub jakimś innym na ten temat,
radziłbym najpierw przeczytać ci ten artykuł, dzięki któremu poznasz lepiej sieciowy światek RM i oszczędzisz czasu i cierpliwości ludziom na forach, którzy
za każdy kolejny taki temat cię mogą wyśmiać i wyszydzić)
Systemy sieciowe:
RMX-OS by Blizzard
Blizzard, znany zagraniczny skrypter postanowił napisać swoją własną wersję Multi w RM. Daje nam client oraz server, przy czym ten drugi musimy sami skonfigurować (można je władować na stronę w necie). Instrukcje dołączone do tego opowiadają o błędach oraz o strukturach RGSS, jakie znajdują się w cliencie.
Dane techniczne:
System walki : Normalny lub Blizz ABS
Global Visual Equip: Brak
PVP: Brak
Trade: Brak
Chat: Jest
Mouse Movement: Brak
NPSP
Jeden z pierwszych, do których dołączony został niezależny plik serwerowy (nie można go niestety władować na stronę, ale gra będzie działać tylko wtedy gdy będzie włączony komp i ten programik :(). Po jego włączeniu można w nim zmieniać wszystko (w przypadku portu, to trzeba jeszcze w grze ustawić na należyty). Interfejs nie przypomina gotowca do rpg-ów, tylko bardziej przygodówkę lub grę testową (mamy na górze ikonki obrazkowe). Łatwiejszy w obsłudze, niż poprzedni tylko jak z kuzynem chcieliśmy zrobić grę to po ustawieniach odpowiednich (sprawdzaliśmy wszystko 3x) weszliśmy do gry, jednak nie mogliśmy siebie widzieć :(.
Dane techniczne:
System walki : Normalny lub Blizz ABS
Global Visual Equip: Brak
PVP: Brak
Trade: Brak
Chat: Brak
Mouse Movement: Brak
Systemy, które są takie same jak ten opisany powyżej, ale mają zmiany dosłownie kosmetyczne:
-Net RMXP Online 2.1 by Vengeance
-Netplay Master 1.7
-Netplay Absolute 1.1
(ich mechanika działania jest taka sama i nie będę jej przytaczał)
Hartacon
System znacznie różniący się od pozostałych. Po dokonaniu kilku wyborów (znane z cs-a: kim grasz, gdzie grasz itp.) lądujesz na mapce, gdzie z innymi postaciami uczestniczy w eksterminacji pozostałych graczy. Jednakże zawiodą się ci, którzy oczekiwali drugiego CS-a, są to tylko miecze i jakieś czary (chociaż jak ktoś się uprze...).
Dane techniczne:
System walki : TBS
Global Visual Equip: Brak
PVP: Jest
Trade: Brak
Chat: Jest
Mouse Movement: Brak
Systemy kooperacyjne:
Multiplayer System
W 2 różnych krańcach mapy mamy 2 bohaterów. Na ekranie dzieli ich linia, przez co 2 graczy na 1 kompie może poruszać się po świecie i spotkać się ze sobą (lub iść by jeden zabił drugiego). Ma błędy, czasem się wyłącza, ale dla chcącego nic trudnego, by je jakoś zlikwidować.
2 Player Engine
Jedna mapa, 2 bohaterowie i jeden ekran - ten kto grał w PC-tową wersję Lego Star Wars lub Opowieści z Narnii, będzie wiedział o co chodzi. Dzięki temu systemowi 2 graczy może iść i wspólnie przechodzić rozrywkę.
I to tyle, więcej skryptów lub czegoś związanego z multi nie znalazłem. Jeżeli próbowałeś z 1 sekcji systemów sieciowych każdy system i żaden ci się nie spodobał, opuść RM i przejdź na takie programy jak Elysium World czy Xtreme World lub napisz swój. Jeżeli nie dałbyś rady, to radzę ci to zostawić w spokoju.