| Pokemon Wersja Utopijna
| |
| Autor: Shadi
RPG Maker: XP Wersja: Pełna Gatunek: JRPG Język: Polski Rozmiar: 89 MB Ocena: 5/10
Informacje dodatkowe: Nie wymaga programu
| | |
| DOWNLOAD | DYSKUSJA FORUM | |
Świat pokemonów, kto o nim nie słyszał? Raj dla rodziców. Dziecku ledwo stuknie 10 lat, dostaje swojego chomika czy szczura i wyruszaj w świat, by zdobyć tytuł mistrza.
Gier pokemon jest od zatrzęsienia i w głównej mierze ukazywały się na przenośne konsole Nintendo. Fani jak i antyfani(hejterzy?)
tworzyli własne projekty o pokemonach przy pomocy różnych narzędzi. Pełno mini gier flashowych, ale też dość dużo gier ukazało się właśnie w RPG MAKER.
Pokemon Essential czy Pokemon The Evil inside, to jedne z licznych tytułów które można przytoczyć. Natomiast dzisiaj przed wami
od Shadiego Pokemony wersja Utopijna!
Każda opowieść o pokemonach jest nieco zbliżona do siebie, tak samo jest i z tą wersją. Główna bohater(bohaterka) obiera sobie za cel - zostanie najlepszym trenerem
pokemon. Jednak to nie jest jedyny cel. Na drodze należy odnaleźć także swojego ojca, który zaginął w poszukiwaniach.
Arceus popadł w samounicestwienie co wywołało furie ze stron legendarnych stworzeń. Do tego jeszcze dochodzi Team Skyar, grupa osób co chce opanować świat
(mają swoje idee i ku temu powody). Bohater(bohaterka) aby osiągnąć swój zamierzony cel, musi wybrać jedną ze stron (albo dołączyć do grupy Skyar, albo ją zwalczać).
To wszystko w sumie zależy od samego gracza jak sprawa się potoczy.
Zaskakujące jest jak autor dzięki odpowiednim zasobom był w stanie odzwierciedlić klimat Pokemonów. Wszystko zostało wykonane tutaj schludnie
- mapy nie posiadają jakiegoś nadmiaru elementów, gracz raczej nie błąka się po mapie nie wiedząc gdzie ma się udać. Stylowo muszę
przyznać, rewelacja, gdyż wszystko do siebie pasuje.
Widać wkład i pracę autora, tak by projekt przypominał te gry z serii pokemon na przenośne konsole. Fabuła, wydarzenia, scenariusz, różnego
rodzaju systemy, które działają na podobnych zasadach co w oryginale. Wyświetlenie mapy ukazującej położenie bohatera, poke center, komputery
trzymające złapane pokemony, rowerek, który zdecydowanie przyśpiesza podróżowanie. Przeogromna masa fajerwerków. Osobiście przypadł mi do gustu
taki mały szczegół - pokemony chodzą za bohaterem, oraz walka, gdzie gracz posiada możliwość atakowaniem czterema pokemonami na raz.
Jednak wspaniale nie jest. Pokemon wer utopijna posiada też wiele, błędów. Chociaż może bardziej pasuje tu powiedzieć jakiś dziwacznych niedociągnięć,
które notorycznie oszpecają klimat tej gry. Kilka przykładów, proszę bardzo:
- fajerwerki systemy;
Tutaj mam na myśli te całe pokedexy, pokegeary, pokedev, pokebox, pokemapy, walkę, menu itp. To do końca nie działa poprawnie, absolutnie
nie intuicyjne, nie za wygodne. Rozumiem, fajny bajer, ale obsługa tych rzeczy do najwygodniejszych się nie zalicza.
- system dnia i nocy/barwy ekranu
Mistrzostwo. Nie mam pojęcia co to ma robić, ale wiem jak bardzo irytujące jest zmiany barw ekranu co 2-3 minuty! Skoki między
kolorami są tak przesadne w niektórych miejscach, że nie raz faktycznie jest ciężko cokolwiek zauważyć.
- luki w fabule
Mimo dopracowań, zdarzają się jakieś dziwne rzeczy. Nie bym spoilował ale wyobraźmy sytuacje: dzieje się -coś-, co może zmienić losy
mieszkańców albo nawet całego świata. Za 2 minuty nikt o tym nie pamięta, nikt o tym nic nie mówi. Nikt nic nie wie. Jest ok. Na samym
początku gry - incydent w laboratorium (powiem tyle, to wystarczy). A tego typu smaczków jest więcej.
- inne dziwaczne rzeczy;
Niedociągnięcia graficzne, dziwaczne animacje, brak zasad estetyki. Imię postaci raz jest koloru czerwonego, raz zielonego, zaraz fioletowe,
wszystko wymieszane. Ale połączenie jasnej ramki okna z białym tekstem podczas walki (niektóre miejsca) nie należy
do najlepszych pomysłów.
Autor w świetny sposób prowadził dokumentację, dziennik poprawek, co i jak ulegało modyfikacji. Największym zaskoczeniem, a zarazem wielkim
rozczarowaniem była lista osób zaangażowanych w ten projekt. Powstaje pytanie: czy te osoby w ogóle weryfikowały swój wkład?! Był skład
grafików, osoby odpowiadające za skrypty, osoby odpowiadające za dialogi, osoby odpowiadające za beta testy! Autor powierzył im się,
współpracował, starał się, a wyszła w wielu miejscach marmolada. Może niektóre osoby nie mają bladego pojęcia, o co chodzi w udzielaniu
pomocy. Gdyby Shadi porzucił swoją koncepcję efektów i układu gry, trzymał się sprawdzonych podstaw, zdecydowanie uniknął by licznych
kłopotów, poprawek, czy rozczarowania.
Pokemon wer Utopijna pozostawia wiele mieszanych uczuć. Z jednej strony amatorska gra o pokemonach, prezentuje się ok, gameplay w zasadzie
też przyjemny, a jednak te niedociągnięcia dają ostro popalić. Niepoprawna optymalizacja projektu sprawia, że na niektórych sprzętach
gra będzie chodzić poprawnie, a na niektórych... wczytanie walki będzie trwało 2 minuty (dokładniej 1:30, tak było w jednym z moich
przypadków). Oczywiście można pomijać te niedopracowania (w końcu to jest tylko amatorski projekt) i starać się skupić uwagę
na tym co gra ma do zaoferowania, czyli jakieś dobre 15 godzin czystej gry, poboczne zadania, 4 zakończenia (2 dla chłopaka,
2 dla dziewczyny). System walki nie jest do końca zbalansowany, jednak zdecydowanie do wymagający należy.
Pokemony utopijne na screenach prezentują się znakomicie i ciężko jest cokolwiek tutaj zarzucić, ale po odpaleniu gry, to już inna sprawa.
Miało być cudnie, a dzięki niewłaściwemu zaangażowaniu wyszło strasznie przeciętnie. Czy to jest całkowita porażka? Raczej nie.
Nie zależnie od tego czy projekt jest słaby, średni czy dobry - najważniejsze że pełny i ukończony! A pamiętajmy, że wyśmienite
zapowiedzi na forach, wielokrotnie nie doczekały się nawet skromnych wersji demo. Po tej ścianie tekstu nie pozostaje mi nic innego
jak zaproszenie do gry oraz pewnego rodzaju kontemplacji przy następnych projektach.
Na pierwszy rzut oka, widać różnego smaczki dodane do gry - efekty światła, pokemony podążające za bohaterem, oraz system dnia i nocy zmieniający się co kilka minut.
Walka jak widać jest to mieszanka podstawowego systemu, jaki jest oferowany przez program RPG MAKER z drobnymi modyfikacjami, by był nieco zbliżony do gier Pokemon. Mimo że jest 4 na 2, to walka zostaje rozegrana w ciągu 1-2 tur, albo przeciwnik, albo my.
Ah ten moment sławy, kiedy udało się wygrać turniej.
Informacje o naszym bohaterze, ile udało się zdobyć pokemonów, pieniędzy oraz oznak. Jak widać, nie jest konieczne wyłapanie wszystkich stworzonek, by wejść na szczyt.
Tekst: Reptile
email:
reptile@o2.pl