Aktualności
Systemy walki ABS w RM XP(Snickers)
Prezentowany poniżej artykuł zawiera opisy 11 znanych systemów walki ABS (Action/Adventure Battle System). Jeżeli jakiegoś brakuje, jest to spowodowane jego "wyginięciem" (wygasłe linki, brak kopii u userów) lub masą błędów, przez którą miał słabą popularność. Nie ma tu też systemów niedokończonych, w których bohater nie może bić przeciwnika, a on może jego lub odwrotnie. Prócz opisu ABS-a pod każdym znajdują się screenshoty z ich dem.
Krótki słownik:
- ABS -"system walki w czasie rzeczywistym". Wejście na mapę jest równoznaczne z rozpoczęciem boju, ABS charakteryzuje się bowiem także brakiem przenoszenia postaci gracza na nową mapę\ekran, aby rozegrać bitwę.
- Hotkeys - specjalny pasek, który często wchodzi w skład HUD-a; umożliwia skrótowo wykorzystanie skilla ustawionego na miejscu 1-9 na mapie gry.
- RGSS - silnik gry napisany w Ruby, na jego podstawie pisane są skrypty do Rpg Makera.
Ze względu na wykorzystanie ABS-ów można podzielić je na:
A) RPG-owe - systemy, które w dużej mierze można wykorzystać do typowych gier (j)rpg, a są to:
1. Easy ABS by Ekhart
System walki idealny dla początkujących RPG Makerowców - prosty, łatwy w obsłudze, bez zbędnych dodatków (HUD itp.).
2. Mr.Mo ABS
Jeden z najpopularniejszych ABS-ów. Prócz walki wręcz można wykorzystywać umiejętności (uprzednio ustawione w hotkeysach) za pomocą klawiszy 1-9. Warto jeszcze wspomnieć o HUD-zie i jego możliwościach, takich jak minimapa czy pokazanie stanu bohatera (bieganie/skradanie). Z uwagi na niezbyt łatwą obsługę polecam jedynie użytkownikom zaznajomionym w RGSS na co najmniej poziomie średniozaawansowanym.
3. Blizz ABS
Można rzec, że to swoiste rozwinięcie Mr.Mo ABS-a. Zawiera w sobie możliwości owego systemu plus kilka dodatków (jak ustawianie trybu walki na agresywny, ofensywny lub automatyczny). ABS dość dobry, lecz mający pewne wady: koliduje z wieloma skryptami, a także ma dosyć utrudnioną obsługę (trzeba mieć na względzie skrypty jak i program, który powinien się znajdować w plikach z grą, gdzie ustawiamy sterowanie). Bez dobrej znajomości RGSS ani rusz, by z tym systemem zrobić jakąś grę.
4. RTH ABS
Cóż rzec, system podobny do Mr.Mo ABS, tyle że przy bohaterze pojawia się animacja ataku, a skróty w hotkeysach to litery (A,S,D) zamiast cyfr. Skrypt obsługuje się nienajgorzej - problemy zaczynają się przy edycji, bo gdy przerobimy choć jeden skrypt z serii RTH nie tak, często cały system się sypie. Oczywiście polecam, zwłaszcza tym którzy chcą efektownego ABS-a przy niskim nakładzie czasu z ustawieniami itp.
5. Realistic ABS
Ten system znacznie różni się od 3 poprzednich. Na przykład żeby atakować, nie wystarczy uzbroić się w miecz i ciachać przeciwnika ENTEREM jak w Mr.Mo podobnych. Trzeba wejść do spisu umiejętności, wybrać klawiszem (A,S,D) umiejętność bitewną i dopiero wtedy, przypisanym klawiszem, możemy atakować. W systemie znajduje się też średniej jakości HUD i CMS dla 1 bohatera. Zważywszy jeszcze na całkiem niezłą obsługę (potrzeba znać podstawy RGSS, by robić z nim cuda) - polecam tę całkiem niezłą odskocznie od pochodnych systemu Mr.Mo.
6. Squad Based Action Battle System (Kingdom Hearts BS)
Może wydawać się trochę niedokończony*, jednak jest to całkiem dobry system walki. W skrypcie mamy catterpillar, a zatem za naszym bohaterem będą iść towarzysze broni - niby nic, ale gdy przystępujemy do szturmu na przeciwnika, skrypt pokazuje na co go stać. A mianowicie - osoby, które w skrypcie mają ustawioną odpowiednią klasę, automatycznie atakują przeciwnika, podczas gdy inne postacie atakują z dystansu (to również do ustawienia). Skrypt posiada przeciętny HUD, pokazujący statystyki bohaterów i stan osoby prowadzącej drużynę (bieganie i skradanie).
SBABS polecam, choć byłby jeszcze lepszy, gdyby dorobić obsługę myszki - wtedy walka przypominałaby Baldur's Gate.
* problemem są postacie w drużynie, które czasem nie atakują jak należy (czyt. w ogóle). Na przykład mag, który miał atakować z dystansu po prostu stał w jakiejś odległości i nic nie robił - sytuacja pokazana na screenie. Miejmy nadzieję, że w nowszej wersji ktoś to poprawi.
7. XAS Battle System
Jeden z najbardziej rozbudowanych systemów walki powstałych do RPG Makera XP. Używa dużej gamy charactersów do animacji walki - dla każdej z 11 rodzajów broni. Obsługa jest niestety nieco toporna, powstają problemy nawet przy wstawianiu własnych charów zamiast Chaza z rtp. Jeżeli jednak chcesz zrobić jakiegoś hack'n slasha, a radzisz sobie dobrze z RGSS i nie straszne ci jest gubienie się po dziesiątkach stron skryptowych - jest to skrypt dla ciebie!
8. ARTBS by Samo
Największy ABS jaki dotąd widziałem - dziesiątki możliwości (tworzenie postaci, księga czarów, dużo statystyk bohatera), dobra oprawa graficzna, a przede wszystkim odgłosy wydawane przez bohaterów w walce! Niestety, ale wszystko ma swoją cenę: skrypt ma mnóstwo błędów, wszystkie zdarzenia robimy w edytorze skryptów (nie na mapie!), poza tym szanse na połapanie się w obsłudze skryptu i jego edycji są naprawdę nikłe. System polecam tylko odważnym - jeżeli nie jesteś superultra specem w Ruby - na 100% nic w nim nie zdziałasz, więc nie warto tracić na niego czasu.
B) Nie RPG-owe - systemy, które w dużej mierze można wykorzystać do innych gatunków niż RPG, jak np. FPS-ów, skradanek czy przygodówek. A są to:
9. Behemots ABS
Jeśli planujecie zrobić jakąś grę typu Splinter Cell czy klona Max Payne'a w 2D, jest to system specjalnie dla was. Bohaterem możemy chodzić po pomieszczeniach; wydawać odgłosy, które będą zwabiać strażników, strzelać do nich itp. Jest nawet wbudowana umiejętność spowalniania czasu, by eliminować wszystkich wrogów! HUD prezentuje się skromnie i to jego wielki plus, gdyż widzimy wszystko na ekranie i możemy dzięki temu obmyślić plan działania na przeciwnikach. Wystarczy tylko średnia znajomość RGSS, by cieszyć się z pełnej obsługi tego skryptu czy jego edycji.
10. Resident Evil Shooting System
Kolejny FPS-owy ABS. O wiele mniej rozbudowany niż Behemoth, ale i on może się do czegoś przydać. Mamy do dyspozycji kilka rodzajów broni, których można używać na npc-ach z (w zdarzeniu ustawiamy jak grafikę normalnego przeciwnika i trupa). Sam system może przydać się do wykonania gry w stylu Half-Life, w której za pomocą klawisza C można wykonać więcej akcji niż w innych ABS-ach, gdzie z jego pomocą mogłeś jedynie strzelać.
11. TERG ABS
A teraz coś dla fanów gier przygodowych jak Alone in the Dark. Możemy tu poruszać się bohaterem (lub bohaterami - wtedy można przeskakiwać z kontrolą bohatera na inne postacie w drużynie) i z pomocą myszki eksplorować teren. Akcje na mapie to po prostu skille danej postaci. Za pomocą zmiennych można dodawać broni do postaci, a z pomocą klawisza SHIFT i cyfer wybierać broń, w jaką chcemy sie uzbroić (odbywa się to na mapie - w przeciwieństwie do innych systemów, gdzie robiliśmy to w menu) - strzelamy przyciskiem myszki. Skrypt obsługuje się całkiem prosto, niestety jego edycja to koszmar. Przyda się zarówno do przygodówek, jak i do niektórych RPGów (tych mniej rozbudowanych).