Aktualności

 
 
 
Systemy walki TBS w rmxp
(Snickers)

To już trzecia i ostatnia część systemów walki w rmxp. Tym razem wziąłem się za TBS-y, czyli systemy walki polegające na staczaniu turowego boju w terenie oraz przemieszczania się po nim bohaterów ze swojej drużyny. Sprawa z obsługą i trudnością ma się tak samo jak w przypadku ABS-ów. W odróżnieniu od poprzednich części, nie ma tutaj podziału na grupy i wszystkie zatem wrzuciłem do jednego worka. A są to:


Tactical Battle System by Nick


Użyty w znanej grze Noruja pt: Shtamp; wybieramy miejsce dla bohatera, z którego rozpocznie bój, po czym w turze możemy chodzić (po wyznaczonych polach) i atakować obszary z przeciwnikiem. System ma kilka drobnych błędów, jednak na ogół nie stwarza problemów. Warto go użyć do niezbyt rozbudowanych mechanicznie projektów.

Gubid's Tactical Battle System


Jeden z najbardziej znanych TBS-ów w świecie. Ma bardzo dużo opcji i konfiguracji (w tym rodzaj walki: taki jaki jest w TBS by Nick lub bardziej rozbudowany, w którym bohaterowie poruszają się w ... izometrii!). Niestety dosyć trudno go ogarnąć, dlatego też polecam się z nim ,,bawić" tylko osobom zaznajomionym znaczniej z RGSS.

HEX Battle System


Ten różni się znacznie od pozostałych; postacie pozytywne i negatywne poruszają się po sześciokątnych płytach i tam też ze sobą walczą. Rzeczą, która jest najbardziej interesująca w tym wszystkim jest to, że można lać swoich towarzyszy i samego siebie! Ponadto wspomnę też o właściwościach samych płytek, które zmieniają kolory i (o ile na takowej jesteśmy) bonusów z tym związanych.

ZTBS


Znów powrót do 2 pierwszych TBS-ów. Jedynym praktycznie elementem wyróżniającym ten BS od innych jest podział walki na fazy: actors i enemy. W tej pierwszej robimy desant własnych wszystkich jednostek i ewentualnie atakujemy wroga, w drugiej to wróg działa przeciwko nam. Rzeczą obracającą system na jego korzyść jest w porównaniu od takiego TBS by Nick brak błędów i łatwiejsza obsługa.