Analizy

 
 
 
Premiery 2010 (część trzecia)
- najbardziej oczekiwane gry roku spod RPG Makera XP


Ostatnia już część premier 2010. Na pytania odpowiadają kolejni twórcy projektów. A na koniec krótkie podsumowanie rankingów i wypowiedzi autorów.
Dziś odpowiadają: GWOZDZIK, Neko, Squall112, Dante, ravenone, Sabikku.

Pytania do twórców
1. Jak dużo czasu poświęcasz na robienie gry?
2. Na jakim etapie jest twój projekt? (statystyki: ilość map, umiejętności, broni itp., czas gry)
3. Kiedy planujesz ukończyć grę/wydać wersję demo?

GWOZDZIK (The Secret of Coil)
1.
Ostatnio nie mam czasu (nauka), lecz gdy miałem go więcej to poświęcałem ok. 2 godziny dziennie, a teraz max pół.
2. Map jest mało (kilka dosłownie), ponieważ zarazie skupiam się na grafice (robię ją, szukam).
W tej chwili nie mam żadnych umiejętności w grze (oprócz tych podstawowych) lecz będzie ich dużo. Ilość broni jest podana w temacie projektu The Secret of Coil (innych przedmiotów również). Czasu gry zaranie nie mogę oszacować, ponieważ nie mam wszystkiego zlepionego do kupy.
3.Demo możliwe że wyjdzie za rok albo dłużej, a pełna wersja nie wiem kiedy (dlaczego tak długo?? - ponieważ chce wszystko dokładnie dopracować).

Neko (Septerra Core Dream About The Past)
1. Czas na robienie gry poświęcam w zależności od tego, ile mam wolnego czasu. W lutym było to 8 godzin dziennie (trwało to miesiąc), aktualnie tylko 2 godziny dziennie z powodu braku czasu.
2. Aktualny status projektu:
Mapy - 80 na około 150
Umiejętności - 80% (około 50 nowych animacji)
Bronie, zbroje - 100%
Przedmioty - 50 %
Battlersy - Główni bohaterowie 100%, wrogowie 40%
Charsety - Główni bohaterowie 100% (ale możliwe, że będą wprowadzone zmiany), wrogowie 20%
Spodziewam się około 10 godzin gry.
3. Grę uda mi się wydać najwcześniej w maju, ale dokładnej daty jeszcze nie znam.

Squall112 (Resident Evil: New History/Shippuden RPG)
1. Ile czasu spędzam przed makerem ? Hmm, tak średnio godzinka dziennie :)
2-3. No w tym momencie tworzę 2 projekty , jeden na podstawie popularnego anime "Naruto Shippuuden" a drugi nosi nazwę Resident Evil : New History (pierwszy projekt doczekał się paru demek).
Map ma ze 150, a ogólnie - techniki itd. jest tego pełno. Ppełna wersja? myślę, że w wakacje wyjdzie:), jeśli chodzi o drugi projekt to jest zrobione pare mapek , no i projekt dopiero co powstaje , demko powinno wyjść na początku maja ...

Dante (Prototop 3)
1. Tu nie mam jakiejś reguły. Jeśli robię grę, w której mam wszystko zaplanowane, to dzienne potrafię przesiedzieć 3-4 godziny. Czasem nie robię w cale z powodu innych zajęć lub czystego lenistwa.
2. Przed formatką dysku (ten kto był u mnie na stronie, to czytał) miałem więcej, połowa drugiego etapu, a w każdym etapie 10 poziomów. Teraz jest nieco ubogo. Kończę pierwszy etap, z uwagi na picowanie grafiki, map, przemyślanie poziomów po kilka razy.
3. Sam nie wiem. Kiedy skończę. Nie chcę nic mówić, bo czasem tworzenie gry idzie szybko, a czasem stoi nieruszane przez tydzień. W tym roku będzie.

ravenone (Wrota Arkany 2)
1. Nad jedynką pracowałem po kilka godzin dziennie. Teraz z racji nowej pracy mam mniej czasu. Ale w tygodniu parę godzinek zawsze się znajdzie, żeby podłubać przy WA2;).
2. Statystyki:
- 160 map
- 50 broni
- 60 armorów
- ok. 100 umiejętności
- czas gry: ok. 5 h
- 15 grywalnych postaci
3. Aktualnie zabieram się za 3 z 5 rozdziałów. Na każdy rozdział daje sobie 2 miesiące. Tak więc, jeśli nie będzie żadnych wypadków losowych to premiera WA2 odbędzie się pod koniec tego roku.

Sabikku (Kwadrat 2)
1. Bardzo, bardzo mało. Chętka łapie mnie raz na miesiąc, robię dwa-pięć poziomów i zostawiam. Nie śpieszy mi się.
2. Oceniłbym na około 50%. Czas gry trudno oszacować, zależy od umiejętności zręcznościowo-logicznych gracza.
3. Jeśli wszystko pójdzie dobrze z planem, w wakacje powinienem ukończyć Kwadrata^2. Jeśli nie w wakacje, i tak liczę że się wyrobię do końca roku.

Podsumowanie
W obu rankingach (redakcyjnym i czytelników) bezdyskusyjnie wygrał Parallel Worlds 2. Jednak projekt TiTka w tym roku światła dziennego jeszcze nie ujrzy. Niektóre projekty z listy od dawna nie są ruszane (Aatalay, The Inscriptions), inne podobnie jak PW2 - nie doczekają się premiery w 2010.
Na koniec łączny ranking sumujący oba zestawienia. Punkty były przyznawane w sposób następujący: 1 miejsce - 10 pkt. 2 - 9 pkt... 10 - 1 pkt. Głosowało 14 osób, przy czym nie każdy potrafił wymienić 10 tytułów.

1. Parallel Words 2 - TiTek (116pkt.)
2. The Inscriptions - DragonWings
(87pkt.)
3. The Werewolf - Dan
(82pkt.)
4. Wrota Arkany 2 - ravenone
(71pkt.)
5. Shtamp - Noruj
(61pkt.)
6. Zagubiony Świat - Przemek14026
(36pkt.)
7. Pragnienie Krwi - Ekhart
(35pkt.)
8. The Story Of Tavalar - Dark Cloud
(33pkt.)
9. Darnog: Początek - HellKiller
(27pkt.)
10. Aatalay - Thieffer
(26pkt.)

Ranking to czyste spekulacje, a zapewnienia autorów o skończeniu projektu to kwestia bardziej konkretna. Niektórzy skończą swe gry już w najbliższych miesiącach, a inni mają nadzieję, że wyrobią się w tym roku. Oto zestawienie gier, które powinny się ukazać w 2010. Wyszło z tego 8 tytułów, a 3 pełniaków już się w tym roku doczekaliśmy. Jeśli dodamy do tego niespodzianki bez zapowiedzi (jak np. Wzór) to powinien wyjść całkiem udany rok:).
Darnog:Początek
Kwadrat 2
Prototop 3
Shtamp
Septerra Core Dream About The Past
Shippuden RPG
The Painter
Wrota Arkany 2