Analizy
System oceniania gier
(Caesum)
Ostatnio zauważyłem, że na forum GRMA niektóre osoby "burzą się"
odnośnie
obecnego systemu oceniania gier, jaki używany jest w Gońcu.
Osobiście uważam, że ten stary jak świat system kryteriów prawie w
pełni
spełnia swą rolę, jednakże sądzę, że powinien zostać nieco
usprawniony. Przedstawię tu więc własną propozycję kryteriów, których powinno się używać przy recenzowaniu gier tworzonych w makerze.
Obecny system oceniania składa się z czterech kryteriów: grafika,
klimat, muzyka, mechanika oraz oceny końcowej. Uważam, że kryteria powinny być jednak następujące:
fabuła, grafika, muzyka, mechanika, klimat.
Zapewne zastanawiacie się "jaka jest różnica". Faktycznie, ten system
oceniania niewiele odbiega od obecnego, jednak jest w nim kilka ważnych różnic.
Pierwszą, jak widzicie, jest fabuła. Zawsze się dziwiłem, czemu w Gońcu tego nie ma. Co prawda był tam "klimat" (o czym napiszę za chwilę), jednak fabuła i klimat to dwie różne sprawy i nie powinno się tych dwóch pojęć uważać za jedno. W kryterium "fabuła" nie oceniałoby się nic innego jak... fabułę! Właśnie! Wątek główny w grze jest jednym z ważniejszych (jeśli nie najważniejszych) elementów w grze i jego ocena powinna zostać szczególnie uwzględniona.
Drugą zmianą jest usunięcie oceny końcowej. Przeważnie ocena końcowa
to
podliczenie i podsumowanie punktów zdobytych we wszystkich kryteriach.
Należy jednak pamiętać, że to nie ładna grafika, dobra fabuła czy
nieziemska muzyka tworzą grę, tylko jej klimat. Klimat jest tym "czymś",
co sprawia, że chce się w grę grać, lub nie. To od niej zależy, czy gra
będzie dobra, czy może będzie kompletną klapą. Z pewnością każdy z
nas
zna choć jedną grę, która wcale nie zaskakiwała muzyką, grafiką czy
nowinkami technicznymi, może nawet fabuła była kiepska, jednak sama w
sobie gra była całkiem znośna i/lub przyjemna. Ja sam mogę bez bólu na
sercu wymienić serię "Twierdza Bogów" Crisa. Grafika w grze była tak
tragiczna, że monitor praktycznie sam się wyłączał, zaś fabuła była
tylko gwoździem do trumny, którą zafundowały makabrycznie zrobione
mapki. Jednak muzyka, choć cała z RTP, była dobrze dopasowana do
sytuacji i tworzyła całkiem niezły nastrój.
Klimat w grze może zostać stworzony przez praktycznie wszystko, od
ciekawej fabuły zaczynając, a kończąc na ładnie zrobionych mapkach,
dlatego idealnie nadaje się w miejsce oceny końcowej.
Była gdzieś również propozycja, aby usunąć takie kryteria jak
"grafika"
czy "muzyka", gdyż niepotrzebnie zawyżają ocenę końcową gry. Jestem
temu
całkowicie przeciwny. Gry w rpg makerze nie są RPG'ami typu Dungeons &
Dragons, gdzie cała fabuła i świat przedstawione są w opasłym tomisku.
Gry w tych programach również mają jakąś grafikę i muzykę, tak więc
nie
widzę powodu, by nie uwzględnić ich w systemie oceniania.
Sądzę, że taki system oceniania byłby zarówno dobry dla graczy, jak i twórców gier, gdyż ukazywałby w przejrzysty i łatwy do zrozumienia sposób dobre i złe strony produkcji.